Co trzeci polski internauta słucha regularnie podcastów

31 proc. polskich internautów, czyli 9 mln osób, słucha regularnie podcastów. 81 proc. robi to w domu - wynika z badania Tandem Media.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:
Co trzeci polski internauta słucha regularnie podcastów
(fot. Pixabay)

Badanie „Słuchacz podcastów w Polsce 2020” to druga edycja, miesięczny zasięg podcastów wzrósł rok do roku z 27 proc. w 2019 roku do 31 proc. w 2020 roku.

"W samym tylko 2020 roku liczba audycji według katalogu podkasty.info wzrosła aż sześciokrotnie. Warto podkreślić, że słuchalność podcastów w naszym kraju osiągnęła już poziom, który znamy z rynków zachodnich. Zgodnie z danymi Voxnest Polska jest wśród dziesięciu najdynamiczniej rozwijających się podcastowo rynków na świecie” - mówi cytowany w komunikacie Michał Dobrzański, szef działu badań Tandem Media.

65 proc. wszystkich słuchaczy to osoby, które zaczęły przygodę z podcastami w ciągu ostatniego roku. Zainteresowaniu podcastami sprzyjały ostatnie wydarzenia – 27 proc. badanych wskazało, że w okresie pandemii poświęcają więcej czasu na słuchanie. Jednocześnie pandemiczne okoliczności zdecydowały o tym, że podcasty najczęściej słuchane były w domu (81 proc.), a korzystanie ze smartfona nieco spadło na rzecz laptopa (47 proc. smartfon vs 26 proc. laptop).

grafika

Jak pisze Tandem Media, o popularności podcastów decyduje wiele czynników. Do najważniejszych można zaliczyć stały dostęp Polaków do internetu i powszechną „smartfonizację". Istotne jest też – częściowo związane z pandemią – zmęczenie ekranami, prowadzące do poszukiwań atrakcyjnych treści audio, które jednocześnie oszczędzają i gospodarują wolny czas. Niemal połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki, żeby odpocząć i zrelaksować się, a ponad jedna trzecia chce dzięki nim dowiedzieć się więcej o świecie.

„Ulubione tematy podcastów w 2020 r. deklarowane przez uczestników badania to: historia i społeczeństwo, psychologia, lifestyle, kryminały, wiadomości i polityka, muzyka oraz zdrowie” - mówi cytowany w komunikacie Radosław Sączek, szef działu produkcji komercyjnych treści audio Tandem Media.

"Bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa konsumentów"

Tandem Media podkreśla, że słuchacze podcastów to bardzo atrakcyjna dla reklamodawców grupa konsumentów. Połowa słuchaczy to osoby z wyższym wykształceniem, a 57 proc. to użytkownicy w wieku powyżej 35. roku życia (wzrost w porównaniu z 2019 rokiem o dziewięć punktów procentowych).

Co istotne, odbiorcy podcastów pod względem wiarygodności najwyżej stawiają właśnie to medium, choć wysoko uplasowały się również portale informacyjne oraz radio.

Większość badanych deklarowała również kontakt z reklamą związaną z podcastami - aż 69 proc. akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68 proc. - rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji.

Badanie zaprojektowane przez brokera kinowo-radiowo-podcastowego Tandem Media wykonało Publicis Groupe w listopadzie 2020 ub.r. Respondenci to 6365 internautów w wieku powyżej 15 lat.

jsx
Autor artykułu:
jsx
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii