Raport: 89 proc. globalnych marek odzieżowych ukrywa ile ubrań produkuje

Aż 89 proc. globalnych marek i sklepów odzieżowych nie ujawnia informacji o wielkości rocznej produkcji, unikając w ten sposób odpowiedzialności m.in. za produkcję nadmiernych ilości ubrań oraz emisję CO2 – wynika z opublikowanego w czwartek rocznego raportu Global Fashion Transparency Index.

pap / pp
pap / pp
Udostępnij artykuł:
Raport: 89 proc. globalnych marek odzieżowych ukrywa ile ubrań produkuje
(fot. materiały prasowe)

Dokument pt. "Co napędza modę?" został stworzony przez organizację non-profit Fashion Revolution. Analizie poddano 250 największych modowych marek i sprzedawców detalicznych od Abercrombie & Fitch po Zarę, na podstawie danych udostępnionych publicznie przez firmy.

Aż 86 proc. firm odzieżowych nie planuje wycofania produkcji z wykorzystywania energii wytwarzanej z węgla, a 94 proc. nie planuje wprowadzenia energii odnawialnej. Mniej niż połowa (43 proc.) marek jest transparentna i ujawnia informacje dotyczące tego skąd czerpią energię: czy z węgla, gazu czy odnawialnych źródeł energii.

"Oznacza to, że zapewnienia marek o produkcji o zerowej emisji mogą być oderwane od rzeczywistości, a to stwarza fałszywe poczucie postępu w stosunku do celów klimatycznych" - ostrzegają autorzy raportu.

W rankingu dotyczącego zrównoważonego rozwoju najwyższą punktację zdobyły: Puma (70 proc.), Gucci (74 proc.) i H&M (61 proc.). Wynik dekarbonizacji na poziomie 0 proc. otrzymały w raporcie 32 marki, czyli 13 proc., m.in. DKNY, Max Mara, New Yorker i Reebok. Niską punktację w wysokości 3 proc. uzyskała ekskluzywna marka Dolce&Gabbana.

Tylko cztery z 250 marek objętych badaniem spełniły cele dotyczące redukcji emisji ustalone dla firm przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Według raportu zachodzące zmiany klimatu mogą w przyszłości kosztować sektor mody prawie 1 mln miejsc pracy. Mimo to tylko siedem marek czyli 3 proc. ujawniło, że wspiera finansowo swoich pracowników w regionach dotkniętych kryzysem klimatycznym.

Autorzy wzywają marki odzieżowe do zainwestowania co najmniej 2 proc. swoich rocznych dochód w energię odnawialną. To zrównoważyłoby energię z paliw kopalnych, która obecnie jest wykorzystywana podczas produkcji.

pap / pp
Autor artykułu:
pap / pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"