SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rynek dystrybucji IT - ci więksi mogą rosnąć szybciej

Liderzy rynku dystrybucji IT powinni rosnąć szybciej niż rynek, ocenił w rozmowie z ISB Wojciech Łastowiecki, który od 1 kwietnia obejmie funkcję członka zarządu ABC Data. Dodał, że prognoza spółki jest realna. Łastowiecki spodziewa się, że część mniejszych spółek z branży IT może zbankrutować, ale nie zakłada fali konsolidacji w segmencie dystrybucji.

„Oceniając perspektywy branży, najwięksi dystrybutorzy mają szanse urosnąć w tym roku szybciej niż rynek. Istotna w tym zakresie jest innowacyjność, zdolność szybkiej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe, a także gotowość do szybkiego rozwoju  organicznego oraz rozwoju poprzez rozszerzanie działalności" – powiedział Łastowiecki.  Dodał, że prognoza spółki na 2011 r. jest realna.

ABC Data prognozuje, że w 2011 r. jej przychody wyniosą 3369 mln zł a zysk netto 46,01 mln zł. Narastająco w I-IV kw. 2010 roku ABC Data miała 38,43 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 25,39 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 2730,60 mln zł wobec 2373,67 mln zł. Prezes Marek Sadowski, w rozmowie z ISB, deklarował wcześniej, że w Polsce spółka będzie prawdopodobnie rosnąć w tempie całego rynku, ale znacznie lepsze dynamiki osiągnie zagranicą, np. w Rumunii.

Według IDC polski rynek sprzętu wzrośnie o 3% w 2011 r.  Inne segmenty rynku IT (usługi, software mogą rosnąć szybciej).

„Szacunki firmy badawczej IDC są ostrożne, co jest zrozumiałe biorąc pod uwagę wszystkich uczestników rynku. Z mojego doświadczenia w obu sektorach tej branży wynika, że należy odróżnić prognozy dystrybutorów IT od prognoz producentów sprzętu IT" – zaznaczył Łastowiecki.

Część ekspertów oceniała, że 2011 r. może przynieść falę bankructw mniejszych firm z branży dystrybucji IT. Prezes Action Piotr Bieliński informował, że jego spółka może sfinalizować kilka przejęć, które będą efektem tego, że średni gracze, którzy przeżywają kłopoty, muszą szukać szans w konsolidacji.

 „Nie wykluczałbym możliwości bankructw małych firm informatycznych, które mocno ucierpiały w wyniku spowolnienia gospodarczego.  Część firm może sprzedać się większym firmom, ale byłbym ostrożny w prognozowaniu na ten rok dynamicznej konsolidacji dystrybucji IT na polskim rynku" – podkreślił Łastowiecki.

ABC Data, która pod koniec zeszłego roku, kupiła rumuński Scop Computers, nie wyklucza kolejnych przejęć w regionie.

„Każdy główny dystrybutor IT – w klasycznym rozumieniu dystrybucji - opiera swoją działalność na kontraktach z podobną grupą dostawców i podobną strukturą klientów. Połączenie polskich spółek zajmujących się dystrybucją IT nie spowodowałoby znaczącego wzmocnienia żadnej z nich na polu dystrybucyjnym. Inna sprawą jest natomiast rozszerzanie działalności dystrybutora w innych segmentach branży" – powiedział Łastowiecki.

Dodał, że strategia ABC Data zakłada zarówno przejęcia, jak i poprawę efektywności.

„Byłbym ostrożny w prognozowaniu spadku marż u dystrybutorów. Podstawą działalności jest rentowność. Każdy z dystrybutorów odczuwa presję rynkową na obniżanie marż, ale ważne jest, jak sobie z nią radzi. Znane mi plany ABC Daty pozwalają sądzić, że inwestorzy powinni być spokojni o ten aspekt działalności spółki i zwrócić uwagę na konsekwentną realizację strategii, która przynosi coraz większe możliwości sprzedaży w całym regionie" – powiedział nowy członek zarządu ABC Data.

Wojciech Łastowiecki do końca marca zajmuje stanowisko Dyrektora Regionalnego w Seagate Technology, który jest największym producentem twardych dysków na świecie.

Narastająco w I-IV kw. 2010 roku ABC Data miała 38,43 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 25,39 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 2730,60 mln zł wobec 2373,67 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Rynek dystrybucji IT - ci więksi mogą rosnąć szybciej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl