SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Rynek radiowy: podsumowanie 2018 roku, trendy na 2019

Czego możemy spodziewać się w 2019 roku na rynku radia i reklamy radiowej? O najważniejszych wydarzeniach mijającego roku oraz o prognozach na przyszły mówią portalowi Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych nadawców. To kolejna odsłona naszej serii podsumowań br. w mediach.

Article


Kamila Ceran, redaktor naczelna Radia TOK FM, Grupa Radiowa Agora


Wydarzenie roku
Przejęcie Eurozetu przez Czech Media Invest - tego chyba nikt się nie spodziewał - grupa mało znana w Polsce akurat z działalności medialnej stała się właścicielem Radia ZET, Antyradia, Meloradia i Chilli ZET. Tak się zaczęło, ale od tej pory napięcie tylko rośnie. Po rynku krążą najdziksze wersje możliwych kolejnych przejęć Eurozetu, nikt nie jest już w stanie odróżnić faktów od plotek, a zespół stara się wyobrazić sobie działalność stacji w coraz to nowszych konfiguracjach właścicielskich.

Sukces roku
Kampania reklamowa Radia TOK FM "Kimkolwiek jesteś". To jedyny znany mi spot reklamowy, który dostaje brawa po odtworzeniu w kinie i którym ludzie chętnie dzielili się w mediach społecznościowych.

Porażka roku
Twarda konsekwencja w pogarszaniu wyników słuchalności Polskiego Radia. I Jedynka, z najgorszymi wynikami w historii, i Trójka, z najgorszymi wynikami od 10 lat, robią wszystko, żeby utrzymać ten trend. Kolejne zmiany kadrowe zarówno na szczycie firmy, jak i w środku też sytuacji nie poprawiają.

Człowiek roku
Słuchacz. Jak zauważyła Katarzyna Michalak z Radia Lublin, jeszcze nigdy w dziejach tak wiele osób nie miało na uszach słuchawek. Publiczności radiowej nie ubywa, przybywa za to osób słuchających - również radia - nieliniowo, wybierających najciekawsze dla siebie pozycje. Dla tych Słuchaczy 2.0 nie jest ważna częstotliwość FM, ale wartościowa treść i forma.

Premiera/debiut/nowość roku
Dosłownie kilka tygodni temu Radiu TOK FM udało się uruchomić swoją zupełnie nową aplikację podcastową. Cztery lata po starcie poprzedniej mamy nie tylko spore doświadczenie, wiedzę na temat oczekiwań użytkowników, ale i blisko sto tysięcy podcastów. Codziennie dodajemy też nowe. Aplikację zbudowaliśmy od początku, to nie jest wyłącznie odświeżenie wizualne - znalazły się w niej nowe funkcjonalności od razu zauważone i docenione przez użytkowników, jak na przykład oś czasu.

Trend roku
Podcasty, podcasty, podcasty. Radio jest naturalną bazą dla podcastu - ostatecznie, kto inny ma tyle mówionych treści? Ale podcasty to nie tylko radio, a tak naprawdę to cały świat istniejący równolegle do radia. Od zachodu idzie w naszym kierunku podcastowe tsunami - kto się nie przygotuje na nadejście tej fali, zostanie przez nią przykryty.

Prognoza na 2019 rok
O błyskawicznym wzroście trendu podcastowego przed chwilą mówiłam, mam nadzieję, że docenią go również reklamodawcy, tworząc podcastowy rynek. Inne prognozy dla Polski są jednak trudne z powodu wielkich przetasowań właścicielskich, które mogą się dokonać w najbliższych miesiącach. Pewne jest jedno: w roku podwójnych wyborów - do parlamentu europejskiego oraz do Sejmu i Senatu - będzie gorąco, a wysoka temperatura polityczna zwykle robi świetnie stacjom radiowym .


Michał Celeda, redaktor naczelny Radia ZET


Wydarzenie roku
2018 rok to rok licznych transferów, nie tylko radiowych ale również telewizyjnych, które były szeroko i emocjonalnie komentowane. Każda zmiana niesie ze sobą nowe otwarcie zarówno dla programu, słuchaczy, widzów, danej organizacji, jak również samego dziennikarza, dlatego takie transfery wszyscy, również ja, obserwują z dużym
zainteresowaniem.

Porażka roku
Każda porażka to lekcja jaką dostajemy na przyszłość, doświadczenie, z którego możemy czerpać wiedzę o sobie i swoim postępowaniu, czyniąc z tej wiedzy okazję do rozwoju i sukcesu.

Człowiek roku
W świecie mediów człowiekiem roku bez wątpienia został Bertold Kittel, który wraz z Zespołem zebrał wszystkie możliwe prestiżowe nagrody dziennikarskie w Polsce. Jego materiał "Polscy neonaziści" wywołał prawdziwą burzę. Reportaż wniósł do politycznego i społecznego dyskursu bardzo wiele i odbił się szerokim echem na świecie.

Sukces roku
Generalnie 2018 był bardzo dobrym rokiem dla całej branży, ale szczególnie chciałbym wspomnieć o dwóch stacjach. Pierwszą z nich jest Antyradio, do którego w styczniu dołączyli Karolina Korwin-Piotrowska i Michał Figurski - gospodarze poranka "Najgorsze państwo świata", a sama stacja odnotowała najlepsze wyniki w udziale w czasie słuchania w swojej historii, przekraczając po raz pierwszy magiczne 2 proc. 2018 był równie udany dla Meloradia, które po nieco ponad roku od startu niemal podwoiło swoje udziały w rynku. To znak, że w Polsce jest miejsce dla formatu "easy listening".

Premiera/debiut/nowość roku
Nowością, a może trochę zaskoczeniem 2018 roku, jest odejście Chrisa Evansa z BBC Radio 2 i powrót po latach do Virgin Radio. Evans to charyzmatyczny, wyrazisty, bardzo dobry i rozpoznawalny prezenter, który z pewnością zaprezentuje coś świeżego. Niemniej zastanawiam się, na ile zmieni formułę, czy przyciągnie słuchaczy i w jaki sposób zaprezentuje się bardziej komercyjnemu odbiorcy.

Trend roku
Żyjemy w czasach, kiedy dokonuje się radykalna zmiana konsumpcji radia. Jest ona konsekwencją rewolucji technologicznej. Coraz więcej osób słucha radia przez internet i bez wątpienia ten trend będzie utrzymany w kolejnych latach. Dziś wśród 21 mln słuchaczy radia ogółem, blisko 11% to słuchacze internetowi. Odbiorca sam decyduje, jak chce słuchać radia i ma wszelkie potrzebne do tego narzędzia. Dziś nadawcy radiowy są już dostępni na smartfonach i tabletach, realizując w ten sposób potrzeby swoich słuchaczy.

Prognoza na 2019 rok
Wszystko na to wskazuje, że nadchodzący rok będzie kolejnym rokiem cyfryzacji radia rozumianej, jako odbieranie tego medium przez internet. Coraz częściej słuchamy wybranych stacji radiowych przez aplikację, niemniej nadal w większości ulubionych stacji słuchamy w samochodzie. Dlatego zakładam, że będzie to również dobry, a przynajmniej stabilny rok, dla rynku reklamy radiowej. Niezależnie jednak od wszystkiego niech nowy rok będzie dla nas wszystkich pomyślny, pełen inspiracji, nowych wyzwań, dobrych doświadczeń i możliwości rozwoju.


Karol Skorupski, dyrektor agencji reklamy w Polskim Radiu

Wydarzenie roku
Sprzedaż przez francuski koncern Lagardère rozgłośni Eurozet spółce Czech Media Invest. Decyzja o realizacji jednoźródłowego badania konsumpcji mediów - w najbliższej przyszłości zmieni się układ sił zarówno na rynku radiowym, jak i na całym rynku mediowym.

Sukces roku
Radio ma za sobą bardzo dobry rok. Pomimo rozwoju nowych mediów radio wciąż jest powszechnie słuchane. Radia słucha codziennie 21,8 mln ludzi, co stanowi 72,4% osób w wieku 15-75 lat. Jednocześnie rok 2018 to dynamiczny wzrost rynku reklamowego, w tym radiowego. Według Kantar Media wzrost wydatków na reklamę radiową za okres I-XI 2018 wyniósł 12,1% w stosunku do analogicznego okresu roku 2017. W tym miejscu warto docenić wspólna inicjatywę 5 grup radiowych „I Love Radio”, która efektywnie promuje radio.

Wśród sukcesów 2018 należy wymienić dynamiczny rozwój nowych inicjatyw Polskiego Radia, w tym rankingów, m.in. Nagrody Sportowe Polskiego Radia, Nagrody Gospodarcze Polskiego Radia i Lubię, bo Polskie. Ponadto warto odnotować sukces artystyczny i komercyjny zarówno trasy, jak i płyty „Męskie Granie”.

Niekwestionowanym sukcesem roku 2018 jest Lato z Radiem Festiwal 2018, trzydniowa niebiletowana impreza plenerowa, zorganizowana przez Polskie Radio i Miasto Gdynia, która zgromadziła na gdyńskim Skwerze Kościuszki blisko 200 tys. osób, a transmitowana była w Programie 1 Polskiego Radia, w Trójce, Czwórce oraz na portalu. Na dwóch scenach wystąpili topowi polscy wykonawcy, w tym Brodka, Krzysztof Zalewski, Coma, Organek, Tulia i in., a absolutnym precedensem przy tego typu wydarzeniach było losowanie przez artystów kolejności występów.

Premiera/debiut/nowość roku
Wśród nowości warto zwrócić uwagę na radiowy talent show „Start NaGranie”, który uczestnikom nie tylko daje szansę występu w słynnym trójkowym studiu koncertowym im. Agnieszki Osieckiej, ale przede wszystkim umożliwia zwycięzcom nagranie własnej płyty.

Istotną nowością było uruchomienie nowego portalu informacyjnego PolskieRadio24.pl – serwisu, na którym dostępne są wszystkie treści informacyjne oraz publicystyka polityczna i społeczna, tworzona przez anteny Polskiego Radia.

Trend roku
Obserwujemy coraz większe zainteresowanie akcjami niestandardowymi oraz ofertami z zakresu content marketingu. Duże zainteresowanie wzbudzają też: imprezy plenerowe organizowane lub współorganizowane przez Polskie Radio, takie jak: Lato z Radiem Festiwal czy Piknik Naukowy; a także rankingi: Nagrody Gospodarcze  Polskiego Radia, „Lubię, bo Polskie” i Nagrody Sportowe Polskiego Radia.

Prognoza na 2019 rok
Dynamika rynku reklamowego jest połączona z rozwojem gospodarczym. Prognozuje się, że w 2018 PKB zamknie się w przedziale 4,5-5,0 proc. W tych warunkach rynek reklamy radiowej zgodnie z danymi Kantar Media za okres I-X 2018 wzrósł o 12,1 proc. Prognozy na 2019 mówią o spowolnieniu dynamiki gospodarczej do 3,5 proc. co może przełożyć się na kondycję rynku reklamy, w tym dynamikę segmentu radiowego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rynek radiowy: podsumowanie 2018 roku, trendy na 2019

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pede Rasta
Patrząc w przyszłość: wydarzenie roku 2019 - zakup Eurozetu przez Karnowskich.
30 10
odpowiedź
User
Daberman
Stanowiska największych komercyjnych rozgłośni ws. dabizacji jak zwykle opiera się wyłącznie na kłamstwach i manipulacjach.
17 12
odpowiedź
User
Marek B
czytam i nie wiem czy to jakieś żarty? Pan Celeda omija szerokim łukiem swoje poletko, co czyni jego wypowiedź dość śmieszną. a nie po to człowiek wchodzi na ten portal, by czytać jakieś banialuki. Pani Ceran z kolei dba o Tok FM i tu upatruje źródła dla wielu największych wydarzeń. Pan Skorupski też nie jest w stanie wyjść z własnych butów i omówić obiektywnie to co się dzieje na rynku.

A wydaje się, że poza zamieszaniem z Lagardere najważniejszym wydarzeniem jest utrzymanie pozycji lidera przez RMF od tylu lat i to z fantastycznym wynikiem.

Mam propozycję dla WM aby więcej nie pisać takich artykułów, bo ręce opadają i człowiek traci wiarę w radio. A przecież to świetne medium, które również się zmienia (co zauważyła Pani Ceran mówiąc o nielinearnym sposobie odbioru treści). Ale przyczepię się do tych podcastów, za które TOK każe sobie płacić. Robicie to źle. Abvyy zapłacić chcę wiedzieć za co. Więc każdy podcast powinien być dostępny przez chociażby 7 min aby można było ocenić czy dana audycja jest na tyle interesująca, że chce się płacić za dostęp do niej. Nie kupuje się kota w worku a wiele audycji nie jest na tyle ciekawa, by ponosić jakiekolwiek koszty bez sprawdzenia co tam naprawdę w niej siedzi.
32 8
odpowiedź
User
Gość
Przeczytałem cały artykuł i stwierdzam, że tutaj każda myszka chwali swój ogonek.
30 8
odpowiedź
User
czytator
czytam i nie wiem czy to jakieś żarty? Pan Celeda omija szerokim łukiem swoje poletko, co czyni jego wypowiedź dość śmieszną. a nie po to człowiek wchodzi na ten portal, by czytać jakieś banialuki. Pani Ceran z kolei dba o Tok FM i tu upatruje źródła dla wielu największych wydarzeń. Pan Skorupski też nie jest w stanie wyjść z własnych butów i omówić obiektywnie to co się dzieje na rynku.

A wydaje się, że poza zamieszaniem z Lagardere najważniejszym wydarzeniem jest utrzymanie pozycji lidera przez RMF od tylu lat i to z fantastycznym wynikiem.

Mam propozycję dla WM aby więcej nie pisać takich artykułów, bo ręce opadają i człowiek traci wiarę w radio. A przecież to świetne medium, które również się zmienia (co zauważyła Pani Ceran mówiąc o nielinearnym sposobie odbioru treści). Ale przyczepię się do tych podcastów, za które TOK każe sobie płacić. Robicie to źle. Abvyy zapłacić chcę wiedzieć za co. Więc każdy podcast powinien być dostępny przez chociażby 7 min aby można było ocenić czy dana audycja jest na tyle interesująca, że chce się płacić za dostęp do niej. Nie kupuje się kota w worku a wiele audycji nie jest na tyle ciekawa, by ponosić jakiekolwiek koszty bez sprawdzenia co tam naprawdę w niej siedzi.


W pełni się podpisuję. Wirtualnemedia coraz bardziej schodzą na psy... jak ktoś czyta serwisy zagraniczne to widać rosnącą przepaść. Coraz częściej bazują na tzw "wypowiedziach ekspertów", które są niczym innym niż autolansem własnego pracodawcy. Zero obiektywizmu i jakiegoś merytorycznego podejścia. A już ten cykl podsumowanie roku to w ogóle jakiś żen, jeden ekspert pogania drugiego, ale wszystko sprowadza się do jarania się własnym cyrkiem. A tyle się ciekawych rzeczy dzieje w branży. Sorry WM - kolejna żółta kartka, nieuchronnie zbliża się moment, kiedy po prostu wylecicie bezpowrotnie z odwiedzanych serwisów.
31 8
odpowiedź