SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rząd nie rezygnuje z projektu wspierania polskich gier kulturowych. „Ustawa na początku 2020 roku”

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego informuje, że pomimo opóźnień nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem ustawy wspierającej produkcję gier wideo promujących polską i europejską kulturę. - Przepisy mają dla nas charakter priorytetowy. Po zakończeniu etapu konsultacji wejście w życie ustawy jest planowane na początek 2020 roku - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anna Bocian, rzeczniczka MKiDN.

Keanu Reeves w zwiastunie „Cyberpunk 2077” Article

Pierwsze informacje na temat nowych przepisów mających wspierać produkcję gier wideo promujących polską i europejską tradycję i kulturę pojawiły się w lipcu 2018 r.

Autorem projektu nowych regulacji jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które jesienią ub.r. przedstawiło projekt „Ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw”. Zakłada on stosowanie ulg podatkowych dla firm produkujących gry promujące polski lub europejski dorobek kulturowy.

Niższe podatki dla producentów

Zgodnie z projektem MKiDN za kulturową uznaje się „grę wideo, która wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórczy lub innowacyjny charakter, a także spełnia test kwalifikacyjny potwierdzony certyfikatem tymczasowym oraz ostatecznym i jest przeznaczona do komercyjnej dystrybucji”.

Projekt ustawy zakłada, że producenci gier kulturowych będą mogli liczyć na wsparcie finansowe ze strony rządu w postaci ulg podatkowych przy rozliczeniach z fiskusem. Ulga dla twórców przewiduje możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT 100 proc. ustawowo określonych kosztów kwalifikowalnych. To z kolei przyniesie korzyść dla podatnika - 19 proc. kosztów kwalifikowanych.

Projekt zakłada, że aby uzyskać prawo do odpowiednich odliczeń podatkowych producent gry będzie musiał wystąpić z wnioskiem do MKiDN, zaś szef resortu przed podjęciem decyzji o przyznaniu wsparcia finansowego będzie oceniał przedstawiony tytuł według odpowiedniej punktacji.

Punkty można zdobyć m.in. za umieszczenie miejsca akcji gry na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), wprowadzenie do gry głównych postaci będących obywatelami/rezydentami krajów EOG czy odzwierciedlenie w grze dziedzictwa kulturowego, historycznego, artystycznego lub naukowego z kraju EOG. Wyżej będą też oceniane gry posiadające dialogi lub napisy w języku polskim. Przy przyznawaniu ulg przewidziano w projekcie dodatkowe wymagania.

Priorytetowy projekt, ustawa na początku 2020 roku

Jesienią ub.r. wspomniany projekt opracowany przez resort kultury został skierowany do wymaganych konsultacji i słuch po nim zaginął.

Jak donosi „Puls biznesu” na podstawie własnych źródeł jedną z przyczyn utknięcia ustawy w legislacyjnej „zamrażarce” były roszady personalne w MKiDN i odejście z resortu Macieja Dydo, który opiekował się projektem od strony merytorycznej.

Okazuje się jednak, że pomimo poślizgu nie ma planów rezygnacji z wprowadzenia przepisów promujących produkcję kulturowych gier wideo. Anna Bocian, rzeczniczka MKiDN w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przyznaje, że projekt jest nieco opóźniony, jednak prace nad nim nadal trwają i niebawem wejdą w decydującą fazę.

- Ustawa o wsparciu produkcji kulturowych gier wideo pozostaje priorytetem MKiDN -  zapewnia Anna Bocian. - Aktualnie trwają prace analityczno-legislacyjne w związku ze zgłoszonymi - w toku uzgodnień międzyresortowych - merytorycznymi uwagami. Przedłożenie projektu ustawy na Komitet Stały Rady Ministrów zaplanowane jest na IV kwartał br., natomiast wejście w życie ustawy planowane jest na początek 2020 r. - zapowiada rzeczniczka resortu kultury.

Polscy producenci gier wideo radzą sobie coraz lepiej, także na międzynarodowych rynkach. Sztandarowym przykładem jest CD Projekt, który po globalnym powodzeniu serii „Wiedźmin” zelektryzował niedawno branżę oficjalną zapowiedzią kolejnej produkcji „Cyberpunk 2077” wspieranej wizerunkowo przez aktora Keanu Reevesa. Według ekspertów nowa gra CD Projektu może okazać się jeszcze większym sukcesem niż „Wiedźmin”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rząd nie rezygnuje z projektu wspierania polskich gier kulturowych. „Ustawa na początku 2020 roku”

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nazwa niepoprawna
Mateusz the Conqueror, Antoni God of War, Balbina Puzzle Quest, Train your writing skills with Andrzej i inne.
7 1
odpowiedź
User
YKK
Podobno Gliński na początek zamierza zainwestować kilka miliardów w Ponga.
2 2
odpowiedź
User
kolis
To CD Projekt na razie chyba nie skorzysta, bo gra ma akcję w przyszłości w Stanach, a bohaterowie są Amerykanami xd
1 1
odpowiedź
User
Rozbawiony
Preferowana jest tematyka Maryjna
1 0
odpowiedź
User
zz
Zamiast Super Maria - polski hydraulik
1 0
odpowiedź