Szykuje się ulga podatkowa dla „producentów gier kulturowych”

Z wykazu prac legislacyjnych wynika, że planowane są prace nad wprowadzeniem ulgi podatkowej dla „producentów gier kulturowych”. Rząd ma spojrzeć przychylnym okiem na gry patriotyczne, które będą promować polską kulturę i tradycję poza granicami kraju.

nb
nb
Udostępnij artykuł:

"W celu zmaksymalizowania korzyści płynących z wyżej opisanych potencjałów, zasobów i szans rozwojowych polskiego sektora gier wideo, jak również z myślą o przeciwdziałaniu negatywnym konsekwencjom gospodarczo-kulturowym przewag konkurencyjnych występujących na rynkach zagranicznych, a także mając na względzie zagraniczną promocję polskich treści kulturowych poprzez gry wideo oraz pozytywnego wizerunku Polski, planuje się wprowadzenie ulgi podatkowej na produkcję gier kulturowych" – napisano w komunikacie CIR.

Ulga dla twórców gier kulturowych ma zakładać możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT, 100 proc. ustawowo określonych kosztów kwalifikowalnych. To z kolei przyniesie korzyść dla podatnika - 19 proc. kosztów kwalifikowanych.

O ulgę nie będzie jednak tak łatwo – nad tym, kto ma ją otrzymać będzie czuwać Ministerstwo Kultury. Zweryfikuje ono, czy produkcja skupia się na dziedzictwie kulturowym Polski i takich elementach jak narracja, dialogi, akcja, główni bohaterowie oraz czy gra de facto była tworzona w kraju, a przy procesie twórczym byli zatrudnieni pracownicy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

"Dopuszczalność objęcia ulgą danego projektu rozpatrywana będzie indywidualnie w oparciu o tzw. test kulturowy, którego celem jest weryfikacja, czy dana gra może być uznana za grę o charakterze kulturowym. Planuje się opracowanie testu w oparciu o rozwiązania stosowane w innych krajach Unii Europejskiej, tj. nawiązujące do modelu brytyjskiego (Video Games Tax Relief) oraz francuskiego (Crédit d'impôt jeu vidéo)" - napisano.

Ministerstwo Kultury ocenia rynek jako „dynamiczny”

Z danych udostępnionych przez resort kultury wynika, że obecnie na rynku działa 330 firm tworzących gry komputerowe, z czego 18 z nich notowanych jest na GPW. Stanowią miejsce pracy dla 4 tys. osób. Polski rynek gier video zajmował w 2017 roku 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie. Z oceny MKiDN wynika, że „rozwój sektora gier wideo może w istotny sposób przyczyniać się do rozwoju gospodarczego Polski".

W Polsce za dotychczasowy największy sukces wśród produkcji gamingowych uznaje się „Wiedźmina”, autorstwa CD Projekt RED. Drugą odsłonę gry otrzymał w prezencie były prezydent USA Barack Obama, kiedy przyleciał do Polski w 2014 roku.

Ministerstwo Kultury szacuje, że w 2016 r. polski rynek gamingowy osiągnął wartość 1,85 mld zł. Za rok będzie wart już 2,23 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"