Rzecznik generalna TSUE: Trybunał powinien utrzymać 2,4 mld euro grzywny nałożonej na Google

Rzecznik generalna Juliane Kokott zaproponowała Trybunałowi Sprawiedliwości UE, aby ten utrzymał grzywnę w wysokości 2,4 mld euro nałożoną na amerykańską firmę Google za faworyzowanie swej własnej porównywarki cen produktów.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
Rzecznik generalna TSUE: Trybunał powinien utrzymać 2,4 mld euro grzywny nałożonej na Google
fot. Shutterstock.com

W decyzji z 27 czerwca 2017 roku Komisja Europejska stwierdziła, że Google na swojej stronie, na której wyświetlane są wyniki wyszukiwania ogólnego, faworyzował własną porównywarkę cen produktów.

Google przedstawiał bowiem na pierwszym miejscu wyniki wyszukiwania swoją porównywarką cenową i prezentował tę informację w sposób bardziej atrakcyjny wizualnie i tekstowo. Wyniki wyszukiwania konkurencyjnych porównywarek cen były plasowane niżej i wyświetlane tylko jako niebieski link.

W konsekwencji internauci klikali na wyniki porównywarki Google częściej niż na wyniki konkurentów tej spółki. Jednoczesne przekierowanie ruchu wychodzącego ze strony Google ogólnych wyników wyszukiwania nie bazowało na lepszej jakości porównywarki produktów Google. Było ono raczej efektem faworyzowania przez spółkę Google samej siebie i przez tę spółkę pozycji dominującej na rynku internetowych usług wyszukiwania ogólnego.

KE stwierdziła, że Google nadużył pozycji dominującej i z tego tytułu nałożyła na tę spółkę grzywnę w wysokości 2,4 mld euro. Google zaskarżyła tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej, który wyrokiem z dnia 10 listopada 2021 roku oddalił tę skargę i utrzymał w mocy nałożoną grzywnę.

Firma Google wniosła do Trybunału Sprawiedliwości UE odwołanie, w którym zwróciła się o uchylenie wyroku Sądu UE. Rzecznik generalna Juliane Kokott zaproponowała w czwartek TSUE oddalenie odwołania i utrzymanie w mocy nałożonej na Google grzywny.

Zdaniem rzecznik generalnej, KE i Sąd UE słusznie stwierdziły, że doszło do nierównego traktowania konkurentów poprzez zastosowanie efektu dźwigni polegającego na wykorzystywaniu przez spółkę Google pozycji dominującej na rynku usług wyszukiwania ogólnego w internecie w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu