SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sąd zwróci się do IPN o materiały o Marku Królu

Sąd Okręgowy w Warszawie zwróci się do IPN o przekazanie wszystkich materiałów archiwalnych służb specjalnych PRL o Marku Królu, szefie spółki wydającej tygodnik "Wprost". W zeszłym roku sam "Wprost" przyznał, że Król był zarejestrowany przez SB jako TW "Adam".

Sąd zwróci się do IPN o materiały o Marku Królu

Kilka lat temu Król pozwał tygodnik "Nie" i jego naczelnego Jerzego Urbana, żądając przeprosin oraz sprostowania twierdzeń, że był on agentem SB. Pozwani chcą oddalenia powództwa.

W środę przed sądem zeznawała Katarzyna Ostrowska - naczelnik wydziału ewidencji IPN. Tłumaczyła znaczenie specjalistycznych pojęć "ewidencja odtworzeniowa" czy "ewidencja ogólnoinformacyjna", opisywała też funkcje poszczególnych kart ewidencyjnych, jakie mogą się znajdować w czyjejś "teczce". Według niej, karta archiwalna dotycząca Króla (ma na niej być informacja, że ówczesny naczelny "Wprost", a wcześniej sekretarz KC PZPR ds. propagandy był zarejestrowany jako tajny współpracownik SB) pochodzi z 1989 r. W grudniu tego roku miała być wybrakowana.

Gdy pełnomocnik pozwanych, mec. Eugeniusz Baworowski dopytywał o znaczenie poszczególnych fragmentów sygnatur ewidencji operacyjnej, zwrócił uwagę na rzymski numer I w ciągu cyfr. - Co to oznacza? - spytał. - To jest określenie, że karta ewidencyjna dotyczy osoby zarejestrowanej jako tajny współpracownik - odpowiedziała Ostrowska, która rozszerzyła potem swą wypowiedź wskazując, że mogła to być także inna forma współpracy - np. osoby udostępniającej lokal kontaktowy. Ostrowska przyznała, że w ewidencji dotyczącej Króla są też zapisy z teczki obiektowej o kryptonimie "prasa". Szczegółów nie ujawniono.

Sąd na wniosek pełnomocnika Króla wystąpi do IPN o przesłanie całej dokumentacji sprawy. W środę odroczył proces bezterminowo.

W 1996 r. tygodnik Jerzego Urbana po raz pierwszy napisał, że Król - przez 18 lat redaktor naczelny "Wprost" - był agentem SB o kryptonimie "Rycerz". Powtórzono to w 2005 r., powołując się na oficera SB. Wtedy Król wystąpił przeciw Jerzemu Urbanowi, naczelnemu "Nie", z pozwem o ochronę dóbr osobistych.

Jeszcze w 1996 r., w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" na pytanie, czy był agentem, Król odpowiadał: "Niczego w życiu nie podpisywałem. (...) Gdy w 1985 r. zostałem zastępcą naczelnego "Wprost", to raz na miesiąc, raz na dwa miesiące przychodził do redakcji jakiś facet z SB, meldował się w sekretariacie i pytał o nastroje".

W 2006 r. "Rzeczpospolita" podała, że b. oficer SB Witold N., zeznając przy zamkniętych drzwiach jako świadek w tym procesie, potwierdził informacje "Nie".

W grudniu zeszłego roku redakcja "Wprost" przyznała, że Marek Król był zarejestrowany jako tajny współpracownik SB o ps. Adam. Tygodnik zamieścił wtedy wypowiedź Króla, który napisał, że zawsze opowiadał się za pełną jawnością akt IPN, nigdy nie ukrywał swej przynależności do PZPR ani kontaktu z funkcjonariuszami SB. "Stanowczo jednak zaprzeczam, aby moje relacje ze Służbą Bezpieczeństwa miały charakter tajnej współpracy. Spotkania odbywały się w siedzibie "Wprost", a ja - będąc wówczas zastępcą redaktora naczelnego - zostałem do nich oddelegowany" - napisał.

Trwa proces wytoczony przez "Wprost" Aleksandrowi Kwaśniewskiemu za nazwanie w 2005 r. przez ówczesnego prezydenta tego tygodnika "ubecką gazetą". "Niech żadna mutacja Urzędu Bezpieczeństwa nie stara się kierować losami Polski" - mówił wówczas prezydent. Przypomniał, że w 1989 r., kiedy PZPR "kończyła swój żywot", ówczesny I sekretarz partii Mieczysław Rakowski zaproponował mu stanowisko sekretarza Komitetu Centralnego - on odmówił, a sekretarzem tym został Marek Król.

Król złożył rezygnację z kierowania tygodnikiem "Wprost" w 2006 r. Zaprzeczał wtedy, że powodem dymisji były niewyjaśnione epizody z jego przeszłości. Dziś jest prezesem zarządu Agencji Wydawniczo- Reklamowej "Wprost" - wydawcy tygodnika.

Nowa ustawa lustracyjna, która weszła w życie w marcu zeszłego roku stanowi, że z mocy prawa jawne dla wszystkich obywateli są w IPN teczki osób pełniących ważne funkcje w państwie. Trybunał Konstytucyjny wykreślił z katalogu osób, których teczki są jawne dla wszystkich, m.in. członków władz spółek będących wydawcami mediów, a także redaktorów naczelnych (bo nie są to osoby pełniące funkcje publiczne w rozumieniu prawa). Za zgodną z konstytucją TK uznał zaś dostępność dla każdego akt członków kierownictwa PZPR.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sąd zwróci się do IPN o materiały o Marku Królu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl