SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wydawca „Sieci” w „Gazecie Wyborczej” przeprasza Gremi Media za nieuczciwą konkurencję ws. nazwy „W sieci opinii”

W sobotnio-niedzielnym wydaniu „Gazety Wyborczej” ukazały się przeprosiny Fratrii, wydawcy m.in. tygodnika „Sieci”, skierowane do Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. To realizacja prawomocnego wyroku sądowego w sporze dotyczącym nazwy serwisu „W sieci opinii”.

Od lewej: Michał Karnowski i Grzegorz Hajdarowicz Article

Gremi Media (wówczas działające jako Presspublica) pozwało Fratrię na początku 2013 roku, krótko po debiucie rynkowym tygodnika „W Sieci”. Pozywający uznał, że nazwa nowego tytułu narusza prawa do marki „W sieci opinii,”pod którą działała sekcja portalu Rp.pl (obecnie nie jest już dostępna).

W trakcie procesu większość orzeczeń korzystna dla Fratrii, dwie skargi kasacyjne Gremi Media

Rozpatrujący sprawę sąd przychylił się do wniosku Gremi Media o zabezpieczenie powództwa. W konsekwencji wiosną i latem 2013 roku „W Sieci” ukazywał się pod nazwą „Sieci”, z wydartą literą „W” w winicie. Pod koniec lipca 2013 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił powództwo Gremi Media i tygodnik Fratrii mógł wrócić do swojej pełnej nazwy.

Gremi Media złożyło skargę kasacyjną, a Sąd Najwyższy skierował sprawę ponownie do pierwszej instancji. W styczniu 2014 roku Sąd Okręgowy w Warszawie w całości oddalił powództwo, uzasadniając, że podobieństwo nazw „W Sieci” i „W sieci opinii” nie wprowadzało odbiorców w błąd, a siła tej drugiej marki nie przyczyniła się do wzrostu popularności pierwszej. Natomiast wiosną 2015 roku Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie złożone przez Gremi Media. Podtrzymano uzasadnienie, że podobieństwo nazw nie wywoływało konfuzji konsumenckiej, ponieważ „W sieci opinii” ma odmienny profil i grupę docelową niż „W Sieci” i konkurowało głównie z innymi serwisami internetowymi.

W tej sytuacji Gremi Media jeszcze raz złożyło skargę kasacyjną, którą w listopadzie 2016 roku uwzględnił Sąd Najwyższy. Sprawa ponownie trafiła do Sądu Apelacyjnego. - Sąd Najwyższy wskazał, że dla oceny sprawy niezbędne będzie ponowne ustalenie okoliczności dotyczących pierwszeństwa powoda w używaniu znaku „W sieci opinii”, sposobu jego reklamowania, kręgu odbiorców w kontekście siły odróżniającej - opisał Michał Karnowski, członek zarządu Fratrii ds. redakcyjnych.

Pod koniec czerwca 2017 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie wydał ostateczny wyrok w tej sprawie. Orzeczono, że od 1 sierpnia br. Fratria nie może posługiwać się nazwą „W Sieci”. Ponadto musi przeprosić Gremi Media na łamach „Gazety Wyborczej” oraz zapłacić 25 tys. zł zadośćuczynienia na rzecz Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. Tym samym uwzględniono w większości powództwo Gremi Media.

Fratria przeprasza Gremi Media w „Gazecie Wyborczej”

Przeprosiny Fratrii skierowane do Gremi Media zamieszczono na trzeciej stronie sobotnio-niedzielnego numeru „Gazety Wyborczej”. W komunikacie zarząd wydawcy „Sieci” przyznaje, że publikując to pismo pod nazwą „W Sieci” Fratria „dopuściła się wobec Gremi Media SA w Warszawie (dawniej Presspublica sp. z o.o. w Warszawie) będącej wydawcą serwisu internetowego pod nazwą ‘W sieci opinii’ czynu nieuczciwej konkurencji” i przeprasza za to.

Komunikat zajmuje całą stronę w „Gazecie Wyborczej”.

- Faktu, że przeprosiny mają ukazać się na łamach „Gazety Wyborczej”, trudno nie uznać za pewną złośliwość. Dobrze przynajmniej, że nie u Urbana. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, ale oczywiście wyroki zawsze wykonujemy - powiedział Michał Karnowski portalowi Wirtualnemedia.pl w lipcu 2017 rok, zaraz po ogłoszeniu prawomocnego wyroku w tej sprawie.

Tygodnik „Sieci” pod tą nazwą ukazuje się niezmiennie od połowy 2017 roku. Według danych ZKDP w pierwszym kwartale br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 38 940 egz., po spadku o 22,4 proc. w skali roku.

W 2017 roku Fratria - do której należą też magazyny „Sieci”, „Sieci historii” i „Gazeta Bankowa”, serwisy wPolityce.pl i wGospodarce.pl oraz Telewizja wPolsce.pl - osiągnęła niewielkie wzrosty przychodów sprzedażowych (do 34,2 mln zł) i zysku netto (do 3,17 mln zł).

W kwietniu br. średnia sprzedaż „Rzeczpospolitej” wynosiła 41 727 egz. (7,7 proc. mniej niż rok wcześniej), a portal Rp.pl w marcu br. zanotował 3,95 mln realnych użytkowników i 16,09 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 7 proc. do 24,56 mln zł oraz 3,08 mln zł zysku netto (wobec 86 tys. zł zysku netto rok wcześniej).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Sieci” w „Gazecie Wyborczej” przeprasza Gremi Media za nieuczciwą konkurencję ws. nazwy „W sieci opinii”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Prawak
Biedni bracia klęczący, ciągle wieje im wiatr w oczy z ich generatorem fake newsów dla niezbyt mądrych pisowców.
22 11
odpowiedź
User
Light
"W Sieci” narusza dobra „W sieci opinii" którego nikt nigdy nie słyszał? Kolejny dowód na patologię Sadownictwa które ma problem z logiką a nie tyko sprawiedliwością już. Tak długo ich sądzili i sie odwoływali aż znalazł sie sąd co wreszcie wydał wyrok po myśli SN a wbrew logice...
10 16
odpowiedź
User
pad
bredzisz
1 1
odpowiedź
User
Observer
Wazeliniarze Kaczora, gdyby nie dofinansowanie to myliby szyby na skrzyżowaniach :)
8 4
odpowiedź
User
rozbawiony
Karnowski wygląda jak podstarzały pionier lizus, taki starszy Pawlik Morozow
4 1
odpowiedź