SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Solorz: zakup Eurozetu za taką cenę nierentowny, część zasobów Showmaxa atrakcyjna

Zygmunt Solorz, większościowy akcjonariuszy Cyfrowego Polsatu, w wywiadzie z "Rzeczpospolitą" skomentował trwający właśnie proces sprzedaży Eurozetu oraz niedawne wycofanie się serwisu Showmax z Polski. - Część oferty Showmax byłaby atrakcyjna dla naszych widzów - ocenił Solorz. O Eurozecie zaś powiedział, że z punktu widzenia Cyfrowego Polsatu to "inwestycja nierentowna".

Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu Article

Zygmunt Solorz jako większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu zaproponował właśnie zmiany w polityce dywidendowej spółki. W piśmie do zarządu zgłosił, żeby ustalono poziom dywidendy na 4 proc. średniej kapitalizacji firmy z grudnia ub.r., co daje 0,93 złotego na akcję. Teraz zarząd przedyskutuje propozycje, a ewentualne zmiany w polityce dywidendowe ogłosi do marca. 

Między innymi o tę kwestię był pytany Solorz w piątkowym wywiadzie z dziennikiem "Rzeczpospolita". - Mój postulat to wypłata co roku sporo ponad pół miliarda złotych dla akcjonariuszy - powiedział Zygmunt Solorz.

Zygmunt Solorz jest większościowym akcjonariuszem spółki Cyfrowy Polsat - ma 366,72 mln jej akcji stanowiących 57,34 proc. kapitału i dających 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Kupno Eurozetu nierentowne dla Cyfrowego Polsatu

"Rzeczpospolita" pytała także Solorza o trwający właśnie proces sprzedaży Eurozetu - Szczerze powiedziawszy, to warunki cenowe, o których mówiło się w mediach, czyniłyby według mnie tę inwestycję nierentowną z punktu widzenia Grupy Polsat - skomentował Zygmunt Solorz.

Eurozet został wystawiony na sprzedaż krótko po tym, jak firma Czech Media Invest kupiła ją od francuskiego koncernu Lagardère wraz z jego aktywami radiowymi w Czechach, Rumunii i na Słowacji. Wartość tamtej transakcji wyniosła 73 mln euro, w Polsce sfinalizowano ją w czerwcu ub.r. po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Obecnie Czesi prowadzą rozmowy z potencjalnymi kupcami Eurozetu. W gronie zainteresowanych podmiotów wymieniane były Fratria (wydawca „Sieci” i wPolitce.pl), PMPG Polskie Media (wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy”), Agora (nadawca m.in. TOK FM, Radia Złote Przeboje i Radia Pogoda) i Grupa ZPR (należą do niej m.in. Radio Eska, Eska Rock i Radio Wawa).

W drugiej połowie grudnia portal Wirtualnemedia.pl dowiedział się, że Fratria uzyskała od Banku Pekao SA zapewnienie o możliwości otrzymania kredytu w wysokości ok. 51 mln euro. Część dziennikarzy i publicystów mocno to skrytykowała, zwracając uwagę, że Fratria jest firmą wielokrotnie mniejszą od Eurozetu i nie ma odpowiedniego zabezpieczenia dla takiego kredytu - w 2017 roku zanotowała 34,2 mln zł wpływów i 3,2 mln zł zysku.

Z kolei przedstawiciele Fratrii zapewniali, że firma nie jest zainteresowana kupnem Radia ZET. - Muszę wyprowadzić z błędu: zajmujemy się z Jackiem Karnowskim współtworzeniem tygodnika „Sieci” wPolityce.pl, Telewizji wPolsce.pl i to jest nasza misja. Nigdzie się nie wybieramy, na nic innego nie starczyłoby sił - napisał 11 grudnia na Twitterze Michał Karnowski, członek zarządu spółki ds. redakcyjnych. Jak się później dowiedzieliśmy, podmioty biorące udział w postępowaniu musiały podpisać klauzulę poufności, stąd Fratria w żadnym momencie trwania rozmów nie mogła oficjalnie potwierdzić, że złożyła ofertę kupna Eurozetu.

W ostatnich tygodniach do tego grona dołączył biznesmen Zbigniew Jakubas. Według podawanych przez nasz portal informacji, obecnie to on jest najbliżej sfinalizowania transakcji i przejęcia Eurozetu. 

Showmax atrakcyjny dla widzów Polsatu, ale nie w całości

Zygmunt Solorz był pytany także m.in. o zamknięcie serwisu Showmax. Przypomnijmy, że decyzję tę właściciel - Naspers - ogłosił niespodziewanie w grudniu ubiegłego roku. Na rynku trwają spekulacje, kto może przejąć bibliotekę treści platformy z tytułami "Rojst", "Ucho Prezesa" czy "SNL Polska".  

- Nie widzę sensu w nabywaniu całej firmy czy aplikacji - ocenił Solorz. Dodał jednak: - Dla grupy Cyfrowego Polsatu interesująca mogłaby być ich biblioteka programowa, gdyż – jak wspominałem – chcemy dostarczać najwyższej jakości kontent. A część oferty Showmaxu na pewno byłaby atrakcyjna dla naszych widzów.

Krótko po informacji o wycofaniu Showmax z Polski, publiczne zainteresowanie serwisem wyraziła Telewizja Polska. Kilak tygodni temu informowaliśmy na łamach Wirtualnemedia.pl że portfolio (w części lub całości) mogą przejąć Kino Świat lub HBO.

Showmax Polska zamknięto z końcem stycznia tego roku, na razie nie podano oficjalnie, gdzie trafiła baza treści.

Cyfrowy Polsat w ub.r. bez dywidendy z powodu przejęć

Od grudnia 2017 roku do połowy ub.r. Cyfrowy Polsat i wspólnie ze swoimi spółkami zależnymi zrealizował szereg przejęć.

Na 66 proc. akcji Netii wydał ok. 1,3 mld zł (w maju ub.r. na przejęcie przez Cyfrowy Polsat kontroli nad tą spółką zgodził się UOKiK), za 103 mln zł kupił od Grupy ZPR Media 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 49 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV, a za 38 mln euro - 50 proc. akcji (plus jedną) Eleven Sports Network.

W związku z tymi wydatkami, a także swoim zadłużeniem, Cyfrowy Polsat nie wypłacił w ub.r. dywidendy. Pod koniec października ub.r. firma poinformowała, że planuje oszacować popyt na jej nowe obligacje oraz zaproponować warunki i harmonogram ich emisji. Zamierza w ten sposób taniej spłacić obligacje o nominalnej wartości 1 mld zł.

Trzy dywidendy w ciągu dekady, łącznie 524 mln zł

Od 2009 roku Cyfrowy Polsat wypłacił trzy dywidendy: w 2010 roku 152,94 mln zł (po 57 groszy na akcję), w 2014 roku 166,28 mln zł (26 groszy na akcję), a w 2017 roku - 204,65 (32 groszy na akcję).

Zygmunt Solorz jest większościowym akcjonariuszem spółki - ma 366,72 mln jej akcji stanowiących 57,34 proc. kapitału i dających 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Od pięciu lat kurs akcji Cyfrowego Polsatu waha się od 20 do 28 zł. W czwartek na koniec sesji wynosił 24,30, co dawało kapitalizację w wysokości 15,54 mld zł i wycenę pakietu należącego do Solorza w wysokości 8,91 mld zł.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,68 mld zł wpływów ze sprzedaży i 750,7 mln zł zysku netto, a w samym trzecim kwartale - 2,73 mld zł wpływów i 227,1 mln zł zysku.

Pod koniec stycznia firma podała, że jej zysk za czwarty kwartał ub.r. będzie o ok. 162,6 mln zł niższy z powodu odroczonego podatku dochodowego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Solorz: zakup Eurozetu za taką cenę nierentowny, część zasobów Showmaxa atrakcyjna

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kozyrator
Solorz powiedział: to "inwestycja nierentowna"
Za to rozwalenie świetnego Radia PIN i zastąpienie go guanem MUZO FM, którego słuchają razem cztery osoby było inwestycją rentowną, długofalową , z wizją i pomysłem.
Może to lepiej, że Zębaty nie bierze się za radio.
27 10
odpowiedź
User
maksiu
Solorz powiedział: to "inwestycja nierentowna"
Za to rozwalenie świetnego Radia PIN i zastąpienie go guanem MUZO FM, którego słuchają razem cztery osoby było inwestycją rentowną, długofalową , z wizją i pomysłem.
Może to lepiej, że Zębaty nie bierze się za radio.

a PIN miał więcej słuchaczy? a jako format w którym było wielu ludzi na antenie na pewno więcej kosztował.
18 8
odpowiedź
User
uber
Solorz powiedział: to "inwestycja nierentowna"
Za to rozwalenie świetnego Radia PIN i zastąpienie go guanem MUZO FM, którego słuchają razem cztery osoby było inwestycją rentowną, długofalową , z wizją i pomysłem.
Może to lepiej, że Zębaty nie bierze się za radio.


A ty znowu swoje? Odpuść, już tam nie pracujesz, nie musisz chwalić PINu.
9 8
odpowiedź
User
Wielkie mi rzeczy
Taaa, bo on to reszta i się będzie chwalił, że chce kupić. Może nie chce, a może kupi teraz albo za kilka miesięcy od nowego właściciela. Mówiąc, że to nie rentowe ryzykuje tylko tym, że za kilka mięsiecy pojawi się artykuł i jedno zdanie, że mówił, że to nierentowne. Wielka mi ujma :D Stratą za to mogłoby być publiczne ogłoszenie, że wchodzi do gry
9 0
odpowiedź
User
Denne
Solorz powiedział: to "inwestycja nierentowna"
Za to rozwalenie świetnego Radia PIN i zastąpienie go guanem MUZO FM, którego słuchają razem cztery osoby było inwestycją rentowną, długofalową , z wizją i pomysłem.
Może to lepiej, że Zębaty nie bierze się za radio.

a PIN miał więcej słuchaczy? a jako format w którym było wielu ludzi na antenie na pewno więcej kosztował.
Muzo nie jest złe, ale tam potrzeba przede wszystkim radiowców, a nie ludzi śmiejących się ze swoich żartów. Irytuję mnie Pan Bisiorek i Pani Nowaczyk i ich durne "Sto lat"
11 4
odpowiedź