SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

„Gazeta Polska Codziennie” z największym spadkiem sprzedaży w 2018 roku. „Fakt” najchętniej kupowany

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w 2018 roku był „Fakt”. Wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków była „Gazeta Polska Codziennie” - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Article

W 2018 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 237 700 egz., czyli o 9,06 proc. mniej niż w poprzednim roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do 2013 roku średni wynik tego dziennika zmalał o 29,85 proc,. a w porównaniu do 2009 roku - o 49,07 proc.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 117 649 egz. Jego wynik zmniejszył się o 8,52 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od 2009 roku jego wynik zmalał o 38,64 proc.

Sprzedaż „Gazety Wyborczej” spadła do 95 tys. egz.

Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 14,80 proc. do 94 527 egz. Tytuł ten zanotował największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2009 roku - w tym ujęciu wyniósł on 72,09 proc.

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 45 055 egz.; w dół o 7,83 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 38 167 egz.; - 6,18 proc.).

Największy spadek średniej sprzedaży ogółem, wynoszący 15,57 proc. do 15 371 egz., zanotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł ten w rankingu był siódmy.

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich rocznych wyników. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.

„Fakt” z największym spadkiem

W grudniu 2018 roku liderem również był „Fakt”, którego średnia sprzedaż ogółem w porównaniu do grudnia 2017 roku zmniejszyła się o 17,96 proc. do 212 610 egz. Jednocześnie był to największy spadek w zestawieniu.

Drugi był „Super Express”, którego wynik sprzedażowy wyniósł 116 344 egz., po spadku o 10,92 proc. Trzecią lokatę zajęła „Gazeta Wyborcza” (98 215 egz.; w dół o 10,78 proc.).

Dane dotyczą wszystkich dzienników ogólnopolskich z bazy ZKDP.

Problemy wydawców z Ruchem

Co najmniej od lipca ub.r. media donoszą o trudnościach Ruchu. Jak już informowaliśmy jako pierwsi pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Wówczas sieć od kilkunastu miesięcy zmagała się z potężnymi problemami finansowymi, a Grupie ZPR Media kolporter zalegał 10 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.

W kolejnych tygodniach długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem tymczasowo wypowiedzieli lub ograniczyli wydawcy, w tym m.in.: spółki ZPR Media i Time, Agora, czy Wydawnictwo Bauer.

O tych roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Złożył również wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad spółką - chce przejąć jej udziały tymczasowo i odsprzedać docelowym inwestorom.

W połowie grudnia ub.r. kolejny raz zmienił się zarząd Ruchu, który od kilku miesięcy balansował na krawędzi upadku.

Zarząd Izby Wydawców Prasy spotkał się z nowym kierownictwem dystrybutora prasy Ruchu, oraz zarządem Alior Banku, który złożył wniosek o tymczasowe przejęcie spółki, by przekazać ją potem zainteresowanym inwestorom.

Pod koniec stycznia br. doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, ale wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w 2017 roku zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 rok wyniosła 19,2 mln zł.

Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Według danych Izby Wydawców Prasy w 2018 roku Ruch miał 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem był Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press miał 13,1 proc.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska Codziennie” z największym spadkiem sprzedaży w 2018 roku. „Fakt” najchętniej kupowany

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YKK
Gadzinówka i tak jest srebrnym medalistą. I nic tego nie zmieni. #nasrebrniutko
24 12
odpowiedź
User
try
toniecie giewu przyspieszy po tych rewelacyjnych;) taśmach..
36 48
odpowiedź
User
Maksiu
Znaczy to dobrze o polskim społeczeństwie. Nie wybierają badziewia. Swoją drogą należy zwrócić uwagę, że nakład drukowany to prawie 70000 a sprzedaż to 15000. Ile drzew trzeba zniszczyć aby wydrukować coś co i tak się nie sprzeda. Grupa docelowa się starzeje i powoli zanika.
31 10
odpowiedź
User
Polak
Kiedy gw napisze dlaczego Stefan Michnik uciekł do Szwecji w latach 60-tych.
Może kiedy osobniki polskojęzyczne nauczą się pisać liczebniki?
22 24
odpowiedź
User
Takie tam
GieWu ma jeszcze nadzieję, spadek sprzedaży został zahamowany. Po wyborach i sukcesie pokój znów dostanie kroplowkę. Także jeszcze jest nadzieja i to spora.
13 15
odpowiedź