W Polsce sprzedaż smartfonów w dół o 8,5 proc. Liderem Xiaomi, Samsung i Huawei z dużą stratą

W 2020 roku w Polsce sprzedano 8,53 mln smartfonów, o 8,5 proc. mniej niż rok wcześniej - wynika z danych IDC. Liderem sprzedaży pod względem ilościowym był Xiaomi z rynkowym udziałem 30,8 proc., największe przychody zanotował Apple. Dotkliwe spadki sprzedaży zanotowały Samsung i Huawei.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
W Polsce sprzedaż smartfonów w dół o 8,5 proc. Liderem Xiaomi, Samsung i Huawei z dużą stratą

Według danych ujawnionych przez IDC w 2020 r. sprzedaż smartfonów w Polsce w porównaniu do roku poprzedniego spadła o 8,5 proc. w ujęciu ilościowym i 11,4 proc. w ujęciu wartościowym. Nabywców znalazło 8,5 mln urządzeń, które w sumie sprzedano za kwotę 9,01 mld zł.

Xiaomi na szczycie, Samsung i Huawei mocno w dół

W 2020 r. największym sprzedawcą smartfonów na polskim rynku był chiński koncern Xiaomi. Firma sprzedała 2,63 mln sztuk tych urządzeń, co dało Xiaomi ilościowy udział w rynku na poziomie 30,8 proc., po wzroście rok do roku o 90,6 proc.

Na drugim miejscu znalazł się Samsung, którego udział rynkowy wyniósł 21,8 proc. (1,86 sprzedanych smartfonów) po spadku w skali roku o 44,8 proc.

Na podium znalazł się też Huawei - w wypadku tej firmy nastąpił spadek sprzedaży o 38,1 proc. (1,38 mln sztuk), a udział w rynku zamknął się na poziomie 16,1 proc. O sukcesie może mówić także firma Oppo, która zwiększyła sprzedaż o 386,9 proc. do 0,51 mln egzemplarzy.

- Pandemia Covid-19 negatywnie wpłynęła na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem od smartfonu był laptop czy nawet tablet - wyjaśnia Marek Kujda, analityk IDC. - Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku.

W ujęciu wartościowym na pierwszym miejscu zestawienia IDC jest Apple, który sprzedał w Polsce telefony za kwotę 2,36 mld zł (wzrost o 24,8 proc.). Drugą pozycję zajął Xiaomi, którego sprzedaż wyniosła 2,11 mld zł (w górę o 118,5 proc.). Za Xiaomi znalazł się Samsung ze sprzedażą w kwocie 1,95 mld zł po spadku w skali roku o 49,4 proc.

W tym segmencie spadek wartości sprzedaży dotknął także Huawei (o 50,7 proc.)., zaś rekordowy wzrost (o 368 proc.) wypracowała firma Oppo.

grafika

- Sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów - zaznacza Marek Kujda. - Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?