SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sztuczna inteligencja znajdzie Ci klientów

Nowy portal z ogłoszeniami nieruchomości GetHome.pl uruchomił dla wybranych partnerów biznesowych program pozyskiwania klientów, w którym kluczową rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Czy to już moment, kiedy AI samo dostarcza kupujących?

Nowy portal z ogłoszeniami nieruchomości GetHome.pl uruchomił dla wybranych partnerów biznesowych program pozyskiwania klientów, w którym kluczową rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Czy to już moment, kiedy AI samo dostarcza kupujących?

Aby zrozumieć, na czym polega nowość w ofercie GetHome, trzeba najpierw wiedzieć, że wśród portali z ogłoszeniami nieruchomości od wielu lat dominuje jeden model biznesowy. Wygląda to tak, że portal pobiera opłaty abonamentowe za liczbę opublikowanych ofert biur nieruchomości oraz firm deweloperskich. Na pierwszy rzut oka wydaje się to sensowne, ale jest w tym istotny defekt.

Wspomniany haczyk tkwi w tym, że na rodzimym rynku ogłoszeń nieruchomości panuje plaga duplikatów - bezsensownie powtarzających się ofert promowanych przez różne podmioty, gdzie każda z nich dotyczy realnie tej samej nieruchomości. Eksperci szacują, że nawet ponad połowa wszystkich ofert nieruchomości w sieci to duplikaty, a w przypadkach niektórych - najbardziej znanych na rynku - portali wskaźnik ten przekracza nawet 80%. Oznacza to, że użytkownik szukający np. mieszkania na Mokotowie w Warszawie, widzi często 100 ofert, ale realnie tylko 20 z nich jest prawdziwych - cała reszta to kopie dokładnie tego samego ogłoszenia.

Dla portali to świetna sytuacja, bo biura nieruchomości najpierw zachęcane są do opłat za abonament i publikowanie jak największej liczby ogłoszeń… A potem w praktyce muszą płacić jeszcze raz za możliwość przebicia się w gąszczu duplikatów tych samych ofert od konkurencji.

Alternatywna droga dzięki AI?

Uruchomiony niedawno portal gethome.pl postawił sobie za cel walkę z duplikatami ofert i zapewnienie użytkownikowi maksymalnej przejrzystości w trakcie poszukiwań wymarzonego mieszkania. Na ten cel inwestorzy - właściciele portalu RynekPierwotny.pl - przeznaczyli ponad 8 mln złotych. W efekcie powstał zaawansowany system, który odsiewa powtarzające się ogłoszenia oraz portal gethome.pl, gdzie każde ogłoszenie jest prezentowane tylko raz.

Efekty postawienia na jakość są widoczne. Portal od startu bardzo szybko zdobywa w naturalny sposób nowych użytkowników - i to bez większych nakładów finansowych na marketing. Dla niektórych zapytań w Google trafił już na najwyższe pozycje wyszukiwania. Przykładowo, zajmuje już 3. lub 4. - w zależności od momentu wyszukania - miejsce dla frazy “mieszkania na sprzedaż warszawa” - wyżej, niż obecna na rynku od wielu lat konkurencja.

Teraz GetHome wszedł w drugą fazę projektu i uruchamia dla najlepszych partnerów program marketingowy, w którym wykorzystuje sztuczną inteligencję do poszukiwania klientów. Jak to działa?

Zbieramy terabajty danych na temat użytkowników gethome.pl i rynekpierwotny.pl. Uzupełniamy tę wiedzę także badaniami jakościowymi. Następnie wykorzystujemy uczenie maszynowe i zaawansowane modele predykcyjne, aby zaproponować poszukującym nieruchomości oferty, które faktycznie są dla nich interesujące. Efekty to bardzo wysokie wskaźniki odebranych połączeń telefonicznych, otwieranych maili, zainteresowanie SMSami i powiadomieniami push, a także świetne wyniki konwersji na stronach docelowych ofert - mówi Dominik Błaszczykiewicz odpowiedzialny za projekt GetHome.

Zapytaliśmy przewrotnie, czy można już powiedzieć, że to moment, kiedy AI samo znajduje klientów? Chciałbym! Ale do tego daleka droga. Faktycznie, dzięki systemowi opartemu o AI możemy przekazywać partnerom jakościowe kontakty, ale wciąż wymaga to wiele pracy badawczej po naszej stronie. Widać to zresztą po tym, że cały czas zatrudniamy i rekrutujemy najwyższej klasy specjalistów. AI pomaga nam jednak odcinać się od archaicznego modelu biznesowego bazującego na abonamentach i wyróżnieniach. Na rynekpierwotny.pl już ponad połowa naszych partnerów współpracuje w nowym modelu rozliczania za leady pozyskane przy wsparciu AI. Teraz czas na GetHome i biura nieruchomości - dodaje Błaszczykiewicz.

Klienci, a nie “leady”

GetHome zdecydował się na wprowadzenie modelu efektywnościowego, bazując na wielu latach doświadczenia marketingowego w ramach portalu rynekpierwotny.pl. Deweloperzy w rozmowach w portalem wielokrotnie sygnalizowali, że problemem konkurencyjnych stron z ogłoszeniami nieruchomości, jest dostarczanie zbyt wielu niskiej jakości kontaktów, które generują tylko koszty obsługi zapytań, a nie przekładają się na finalną transakcję.

RynekPierwotny wprowadził rozwiązania z wykorzystaniem AI, które bazują na zupełnie innych założeniach - dostarczania mniejszej liczby kontaktów, ale za to osób realnie zdecydowanych na zakup nieruchomości. Dzięki temu deweloper może skupić się na właściwym procesie sprzedaży, a nie tracić czas na filtrowanie setek ogólnych zapytań z internetu. GetHome wykorzystuje te doświadczenia i proponuje podobne rozwiązanie.

“Nie chcemy być kolejnym podmiotem dostarczającym masowo leady czy zapytania o nieruchomości. Chcemy za to realnie łączyć klientów ze sprzedającymi nieruchomości. Będziemy cały czas skupiać się na realizacji tego celu” - podkreśla na koniec Błaszczykiewicz.

GetHome na start wytypował kilkanaście najlepszych biur nieruchomości z Warszawy, z którymi rozmawia o współpracy marketingowej z wykorzystaniem nowego rozwiązania. Bezpłatny program pilotażowy ma trwać trzy miesiące, po których biuro nieruchomości będzie mogło podjąć decyzję, czy chce dalej komercyjnie korzystać z usługi.

Stolica została wytypowana jako pierwszy rynek do testów, bo kategoria mieszkania na sprzedaż Warszawa na GetHome to już prawie 14 000 całkowicie unikalnych ofert, co pozwala zapewnić odpowiednio atrakcyjną ofertę dla poszukujących.