SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Polska rekordowo źle oceniana, pierwszy raz przewaga negatywnych opinii

W cyklicznym sondażu CBOS o ocenach mediów przez odbiorców Telewizja Polska zanotowała rekordowo niski wynik. Pierwszy raz źle jej działalność oceniła większa część respondentów niż dobrze.

fot. akpaArticle

W sondażu zrealizowanym przez CBOS od 8 od 18 kwietnia źle działalność Telewizji Polskiej oceniło 44 proc. pytanych osób, a dobrze - 40 proc.

Udział negatywnych opinii jest najwyższy w historii badania prowadzonego cyklicznie od 1997 roku. Do wiosny 2014 roku utrzymywał się w przedziale 10-20 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Kolejny sondaż realizowano dopiero wiosną 2016 roku, już po powołaniu nowych władz TVP (prezesem został wtedy Jacek Kurski), które pociągnęły za sobą ogromne zmiany w firmie, zwłaszcza programach informacyjnych i publicystycznych. Wtedy negatywnych ocen było już 20 proc., potem ich udział wzrósł do ok. 30 proc., a w sondażu w października ub.r. - już 38 proc.

Natomiast udział pozytywnych ocen, który ponad dekadę temu przekraczał nawet 80 proc., wiosną 2016 roku zmalał poniżej 70 proc., rok później - poniżej 60 proc., a w październiku ub.r. było to już tylko 48 proc.

W ramach sondażu CBOS Polacy są pytani o ocenę wszystkich najważniejszych nadawców telewizyjnych i radiowych. Nie opublikowano jeszcze pełnych wyników badania z kwietnia br.

Zostało ono zrealizowane metodami wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych na reprezentatywnej grupie 1 131 pełnoletnich osób.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska rekordowo źle oceniana, pierwszy raz przewaga negatywnych opinii

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maria
Może ludzie powoli otwierają oczy, mają dość prymitywizmu, bylejakości, zakłamania i chamskiej propagandy.
odpowiedź
User
Irek
Jak ogladalnosc same klamstwa i koncu dawno nie ogladam TVP
odpowiedź
User
Manek
TVP wiadomości Kurski ciagle zle brakuje ogladalnosc jak ludzie przestali ogladac TVP
odpowiedź