Nowa kampania edukacyjna TV Puls i Policji. Wykorzystano w niej kontrolowany scam z aktorem z "Lombardu"

Telewizja Puls we współpracy z Komendą Główną Policji ruszyła z kolejną odsłoną kampanii edukacyjnej #ZnamTeNumery, która skierowana jest do seniorów i ich bliskich. Wykorzystano w niej filmik wideo będący scamem. Pojawił się w nim aktor Henryk Gołębiewski prawie w całości wygenerowany przy użyciu sztucznej inteligencji.

MK
MK
Udostępnij artykuł:
Nowa kampania edukacyjna TV Puls i Policji. Wykorzystano w niej kontrolowany scam z aktorem z "Lombardu"

Projekt Telewizji Puls i Komendy Głównej Policji, a także ekipy serialu „Lombard. Życie pod zastaw” przy merytorycznym wsparciu Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”, ma na celu edukację osób starszych i ich bliskich oraz zwrócenie uwagi na grożące im niebezpieczeństwa.

Henryk Gołębiewski gwiazdą spotu stworzonego przez AI

Nowa odsłona kampanii #ZnamTeNumery realizowana jest w dwóch etapach. Pierwszy z nich - który wystartował w czwartek,14 listopada br. (w Światowy Dzień Seniora) - polegał na emisji wideo ze scamem i trwał do 19 listopada. Był to kontrolowany scam z reklamą „Emerytury na maxa” - fikcyjnego produktu inwestycyjnego (mającego zachęcić seniorów do szybkiego i łatwego zysku), który w rzeczywistości nie istnieje. Promował go Henryk Gołębiewski, aktor znany z serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw” oraz jednocześnie ambasador akcji. Wideo pojawiło się m.in. na antenach TV Puls i Puls 2 i w internecie oraz - dzięki wsparciu partnerów takich jak PKP czy Jet Line - na nośnikach Digital OOH przy dworcach kolejowych i w głównych ciągach komunikacyjnych w całej w Polsce.  

Wideo-scam z Henrykiem Gołębiewskim w całości stworzono przy użyciu sztucznej inteligencji (aktor w ogóle nie był obecny na planie zdjęciowym), która często jest wykorzystywana przez oszustów (ich ofiarami padli dotychczas m.in. Iga Świątek i Robert Lewandowski, których wizerunek bezprawnie wykorzystano do reklamy nieistniejących produktów czy usług).

- Wystarczyło znaleźć w internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI. Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego - powiedział Artur Cetnarowski z działu autopromocji Telewizji Puls, który razem z Mateuszem Sobkowiakiem stworzył wideo-scam. 

- Mimikę pana Henryka odtworzyliśmy, nagrywając koleżankę z pracy. Na obecnym etapie zaawansowania tej technologii, dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni. Obserwując tempo rozwoju sztucznej inteligencji, za chwilę wystarczą nie dni, a godziny, co nie umknie uwadze oszustów i scammerów - dodaje Mateusz Sobkowiak z działu autopromocji Telewizji Puls.

Kontrolowany scam kierował seniorów do wejścia na stronę internetową www.emeryturanamaxa.pl, na której potencjalnie mieli otrzymać więcej informacji na temat fikcyjnego produktu inwestycyjnego. W rzeczywistości użytkownicy byli przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl (gdzie oczywiście zamiast stracić dane czy pieniądze, mogli się zapoznać z materiałami edukacyjnymi). W okresie od 14 do 19 listopada serwis Emeryturanamaxa.pl odwiedziło ok. 15 tys. osób, dając się nabrać na scam.

- Seniorzy to dla nas bardzo ważna grupa społeczna. Dlatego we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem”, ekipą „Lombardu” oraz licznymi partnerami staramy się nie tylko dostarczać im rozrywkę, lecz także niezbędną wiedzę. Wierzymy, że w ten sposób komercyjny nadawca może realizować ważną społecznie misję. Żyjemy w czasach, w których to, co widzimy w internecie, może być dalekie od rzeczywistości, nawet jeśli wygląda przekonująco - mówi Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.

 - Jednym z celów działalności naszej Fundacji  jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo seniorów i ich ciągła edukacja technologiczna. Ważne jest, by zachowywali szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzali wszystkie oferty, reklamy i wiadomości, które do nich trafiają, nawet jeśli pochodzą od rzekomych bliskich - dodaje Erin Dąbska, prezes Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”.

Wystartował drugi etap kampanii

20 listopada rozpoczął się drugi etap kampanii. Na antenach TV Puls i Puls 2, w kanałach social media stacji, na nośnikach Digital OOH PKP i Jet Line do końca 2024 r. będzie wyświetlane wideo i kreacje z wyjaśnieniem jej założeń. Do grona partnerów na tym etapie dołączyła także Poczta Polska, sieć kin Helios, Radio Pogoda (Grupa Agora), magazyny „Przyjaciółka”, „100 rad” (Wydawnictwo Bauer), „Głos Seniora”, a także organizacje takie jak Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów. Kampania jest również wyświetlana w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce.

- Niestety dzisiejsze czasy to w wielu przypadkach czasy spreparowanych wiadomości. Coraz bardziej zaczyna zacierać się granica między tym, co jest prawdziwe a tym, co tylko udaje prawdziwe. Każdy z nas spotkał się na pewno z takimi przykładami. Wystarczy film z wakacji, czy kilka zdjęć, którymi tak chętnie dzielimy się w social mediach, aby móc stworzyć coś naprawdę przekonującego. Pamiętajmy, że cyberprzestępcy mogą podszywać się także pod naszych najbliższych, czy wykorzystywać wizerunki osób znanych i lubianych, żeby nas oszukać. Dlatego tak ważna jest edukacja. Poprzez naszą AI-ową odsłonę akcji #ZnamTeNumery chcemy, żeby seniorzy i ich bliscy mieli świadomość, że metody oszustów zmieniają się wraz z rozwojem różnych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji - mówi Justyna Ganczarek, dyrektor marketingu i sprzedaży w Telewizji Puls.

- Polska Policja dostrzegła zagrożenia płynące ze świata cyfrowego powołując do życia w 2022 roku wyspecjalizowaną, wyodrębnianą jednostkę organizacyjną w postaci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, której zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej cyberprzestrzeni. Po wprowadzeniu do powszechnego użytku sztucznej inteligencji, granice między rzeczywistością, a światem cyfrowym coraz bardziej zacierają się. Zauważyć należy, że tak naprawdę ofiarami scamu są również osoby publiczne jak politycy, sportowcy, czy aktorzy, których wizerunki budzące zaufanie czy sympatię generowane są i wykorzystywane bez ich wiedzy i zgody. Oprócz technologii, którą dysponuje Policja, elementem równie, a w określnych sytuacjach nawet istotniejszym, jest podnoszenie świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci. Jest to ogromne pole do działania dla całej Policji, ale i dla podmiotów, które aktywnie chcą i potrafią włączyć się w działania na rzecz bezpieczeństwa, wykorzystując przy tym, co warto podkreślić, nowoczesne kanały komunikacji, ale i formy, w celu dotarcia do możliwe największych grup społecznych, czego przykładem jest współpraca z Telewizją Puls - mówi nadinspektor Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-puls-ofiara-oszustwa-z-ai-podrobiono-wypowiedzi-z-telekamer,7169366970390145a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu