SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Totemy z radarami na pierwszych trasach rowerowych w Warszawie. Mają ułatwić jazdę rowerzystom

Warszawscy drogowcy zainstalowali nowe urządzenia na sześciu najpopularniejszych drogach rowerowych. To totemy wyposażone w radary, które odpowiadają rowerzystom, jak jechać, aby trafić na zielone światło.

Fot. UM st. WarszawaFot. UM st. Warszawa

Od wtorku totemy działają przy skrzyżowaniach na drodze dla rowerów w ciągu ulic Towarowa-Okopowa (na odcinku od Grzybowskiej do ronda Zgrupowania AK “Radosław”). Urządzenia pojawią się wzdłuż sześciu popularnych tras rowerowych w stolicy. Oprócz ciągu Towarowa-Okopowa będą to jeszcze ulice: Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska oraz Dwernickiego-Szaserów. Przy 30 skrzyżowaniach z sygnalizacją staną łącznie 53 totemy.

Nowe urządzenia na drogach rowerowych to efekt współpracy warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility.

Syrenka informuje rowerzystów, jak jechać

Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie warszawskiej syrenki.

* „Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.

* „Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.

* „Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.

* „Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Pierwsze takie rozwiązanie w Polsce

Nowe urządzenia na drogach rowerowych to efekt współpracy warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility.

– Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Nasza technologia poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów – mówi Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.

Instalacja totemów jest elementem rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do 2025 r. będzie firma Siemens Mobility.

- W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem, takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności – tłumaczy Tamas Dombi, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Komunikaty też w języku angielskim

Każdy nowy element małej architektury powinien być wprowadzany w sposób zaplanowany i z poszanowaniem krajobrazu miasta. Dlatego w pracach nad stroną wizualną totemu uczestniczyło Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.

– Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne. Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie funkcjonalności i estetyki – podkreśla Wojciech Wagner, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.

Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w ubiegłym roku na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je, by jak najlepiej służyło rowerzystom. Na podstawie sugestii mieszkańców umieszczone na obudowie totemu komunikaty zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski.

Dołącz do dyskusji: Totemy z radarami na pierwszych trasach rowerowych w Warszawie. Mają ułatwić jazdę rowerzystom

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rytm
Komu to jest potrzebne. Znów wywalone pieniądze na jakieś absurdalne sygnalizatory. Obstawmy całe miasto totemami dla pieszych żeby zdążyli na zielone, dla samochodów, żeby zdążyli, dla inwalidów, psów i ptactwa niebieskiego. Utońmy w totemach, banerach, biletomatach, plastikomatach, kupomatach, karmnikach z karmą dla kaczek i innych niezbędnych do życia totemach, palach i pomnikach.
odpowiedź
User
A.Be..
Czy naprawdę ludzie nie zdaja sobie sprawy jak są ograbiani. Czy są dziennikarze, którzy nie są sprzedajnymi k... systemu? Przecież to bezsensowne i bardzo drogie urządzenie, o wdzięcznej nazwie TOTEM to dobry interes tylko dla zlecającego i operatora (producenta). „Operatorem systemu do 2025 r. będzie firma Siemens Mobility.”
Ciekawe, ile sobie Siemens i decydenci zahaczyli do kieszonek za ten TOTEM?
odpowiedź
User
Racjonalny
Bardzo przydatne udogodnienie. Oby takich więcej
odpowiedź