SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP kontra Russia Today. Jacek Kurski mówi o „naszym Poland Today”

W 2022 roku budżet uruchomionego w czwartek kanału TVP World wyniesie 23 mln zł. Roczny budżet Russia Today to ponad 300 mln dol. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl prezes TVP Jacek Kurski nie kryje, że liczy na dodatkowe pieniądze z budżetu państwa, aby zapewnić anglojęzycznej stacji należytą promocję i zasięg.

Jacek Kurski; fot. TVP InfoArticle

Do debiutu kanału TVP World miało dojść na początku 2022 roku. Zarząd Telewizji Polskiej przyspieszył jednak start anglojęzycznej telewizji ze względu na kryzys wokół granicy polsko-białoruskiej. Dziennikarze m.in. CNN i BBC zaczęli nadawać z Białorusi. Do światowej opinii publicznej trafiały też obrazki z białoruskich i rosyjskich mediów.

Prezes TVP Jacek Kurski zdecydował, że polski nadawca publiczny musi przeciwstawić się dezinformacji i propagandzie stosowanej przez Rosję i Białoruś. W środowych „Wiadomościach” poinformowano, że TVP World wystartuje w czwartek o godz. 8 rano. Tak też się stało.

Jak odbierać TVP World?

Całodobowy anglojęzyczny kanał powstał na bazie internetowej stacji Poland In, która działała od 2018 roku, co zapewne ułatwiło zadanie. Kanał TVP World jest na razie dostępny za pośrednictwem portalu tvpworld.com. W przyszłym roku ma rozpocząć się emisja satelitarna. Prawdopodobnie za pośrednictwem Astry 19,2E dla mieszkańców Europy Zachodniej i platformy Dish Network w Stanach Zjednoczonych.

Przed TVP ciężkie zadanie. Uruchomiona w grudniu 2005 roku Russia Today nadaje w 7 wersjach językowych (angielski, arabski, hiszpański, niemiecki, rosyjski). Posiada dodatkowy kanał dokumentalny, korzysta z 22 satelitów i znajduje się w ofercie dużych 230 operatorów kablowych, docierając do 700 mln gospodarstw domowych w ponad 100 krajach świata. Zatrudnia ponad 700 dziennikarzy, korespondentów i tłumaczy.  

„Profesjonalny wizualnie i dziennikarsko stream pokazujący polski punkt widzenia”

Adrian Gąbka, Wirtualnemedia.pl: W jaki sposób TVP World będzie walczyć z dezinformacją, propagandą Rosji i Białorusi? Russia Today ma ponad 300 milionów dolarów budżetu rocznie, ogromny zasięg i wiele wersji językowych.  

Jacek Kurski, prezes TVP: My oczywiście nie będziemy mieli 300 mln dolarów na nasz „Poland Today”, czyli TVP World. Sukces i upgrade naszego formatu polega na czym innym. Do tej pory ci, którzy relacjonowali konflikt wywołany przez Łukaszenkę na polecenie Putina czy inne tematy zagraniczne na niekorzyść Polski, dawali się nabierać na narrację przeciwników Polski, tak jak teraz - rosyjską czy białoruską. Mieli wymówkę, że nie ma łatwego dostępu do profesjonalnego, anglojęzycznego komunikatu ze strony Polski, więc trzeba „szyć”. Teraz nie mają takiego argumentu. Jest w pełni profesjonalny wizualnie i dziennikarsko stream pokazujący polski punkt widzenia. Każdy może z niego skorzystać: wszystkie agencje świata, wszyscy liderzy opinii już to wiedzą albo dowiedzą się o tym w najbliższym czasie. Jeżeli ktoś kłamie i daje fory propagandzie rosyjskiej, to od teraz wiadomo, że robi to z premedytacją i złą wolą. To zasadnicza zmiana.

Przecież my na co dzień też nie oglądamy France24 czy Deutsche Welle. Nieliczni z nas robią to absolutnie wyjątkowo, jak się coś niesamowitego tam dzieje. Korzystamy wszakże częściej z tamtych mediów za pośrednictwem innych, które je cytują. I o to samo chodzi z TVP World. O świadomość istnienia . Dlatego druga część zadania polega teraz na dystrybucji. By dostęp do liderów opinii, agencji newsowych czy sieci kablowych (nawet niektórych hotelowych) był niezakłócony, żeby tam też być dostępnym. To jest zadanie drugiego etapu. Na to też potrzeba pieniędzy. Tu chcemy współpracować z rządem. Aby TVP World miał jak największe zasięgi. 

Problemy z odbiorem w Kanadzie i Japonii

Internauci narzekają, że na przykład w Kanadzie czy Japonii ze względów licencyjnych nie mogą oglądać nowej stacji. Czy stacja będzie dostępna też drogą satelitarną?

Kiedyś przekaz satelitarny był przełomem, teraz nie jest już taki ważny. Platformą, z której każdy może korzystać bez najmniejszego problemu jest internet. Cieszę się, że już mamy informację zwrotną z takich odległych krajów. Dziękuję za ten sygnał. Bo znaczy on, że już chcą nas tam oglądać. To felix culpa (przyp. red. „szczęśliwa wina”), bo skoro gdzieś nie mogą nas oglądać to znaczy przecież najpierw, że chcą nas oglądać. Będziemy to wyjaśniać. Portal tvpworld.com to podstawowy adres. Z niego każda agencja i wszyscy inni mogą brać bez ograniczeń nasz content. Na tym polega zmiana zasadnicza. Emisja satelitarna będzie, ale później.

Współpraca z MSZ

Będzie jakaś ofensywna dyplomatyczna i kampania reklamowa na świecie towarzysząca startowi TVP World? Przy okazji uruchomienia France24 w ambasadach Francji organizowano przyjęcia.

Uruchomiliśmy TVP World w warunkach wojny hybrydowej. To nie jest czas na rauty w ambasadach. Nowy kanał telewizyjny też zresztą nie jest naszym zadaniem statutowym. To jest po prostu odpowiedzialność odwołująca się do polskiej racji stanu. Wyprodukowaliśmy ten kanał, ale pójście dalej z dystrybucją, ofensywą dyplomatyczną i promocyjną to już jest zadanie państwa, w szczególności MSZ. W czasie kiedy odbywamy tę rozmowę, mój zastępca rozmawia o tym z Ministrem Spraw Zagranicznych.

Większy budżet TVP World?

23 mln zł budżetu w 2022 roku, 30 mln zł w 2024 roku, o których jest mowa w „Karcie Powinności” TVP wystarczy? Czy będzie dodatkowe wsparcie ze strony różnych instytucji państwa?

Wyjdzie w praniu. To powinno być zadanie czysto budżetowe za pośrednictwem MSZ. To rząd definiuje polski punkt widzenia, który musi być podyktowany racją stanu i polityką polskiego rządu. W związku z tym to powinno być zadanie finansowane przez budżet za pośrednictwem MSZ. Tak to powinno być skonstruowane. Myślę, że wyklucie się TVP World w czasie konfliktu na granicy wyznaczy pewien standard praktyki, który później zostanie umieszczony w nowo dostosowanych ramach prawnych. Spodziewam się, że nie będziemy chodzić po prośbie, ale możemy liczyć na bezpośrednie finansowanie dedykowane projektom zagranicznym przez MSZ. Przypomnę, że nadajemy nie tylko TVP World, ale także TVP Polonia, TVP Wilno i Biełsat. 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP kontra Russia Today. Jacek Kurski mówi o „naszym Poland Today”

41 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kono
Ktoś zapytał podatników czy chcą finansować kolejny ściek propagandowy Kurskiego?
odpowiedź
User
Ja
A w jakich godzinach ten kanał nadaje live? Widziałem chwilę po 8, chwilę po 22, ktoś coś wie na ten temat?
odpowiedź
User
.
Tow. Gomułka nawet na takie coś nie wpadł...
odpowiedź