SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Z centrum Poznania znikną billboardy. Powstał projekt uchwały krajobrazowej

Już niebawem z centrum Poznania znikną billboardy o powierzchni 18 metrów kw. Władze miasta przyjęły właśnie projekt uchwały krajobrazowej, która ma wejść w życie z początkiem przyszłego roku.

Jak tłumaczył poznański magistrat, uchwała krajobrazowa to zbiór wytycznych dotyczących reklam, małej architektury i ogrodzeń. Dokument pozwoli na uporządkowanie przestrzeni w mieście.

- Dzięki tej uchwale będziemy mieli narzędzia do walki z chaosem reklamowym w naszym mieście. Pozwoli ona na wyeliminowanie krzykliwych reklam, szyldów, banerów oraz innych elementów zaśmiecających nasze otoczenie - powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - To bardzo ważne, bo uporządkowana przestrzeń nie tylko poprawia komfort życia mieszkańców, ale w dużej mierze decyduje też o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju.

Prace od 2017 roku

Prace nad poznańską uchwałą krajobrazową trwają od marca 2017 roku. Wtedy to radni miasta zdecydowali się przyjąć takie regulacje i na opracowano wstępne propozycje zapisów.

Pracował nad tym zespół roboczy i konsultacyjny w Wydziale Urbanistyki i Architektury oraz ogólnomiejski zespół ds. przygotowania uchwały krajobrazowej. Korzystano z obowiązujących dokumentów planistycznych, podręczników dobrych praktyk, wytycznych konserwatorskich oraz regulacji funkcjonujących w innych miastach zachodnioeuropejskich. Uzupełnieniem w pracy nad projektem były liczne inwentaryzacje, wizje w terenie i analizy przestrzenne.

Propozycje wstępnych zapisów uchwały krajobrazowej upubliczniono w listopadzie 2017 roku, po to by każdy mógł się do nich ustosunkować. Do końca lutego br. wpłynęło 227 uwag.

W ramach prac nad regulacjami odbyły się 24 spotkania m.in. z firmami reklamowymi, przedsiębiorcami, mieszkańcami, stowarzyszeniami, miejskimi spółkami oraz Otwarte Forum Dyskusyjne w Concordii Design.

Propozycje skonfrontowano z 141 wnioskami dotyczącymi szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, jakie od stycznia do listopada 2018 roku wpłynęły do Wydziału Urbanistyki i Architektury.

Cztery obszary

W efekcie tych prac powstał projekt uchwały krajobrazowej, w którym Poznań podzielono na cztery obszary.

Obszar staromiejski obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Obszar centrum i dzielnic historycznych, odpowiada nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejne strefy to obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni oraz obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.

W trzech pierwszych obszarach całkowicie zakazano umieszczania billboardów w maksymalnym rozmiarze 18 m.kw. Są one dozwolone jedynie w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego.

Z kolei słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą mogły znajdować się we wszystkich obszarach, ale w obszarze staromiejskim z ograniczeniami. 

Praktycznie całkowicie zakazano wielkoformatowych banerów. Mogą być instalowane jedynie na rusztowaniach w okresie prowadzonego remontu elewacji. Dozwolone będą natomiast murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków - z ograniczeniem ich wielkości w zależności od strefy.

Uchwała zapewnia wiele możliwości przedsiębiorcom w zakresie szyldów. Dopuszczalne będą szyldy semaforowe, szyldy tradycyjnie umieszczane nad oknami, tablice zbiorcze i pylony. Jednak największy szyld, czyli pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m. niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m.kw. i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.

W kwestii ogrodzeń zdecydowano, że powinny być ażurowe, nie można stawiać ich np. z betonowych półfabrykatów.

Czas na uwagi do 30 czerwca

Dokument dostępny jest na stronie: poznan.pl/krajobrazowa/. Uwagi do projektu można przesyłać do 30 czerwca br. na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl. Na 25 kwietnia br. zaplanowano spotkanie informacyjno-konsultacyjne w Urzędzie Miasta Poznania.

Ostateczny projekt uchwały pod koniec roku trafi do Biura Rady Miasta Poznania i stanie się - jeśli tak zdecydują radni - obowiązującym w mieście prawem.

Dołącz do dyskusji: Z centrum Poznania znikną billboardy. Powstał projekt uchwały krajobrazowej

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Max
Wreszcie!
odpowiedź
User
krzyś
Brawo. zazdroszczę poznaniakom!
odpowiedź
User
reklamatixMO

[url=http://moriart-nn.ru]ролл-ап[/url] - подробнее на сайте алмазного бурения [url=http://moriart-nn.ru/]moriart-nn.ru[/url]
odpowiedź