SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Czy niepełnosprawnym łatwo korzystać ze stron i aplikacji? Na szczycie Chroń dzieci w sieci, GLS i wRodzinie

Większość aplikacji oraz serwisów firm telekomunikacyjnych i pocztowych wciąż nie jest dobrze przygotowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - wynika z badań wykonanych na zlecenie UKE. W czołówce zestawienia na plusie znalazła się aplikacja Chroń dzieci w sieci oraz platformy firmy kurierskiej GLS oraz marki komórkowej wRodzinie.

fot. Shutterstock.comArticle

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) zlecił firmie SoftCream Software analizy, które miały na celu ocenę stanu dostosowania stron internetowych, witryn mobilnych, a także aplikacji firm telekomunikacyjnych i pocztowych dla potrzeb osób objętych ryzykiem wykluczenia społecznego.

Dostępność ważna dla niepełnosprawnych

UKE zaznacza, że o dostępności serwisu internetowego można mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą ten przekaz zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem.

Regulator podkreśla, że „osoby z niepełnosprawnością nie są jedynymi, które potrzebują tego, by informacje zamieszczane w internecie były dostępne”.

Użytkownik, który ma przemęczony wzrok, nie różni się aż tak bardzo od osoby trwale niedowidzącej. Dla obu tych użytkowników serwisu kontrast tekstu w stosunku do tła jest bardzo ważny. Serwisy internetowe muszą więc być uniwersalnie dostępne. Dzięki takiemu podejściu z dostępnych stron internetowych mogą korzystać wszystkie osoby.

Badaniu poddano:

  • 34 strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych
  • 15 stron przedsiębiorców pocztowych
  • 20 aplikacji

Wnioski? W tegorocznym badaniu dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych firm telekomunikacyjnych i pocztowych dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną.

W przypadku dwóch serwisów firm pocztowych nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, czterech operatorów poprawiło swój wynik.

Jeśli chodzi o serwisy firm telekomunikacyjnych, to w przypadku dwóch platform nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik.

Czytaj dalej: Wkrótce ogólnopolski multipleks DAB+. UKE odpowie KRRiT w połowie stycznia

Według UKE wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe, jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności.

Aplikacje

Aplikacje zostały przebadane przez trzech konsultantów: osobę niewidomą, niedowidzącą oraz głuchą na systemie operacyjnym iOS. Do badania dostępności zostały wykorzystane produkty firmy Apple, ponieważ większość konsultantów nie miała z nimi styczności, co zdaniem analityków może przekładać się na bardziej obiektywne opinie.

W ostatecznym rankingu aplikacji na szczycie (zgodnie z przyjętą punktacją) znalazły się narzędzia Chroń dzieci w sieci oraz Multimedia Go. Podium zamyka InPost Mobile. Z kolei w „ogonie” zestawienia jest aplikacja dotycząca amerykańskiej firmy logistycznej FedEx.

Serwisy telekomunikacyjne

Platformy internetowe związane z firmami telekomunikacyjnymi przebadane na potrzeby raportu UKE nie są doskonałe. Na 1. miejscu rankingu znalazła się wRodzinie.pl, marka działająca jako prepaid oparta na infrastrukturze Polkomtela. Kolejne lokaty to Vectra.pl i Klucz.pl.

Charakterystyczne jest to, że w zestawieniu największe telekomy nie wypadły dobrze.  Najwyższą, czwartą pozycję zajął Play, pierwszą dziesiątkę zamyka Orange, na 16. miejscu jest  T-Mobile Polska, a Plus na 19. pozycji.

Serwisy pocztowe

W segmencie serwisów pocztowych i firm kurierskich, zgodnie z analizą, największym problemem było wypełnianie formularzy na stronach internetowych. Przez złe ułożenie pól lub złe oznaczenia oraz niejasne treści alternatywne poruszanie się po formularzu było bardzo czasochłonne lub niemożliwe do wykonania. Ten sam problem zdarzał się również przy poruszaniu się po stronie internetowej.

Konsultantka niedowidząca:
Zdaniem konsultantki problemem była zbyt bogata kolorystyka elementów i zdjęć na stronach internetowych, która wprowadzała chaos. Ruchome elementy również przeszkadzały w poruszaniu się po stronach. Kolejnym problemem były rozbudowane strony posiadające wiele opcji i zakładek. Przy zbyt dużej ilości zakładek konsultantka gubiła się na stronie i miała duże trudności z odnalezieniem właściwych treści.

Konsultant głuchy:
Największym problemem dla konsultanta okazały się być strony z nieintuicyjnym ułożeniem zakładek oraz informacji. Zdarzały się przez to trudności z odnalezieniem szukanej treści. Kolejnym problemem były zbyt skomplikowane treści, których konsultant nie mógł zrozumieć. Do takich sytuacji dochodziło przykładowo przy wypełnianiu formularzy, gdzie konsultant nie rozumiał co ma wpisać w danym polu tekstowym.

Ostatecznie ranking w tym segmencie zdominowały GLS, Geis oraz Speedmail. Najbardziej znani gracze, tacy jak InPost i TNT znaleźli się w środku stawki, zaś DPD i FeDex są na końcu listy.

Czytaj także: UKE rusza z procesem porządkowania pasma 2100 MHz

Dołącz do dyskusji: Czy niepełnosprawnym łatwo korzystać ze stron i aplikacji? Na szczycie Chroń dzieci w sieci, GLS i wRodzinie

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Daro
Wybawieniem dla osób niewidomych, jeśli chodzi o strony kurierskie, jest Furgonetka.pl, ale dopiero po założeniu konta. Wtedy jest bardzo łatwo i bez problemów wypełnić formularz i wybrać konkretnego usługodawcę.
odpowiedź