SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UKE ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami usług telekomunikacyjnych

Urzad Komunikacji Elektronicznej radzi o czym warto pamiętać kupując produkty lub usługi od akwizytora i o czym nie wolno zapominać przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorcy. Regulator podpowiada też jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami na rynku telekomunikacyjnym, jakich środków ostrożności należy przestrzegać podczas rozmów z przedstawicielami handlowymi oraz co zrobić, kiedy umowa została zmieniona wbrew naszej woli.

Nasycenie rynku wszelkiego rodzaju usługami i ofertami firm telekomunikacyjnych sprawia, że dostawcy usług szukają coraz bardziej wymyślnych sposobów na zdobycie klienta. Jednym z częstych przykładów jest wizyta przedstawiciela handlowego lub kuriera w naszym domu w celu przedstawienia oferty "korzystniejszej, jedynej w swoim rodzaju, dostępnej tylko dla nas, tylko teraz" - pod warunkiem jej natychmiastowego podpisania.

Często konsumenci wprowadzani są w błąd co do samego faktu podpisania umowy czy też zmiany operatora. Nieuczciwi przedstawiciele handlowi celowo nie informują lub wprowadzają w błąd co do tego, jakiego operatora reprezentują oraz jakie są ewentualne konsekwencje zmiany operatora. Każdy powinien zachować szczególną ostrożność przy zawieraniu umowy podczas wizyty przedstawiciela handlowego. W sytuacji gdy konsument nie wnioskował o zmianę dostawcy usług bądź samej umowy, a wizyta przedstawiciela handlowego w domu jest zaskoczeniem, powinien być czujny i przeczytać dokładnie całą umowę, zanim ją podpisze.

Bez względu na wiek, konsument posiadający zdolność do czynności prawnych odpowiada za złożone oświadczenie woli i ponosi jego konsekwencje. Złożenie podpisu na umowie oznacza akceptację dla warunków w niej przedstawionych, nawet jeśli konsument jej nie przeczytał. W przypadku wątpliwości co do warunków przedstawionej oferty konsument musi pamiętać, że nie ma konieczności podpisania umowy w danej chwili.

Nieuczciwe praktyki przedstawicieli handlowych i ochrona konsumenta przed nimi:
- Kiedy dzwoni telefon i konsultant przedstawia ofertę obniżenia rachunku za telefon, należy upewnić się czy mówi prawdę. Poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje. W przypadku dalszych wątpliwości (np. jakiego operatora reprezentuje osoba dzwoniąca) zawsze możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta swojego operatora.
- Jeżeli dzwoni telefon i rozmówca prosi o podanie danych osobowych lub danych z rachunku telefonicznego, pamiętaj, że Twój operator zna Twoje dane, więc telefoniczna prośba o dane może być próbą ich wyłudzenia lub sfałszowania przez nieuczciwego przedstawiciela umowy. Jeśli nie zamierzasz zawierać nowej umowy, nie podawaj swoich danych.
- Jeżeli odwiedzi Cię w domu przedstawiciel handlowy lub kurier z gotową do podpisu umową i twierdzi, że musisz zawrzeć nową umowę z jakiegoś powodu (bo np. firma, z usług której korzystałeś została zlikwidowana lub Twój operator zmienia nazwę), przed podpisaniem umowy potwierdź taką informację dzwoniąc do operatora.
- Jeśli masz wątpliwości co do tego jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania identyfikatora służbowego lub legitymacji. Jeśli odmówi, to jest to wystarczający znak, że masz do czynienia z potencjalnym oszustem.
- Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem. Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się i akceptacji warunków umowy, regulaminu i cennika.
- W przypadku podpisania umowy dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił Ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone w terminie późniejszym, np. pocztą. Jest to bardzo ważna informacja o tym, z jakim operatorem zawarłeś umowę.
- Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą, nie podpisuj umowy.

W przypadku nieświadomego podpisania umowy z nowym operatorem, konsument ma możliwość odstąpienia od takiej umowy bez konsekwencji. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 24 czerwca 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827), w przypadku zawarcia przez konsumenta umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu), konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn i bez ponoszenia kosztów w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem 14 dni. Odstąpienie nie wymaga zastosowania specjalnego formularza, niemniej powinno zawierać dane wskazane w zawartej umowie, m.in. imię i nazwisko, adres, numer telefonu, którego dotyczy umowa, numer umowy i data jej zawarcia oraz - co najważniejsze - własnoręczny podpis.

Konsument musi również pamiętać, że na podstawie zawartej umowy z innym, konkurencyjnym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, dochodzi do rozwiązania umowy dotychczasowej (najczęściej terminowej) i przeniesienia numeru abonenta do nowego dostawcy. Zatem wprowadzony w błąd abonent znajduje się w sytuacji, w której ma podpisane dwie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, przy czym zerwanie którejkolwiek z nich może się wiązać z naliczeniem tzw. kary umownej. Najczęściej abonenci - po tym jak zorientują się, że zostali oszukani - wycofują się z nowo zawartej umowy, ale w takim przypadku nowy dostawca usług nalicza tzw. karę umowną za przedterminowe rozwiązanie dopiero co zawartej umowy, zazwyczaj w wysokości ok. kilkuset złotych. Przepisy (art. 57 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne) przewidują, że w przypadku wcześniejszego rozwiązania przez abonenta umowy zawartej na czas oznaczony, dostawca usług telekomunikacyjnych może obciążyć abonenta opłatą stanowiącą równowartość ulg udzielonych abonentowi przy zawarciu umowy pomniejszonej o wartość ulgi proporcjonalnie do czasu, jaki upłynął od zawarcia umowy do jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe.

Informacje dotyczące zawierania umów oraz jak ustrzec się od tego typu praktyk publikowane są na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w formie najczęściej zadawanych pytań oraz poradnika dla konsumentów.

Dołącz do dyskusji: UKE ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami usług telekomunikacyjnych

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
zmech11
Dzwoniący z numeru 12 3111282 usiłowali we wrześniu sprzedawać usługi w UPC tj. dostęp do kanałów CINEMAX po cenach niższych niż oficjalnie. UPC oraz HBO - właściciel CINEMAX sprawy nie znają.
odpowiedź
User
golmark
UKE zamiast przekierowywać uczciwych ludzi na strony internetowe firm telekomunikacyjnych lub innych , pod które podszywają się OSZUŚCI - powinno zająć się przygotowaniem prostych i skutecznych przepisów prawnych zapobiegającym takim praktykom oraz ich wprowadzeniem w życie.
Jeśli UKE twierdzi, że nie ma podstawy prawnej do takiej działalności, to należałoby ich zlikwidować !
To jakie mamy państwo zależy od nas samych.
odpowiedź
User
grajek
ja mialem już internet w orange, potem upc a teraz mam sferie i nigdy nikt mnie nie oszukal przy podpisywaniu umow :) Ale bylem dobrze przygotowany i na poczatku od razu szczegolowo o wszystko wypytalem
odpowiedź