SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK wszczyna postępowanie wobec Maffashion, Marcina Dubiela, Kruszwila i Marleny Sojki, zachęca do zgłaszania scamu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce nałożenia kary na Julę Kuczyńską "Maffashion", Marcina Dubiela, Marka Kruszela "Kruszwila" i Marlenę Sojki za brak współpracy w ramach postępowania dotyczącego aktywności marketingowych. Ponadto wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKArticle

Pod koniec września prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych,  w ramach którego sprawdza relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami.

- Weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak - to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Zamierzamy też weryfikować, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów - wyliczono w komunikacie.

Maffashion, Marcin Dubiel, Kruszwil i Marlena Sojka nie współpracowali z UOKiK

W ramach postępowania prezes UOKiK skierował wezwania do wielu podmiotów - zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych, w których poprosił o udzielenie informacji np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści.

"Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów" - informuje w komunikacie UOKiK.

- Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe. Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań - zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą czwórki twórców prowadzących działalności gospodarcze: Marka Kruszela (znanego jako Kruszwil), Marcina Dubiela, Julii "Maffashion" Kuczyńskiej i Marleny "Marley" Sojki.

Prezes UOKiK weryfikuje również, jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom oznaczania treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo. Zdaniem prezesa UOKiK negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.

Scam pod lupą UOKiK

Zgodnie z tym, co mówił prezes UOKiK w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl w październiku, po kryptoreklamie następnym niepokojącym zjawiskiem na rynku influencer marketingu, któremu przyjrzy się urząd, jest scam.

W poniedziałek poinformowano, że Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam.

- Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Scam - co to jest?

Scam to działanie polegające na wprowadzaniu odbiorców w błąd poprzez m.in. ukrywanie istotnych informacji na temat produktu, czy też podkreślanie pewnych jego cech w celu wywarcia wpływu na użytkownika.

UOKiK podaje przykłady scamu. „Influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę - np. z 600 zł na 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych” - podano w komunikacie.

UOKiK zachęca do zgłaszania scamu. Można to zrobić wysyłając zawiadomienie na adres: scam@uokik.gov.pl. W wiadomości powinno znajdować się możliwie jak najwięcej informacji, w tym np. zrzut ekranu, nagrany film lub link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidłowości jakie zauważyliśmy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK wszczyna postępowanie wobec Maffashion, Marcina Dubiela, Kruszwila i Marleny Sojki, zachęca do zgłaszania scamu

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zenon Bombalina
Może się wezmą za Rozdymek.
odpowiedź
User
Brawo
Brawo urząd!!! Powinien się wziąć za wszystkie wpisy które ktoś w jakikolwiek sposób sponsoruje. Każdy tak jak w telewizji i w prasie powinien być wyraźnie oznaczony jako reklamowy lub sponsorowany. Inaczej jest to przestępstwo i wprowadzanie ludzi w błąd.
odpowiedź
User
mar
Brawo urząd!!! Powinien się wziąć za wszystkie wpisy które ktoś w jakikolwiek sposób sponsoruje. Każdy tak jak w telewizji i w prasie powinien być wyraźnie oznaczony jako reklamowy lub sponsorowany. Inaczej jest to przestępstwo i wprowadzanie ludzi w błąd.


Ponadto w kilku krajach retuszowanie zdjęć przy postach reklamowych również jest niezgodne z prawem.
odpowiedź