SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

UOKiK: przejęcie Multimediów przez UPC Polska może ograniczyć konkurencję w 15 miastach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenia, że przejęcie Multimedia Polska przez UPC Polska może ograniczyć konkurencję w branżach płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach. Ta opinia nie przesądza, że UOKiK nie zgadza się na tę transakcję.

Article

Przejęcie sieci Multimedia Polska przez UPC Polska (należącą do Liberty Global) zostało ogłoszone w październiku ub.r., wartość transakcji ustalono na 760 mln dolarów. Zgodę na przejęcie musi wyrazić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który analizę w tej sprawie prowadzi od prawie roku.

- Analiza UOKiK wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce. Dlatego przedstawiliśmy UPC zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź, może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie - poinformował w czwartek Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

Badanie urzędu pokazało, że przedsiębiorcy rywalizują z dostawcami innych rodzajów płatnej telewizji, m.in. satelitarnej, czy IPTV, nie konkurują natomiast z naziemną telewizją cyfrową.

- Obie usługi różnią się m.in. ilością kanałów. O ich odrębności świadczy również fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów. Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną - podano w komunikacie.

Natomiast w ujęciu geograficznym - rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji jest obszar miasta/miejscowości. Wynika to m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym rywalizacji o klienta na konkretnym terenie.

- Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach w Polsce - podano w komunikacie UOKiK.

"Podobnie jest w przypadku internetu. Tu również przedsiębiorcy świadczący usługi stacjonarnego dostępu do internetu konkurują ze sobą na obszarach poszczególnych miejscowości. Ponadto, analiza UOKiK wykazała, że trzeba rozróżnić rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci" - dodano.

W opinii urzędu, po przejęciu Multimediów Polska, siła UPC mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach.

UOKiK zaznacza, że przekazał firmom swoje zastrzeżenia w pełnej formie, z uzasadnieniem. Przy czym nie przesądzają one o końcowym rozstrzygnięciu postępowania regulatora w tej sprawie.

UPC i Multimedia mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń, mogą też złożyć wniosek o przedłużenie tego terminu o kolejne dwa tygodnie.

Na koniec czerwca br. UPC Polska miało 1,43 mln klientów, w tym 1,2 mln korzystających z telewizji, 1,08 mln - z internetu oraz 618,5 tys. - z telefonii. Natomiast Grupa Multimedia Polska w pierwszej połowie br. zanotowała 343,3 mln zł wpływów ze sprzedaży i 10,83 mln zł zysku netto. Na koniec tego okresu firma miała sprzedanych 901 tys. jednostkowych usług (RGU) telewizji, wobec 839 tys. rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK: przejęcie Multimediów przez UPC Polska może ograniczyć konkurencję w 15 miastach

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
GregoryT
I na to potrzebowali ponad rok czasu? Brawo Ty!
11 1
odpowiedź
User
swordfish
Sytuacja analogiczna do przejęcia Astry przez UPC kilka lat temu. UOKiK zgodził się ostatecznie na częsciowej przejęcie Astry (resztę musiała przejąć Netia). Z Multimedia będzie podobnie - przejęcie częściowe.
11 0
odpowiedź
User
GregoryT
Chodzi o czas pojęcia decyzji - ktoś chce kupić firmę i na zgodę czeka ponad rok. Przez ten czas ta firma może być w całkiem innej sytuacji, może nawet upaść.
7 0
odpowiedź
User
Rafus
MM cenowo bije UPC. UPC od 2 lat nie ma już tak dobrych ofert jak dawniej ;( po 15 latach odszedłem z UPC i mam to samo dużo taniej w MM.
2 5
odpowiedź
User
Abonent MM
MM cenowo bije UPC. UPC od 2 lat nie ma już tak dobrych ofert jak dawniej ;( po 15 latach odszedłem z UPC i mam to samo dużo taniej w MM.

Tia... szkoda, ze z internetem nie jest juz tak kolorowo w MM... jakość uslug MM jest na poziomie sprzed 10 lat... jaka cena, t6aka jakosc... problem w tym, że MM nie jest w stanie zapewnic lepszej jakosci... do tego ich wartosc systematycznie spada - odplyw klientow...
3 1
odpowiedź
User
Abonent MM
MM cenowo bije UPC. UPC od 2 lat nie ma już tak dobrych ofert jak dawniej ;( po 15 latach odszedłem z UPC i mam to samo dużo taniej w MM.

Tia... szkoda, ze z internetem nie jest juz tak kolorowo w MM... jakość uslug MM jest na poziomie sprzed 10 lat... jaka cena, t6aka jakosc... problem w tym, że MM nie jest w stanie zapewnic lepszej jakosci... do tego ich wartosc systematycznie spada - odplyw klientow...
1 1
odpowiedź
User
faraon
moim zdaniem UPC nie powinno przejąć MULTIMEDIA POLSKA bo pogorszy się jakoś usługi . może niema ale solidne zostały POLSAT CYFROWY . nie masz racji MULTIMEDIA POLSKA są drogie i oferta programowa kiepska jest u obu operatorów .
6 4
odpowiedź
User
tadeo
Byłem w UPC w poprzednim miejscu zamieszkania miałem TV i internet i zero problemów. Obecnie mieszkam rejonie działalności MM i widzę kolosalną różnicę zwłaszcza jeżeli chodzi o internet a i TV pozostawia wiele do życzenia. Dlatego dobrze że nastąpi fuzja bo będą same korzyści
1 0
odpowiedź
User
faraon
mam multimedia lat ponad 20 . I wiem od samego początku jaka jest oferta programowa najpierw analogowa a potem cyfrowa obie kiepskie .
3 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing