SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UPC Polska ma zapłacić 33 mln zł kary za podwyżkę abonamentu, UOKiK odwoła się od uchylenia zwrotu dla klientów

Sąd częściowo podtrzymał karę nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na UPC Polska za zmiany w umowach z klientami, m.in. jednostronne podwyższanie kwoty abonamentu. Operator ma zapłacić prawie 33 mln zł grzywny, natomiast UOKiK odwoła się od uchylenia nakazu zwrotu klientom podwyższonych opłat.

Article

Na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniano, że klauzule w umowach UPC Polska, za które ukarano operatora, dotyczyły m.in. możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków umów, w tym usuwania kanałów telewizyjnych.

- SOKiK utrzymał w całości kary finansowe nałożone na @UPC_Polska - prawie 33 mln zł oraz obowiązek poinformowania konsumentów o rozstrzygnięciu. Uchylił natomiast rekompensaty dla abonentów w postaci zwrotu opłat. Prezes UOKiK będzie składał w tym zakresie apelację - zapowiedziano.

Dlaczego UOKiK ukarał UPC Polska

Decyzja o karze na UPC Polska została podjęta przez UOKiK w połowie 2019 roku. Regulator informował wtedy, że zajął się tą sprawą, ponieważ dostawał skargi od klientów UPC Polska na to, że firma w trakcie trwania umowy bez ich zgody wyłącza niektóre kanały i podnosi opłaty abonamentowe.

W trakcie postępowania regulatora ustalono, że UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne, wyliczone stacje. Operator w umowach przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy. Tymczasem wiele osób wybrało UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów, które potem usuwano z oferty. UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W konsekwencji przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC.

UOKiK podkreślił, że operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.

Ponadto UPC Polska przy umowach na czas nieokreślony zastrzegał, że ma prawo podnieść opłatę abonamentową raz w roku od 5 do 8 zł. Nie podawał przy tym przyczyn podwyżek. UOKiK opisał też, że operator arbitralne decydował, czy wizyta technika u klienta była nieuzasadniona, a jeśli tak - nakładał na użytkownika opłatę w wysokości 50 zł. - Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji - zaznacza regulator.

Inna zakwestionowana praktyka firmy to zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Przykładowo UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Zdaniem UOKiK w takiej sytuacji klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług firmy.

Za wszystkie te niedozwolone klauzule w umowach prezes UOKiK-u nałożył na UPC Polska karę w wysokości 32,86 mln zł. Nakazał też UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji, a także szereg działań rekompensacyjnych: zwrot opłat za podwyżki abonamentu i nieuzasadnione wezwanie technika oraz przywrócenie wyłączonych kanałów telewizyjnych, jeżeli nadal są dostępne w ofercie spółki.

UPC Polska zapowiedział, że odwoła się od tej decyzji. - Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku. Uważamy, że taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku - skomentował operator.

UOKiK ukarał UPC ws. podwyżek i telemarketingu

Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty.

W lutym ub.r. UOKiK prawomocnie zobowiązał UPC Polska, żeby zwrócił klientom koszty usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, którą włączał bez ich zgody. Klienci poprzez obniżone rachunki otrzymali zwrot do 54 zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku. UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

Z kolei prezes UOKiK orzekł, że UPC Polska pobierał od klientów wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. Firma ma zapłacić 12,5 mln zł grzywny i zwrócić nieprawidłowo uzyskane opłaty.

UPC Polska kupiony przez Play

Na koniec ub.r. UPC Polska miał 1,569 mln klientów, o 20,9 tys. więcej niż na koniec września ub.r. Operator świadczył łącznie 3,346 mln jednostkowych usług (RGU), po wzroście w ciągu kwartału o 39,1 tys.

W całym ub.r. firma przy wzroście przychodów o 3,6 proc. do 1,75 mld zł ograniczyła jednostkową stratę netto z 258,5 do 104,5 mln zł. Na inwestycje przeznaczyła 340 mln zł.

W kwietniu br. UPC Polska został przejęty od koncernu Liberty Global przez P4, operatora sieci Play. Cena wyniosła 7,013 mld zł. Do zarządu UPC Polska weszli menedżerowie P4. Operatorzy pod koniec maja wprowadzili pierwszą wspólną ofertę, wspieraną przez kampanię reklamową.

W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Play zanotowała 2,3 mld zł przychodów i 1,01 mld zł zysku EBITDAaL, a jej wydatki inwestycyjne wyniosły 303 mln zł.

Dołącz do dyskusji: UPC Polska ma zapłacić 33 mln zł kary za podwyżkę abonamentu, UOKiK odwoła się od uchylenia zwrotu dla klientów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Patriota
Co tak mało kasy powinni być zobowiązani do zapłacenia 330 mln kary a nie jak na waciki tylko 33 i zwrot wszystkich kosztów przez tych których okradali z pieniędzy plus darmowy abonament na pół roku
odpowiedź
User
miś społeczny
UPC to najgorszy szajs, nigdy bym od nich nic nie wziął.
odpowiedź
User
Gość 2
Bardzo Dobra sieć, z najlepsza oferta TV jest wszystko co potrzeba.Mam od kilkunastu lat i nie pamiętam aby coś oprócz kanałów Uniwesal (13 ulica,E! itd)który zażądał dużej podwyżki za swoje kanały.Jak były usuwane kanały to w związku zakończeniem nadawania i słusznie było tak jak u innych operatorów ze nie można zerwać umowy bo koszty w tym momencie ponosil by operator nie ze swojej winy za zerwanie umów tez m.in za paczki tv+int. Kara przesadzona ,wiadomo nie polska firma a kasy w budżecie Państwa brakuje. Kto ma ta karę niby zapłacić Play????
odpowiedź