Lawina skarg do UOKiK na podwyżki w Vectrze i Multimedia Polska

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło od stycznia ponad 140 skargi na podwyżki cen wprowadzone przez Vectrę i należącą do niej od kilku lat sieć Multimedia Polska na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Lawina skarg do UOKiK na podwyżki w Vectrze i Multimedia Polska
fot. materiały prasowe

Jesienią ub.r. grupa Vectra do umów z nowymi klientami i tymi przedłużającymi korzystanie z usług firmy wprowadziła tzw. klauzule inflacyjne, które informują, że firma może podnieść opłaty w trakcie okresie umownego o tyle, o ile w ub.r. wyniosła inflacja konsumencka. Operator skorzystał z tych zapisów w połowie stycznia, zaraz po tym jak GUS poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc.

W stanowisku dla portalu Wirtualnemedia.pl Vectra podkreślała, że „waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS”.

Pod koniec lutego podobny komunikat otrzymali klienci sieci Multimedia Polska, przejętej przez Vectrę trzy lata temu. - Według zapisów umowy o świadczeniu usług, Multimedia Polska będzie dostosowywać wysokość opłat za poszczególne usługi stosownie do zmieniającego się poziomu inflacji. Mając na uwadze wysokość powyższego wskaźnika informujemy, że dokonujemy waloryzacji opłat przy zastosowaniu wskaźnika i zgodnie z poniższą tabelą - przekazała firma. Wyższe stawki zaczęły obowiązywać od kwietnia, w przypadku najdroższych pakietów trzeba płacić co miesiąc 25-30 zł więcej.

Skargi na Vectrę i Multimedia Polska do UOKiK

Departament komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl przekazał, że od początku stycznia do UOKiK skierowano 96 skarg na Vectrę i 36 na Multimedia Polska związanych z klauzulami inflacyjnymi.

UOKiK otrzymał też pojedyncze skargi na takie klauzule u mniejszych operatorów: dwie na spółkę Servcom i jedną na Nette.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sieci-kablowe-operatorzy-podwyzki-waloryzacja-ceny-raport,7169511050545281a ##

W listopadzie ub.r. Urząd podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych wprowadzonych do umów przez czołowych operatorów telekomunikacyjnych. Regulator tłumaczył, że takie zapisy powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść firm, natomiast „zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych”.

UOKiK nie precyzuje, na jakim etapie są te działania. Zaznacza jedynie, że „postępowania wyjaśniające są  w toku”.

Vectra z 22 mln zł kary od UOKiK

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - argumentował Tomasz Chróstny.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/inflacja-wzrost-cen-upc-vectra-inea-canal-polsat-box-wspoldzielenie-konta,7169646851176577a ##

Vectra zapowiedziała, że odwoła się od grzywny do sądu. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

W 2021 roku grupa kapitałowa Vectra zwiększyła sprzedaż o 5,2 proc. do 1,52 mld zł, osiągając 196,3 mln zł zysku netto. Na początku ub.r. podała, że ma 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa