SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W amerykańskiej prasie lokalnej cięcia wydatków i zwolnienia

Dziennikarze pracujący w ponad tysiącu lokalnych gazet i czasopism w Stanach Zjednoczonych borykają się z ostrymi cięciami z powodu kryzysu spowodowanego koronawirusem. Wydawcy zawieszają tytuły i obniżają pensje dziennikarzom. Pracę straciło już co najmniej 300 osób.

Fot. Google MapsArticle

Setki amerykańskich tytułów, głównie lokalnej prasy, musiało znacznie obniżyć koszty poprzez zawieszenie wydań, obniżenie pensji pracownikom, zwolnienia lub przerwy w pracy. Wiele innych dopiero teraz czekają cięcia, bo wydawnictwa przygotowują się do zmniejszenia budżetów, aby przetrwać kryzys, który spowodował ogromne straty - wynika z raportu "Press Gazette".

Na interaktywnej mapie portal umieścił ponad 1 tys. udokumentowanych przypadków zagrożonych kryzysem tytułów. Szczególnie dotkliwie ucierpieli wydawcy małych gazet, których dochody opierały się na lokalnych reklamodawcach.

Zamknięte gazety, zwolnieni pracownicy

Działalność zamknął jeden z wydawców z Chicago, 22nd Century Media, który miał w portfolio 15 lokalnych gazet i witryn informacyjnych. Wydawał m.in. "Chicagolly" - kwartalnik o stylu życia, który zdobył wiele nagród za wysoki poziom dziennikarstwa. Firma został zamknięta po 15 latach działania i musiała zwolnić 40 pracowników, w tym 20 dziennikarzy.

Ukazujący się w Teksasie tygodnik śledczy "San Antonio Current" zwolnił 10 pracowników. Cięcia dotknęły wszystkich działów: sprzedaży, produkcji i redakcji.

- To absolutnie brutalny, najgorszy scenariusz. Nigdy w naszych najgorszych wyobrażeniach nie spodziewaliśmy się tego, że ze złamanym sercem będziemy musieli zwolnić pracowitych i utalentowanych ludzi - napisał w liście do czytelników Michael Wagner, wydawca "San Antonio Current".

Cięcia kadrowe i obniżki wynagrodzeń

Więksi wydawcy wdrożyli już cięcia płac i godzin pracy. Gannett, który jest właścicielem "USA Today" i ponad 260 innych dzienników ogłosił plany zaoszczędzenia 100-125 milionów dolarów w tym roku w odpowiedzi na kryzys Covid-19. Te cięcia będą dopełnieniem innych, zaplanowanych wcześniej oszczędności.

Z kolei w Wielkiej Brytanii Gannet jako właściciel grupy medialnej Newsquest zapowiedział cięcia kadrowe, urlopy bezpłatne dla części pracowników, znaczne obniżenie wynagrodzeń wyższej kadry kierowniczej oraz rezygnację z mniej ważnych podróży i wydatków.

Notowany na giełdzie Lee Enterprises, który jest właścicielem 75 dzienników i działa w 26 stanach USA (wydawca m.in. "Daily Journal") zamierza wprowadzić obniżki wynagrodzeń kadry kierowniczej o 20 proc., natomiast pracownikom przedłuża przerwę w pracy i też zmniejsza pensje.

Adams Publishing Group, wydawca 127 gazet w 15 stanach, zatrudniający ponad 2,3 tys. pracowników, obniżył godziny pracy do 30 tygodniowo, a pracownikom na zlecenie zmniejszył wynagrodzenie o 15 proc.

Branża apeluje do Donalda Trumpa

Sound Publishing, który jest właścicielem 43 tytułów, w tym Everett "Daily Herald" i "Peninsula Daily News", również ogłosił zwolnienia wśród 350-osobowej kadry pracowników. Wydawnictwo przestało też publikować dziewięć z 13 bezpłatnych tygodników.

Cięcia ogłosiły także portale internetowe i czasopisma, takie jak Buzzfeed (obniżył pensje pracownikom i ograniczył zatrudnienie) czy G/O Media, właściciel "Gizmodo". Jak podał CNN, do końca marca pracę w lokalnych mediach straciło co najmniej 300 osób.

Po ukazaniu się raportu "Press Gazette" szef News Media Alliance David Chavern zaapelował do prezydenta Donalda Trumpa o pomoc dla branży wydawniczej, która stoi w obliczu "kryzysu egzystencjalnego".

- Covid-19 spowodował gwałtowny spadek na rynkach reklamowych, co stanowi ogromne obciążenie dla wydawców wiadomości. I to właśnie w chwili, gdy ich dziennikarstwo jest bardziej potrzebne niż kiedykolwiek. Trzeba pomyśleć o rządowych programach reklamowych i inne formach krótkoterminowego wsparcia dla branży - powiedział David Chavern. - Jednak gdy kryzys Covid-19 ustąpi, musimy również powrócić do dyskusji na temat dystrybucji i wyceny treści informacyjnych. W przypadku muzyki czy wideo, dystrybutorzy pokrywają część kosztów. Naszymi dystrybutorami są Google i Facebook, powinni zwrócić część pieniędzy branży dziennikarskiej - dodał.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W amerykańskiej prasie lokalnej cięcia wydatków i zwolnienia

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
USA zamiast zbawiać świat i ładować kasę w militaryzacje niech zajmie się w końcu rodakami
odpowiedź
User
Asia
Trudno!
odpowiedź
User
Baci
I nikt nie prosi rządu o pomoc i reklamy? Dziwny kraj USA...
odpowiedź