SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W sierpniu spadł wskaźnik optymizmu konsumentów

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 4,18 pkt do poziomu 92,56 pkt w sierpniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie we wtorek. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 10,09 pkt do 80,66 pkt.

W sierpniu spadł wskaźnik optymizmu konsumentów

Ipsos podkreśla, że zmiana ta jest spowodowana przede wszystkim bardzo wyraźnym spadkiem Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-10,1 pkt.), będącego jedną ze składowych WOK. Obecnie jego wartość wynosi 80,7 pkt.

"Wraz z zapowiadaną podwyżką podatku VAT wzrosły obawy o przyszłość polskiej gospodarki. Udział osób spodziewających się, że w ciągu najbliższego roku nastąpi pogorszenie sytuacji gospodarczej naszego kraju wzrósł o 7 pkt. procentowych do poziomu 32%" - czytamy w komunikacie.

Instytut zauważa, że w związku podwyżką VATu konsumenci obawiają się również szybszego niż dotychczas wzrostu cen. Odsetek osób wyrażających taką obawę wzrósł prawie dwukrotnie z 19% do 37%.

"Ponadto przeszło 40% Polaków obawia się wzrostu bezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 10 pkt. procentowych). Dla porównania przekonanie o spadku bezrobocia w tym okresie podziela jedynie 11% z nas" - czytamy dalej.

Spośród wskaźników składowych WOK wszystkie jego składowy zanotowały w sierpniu spadek, a największy właśnie wskaźnik klimatu. Mimo to IPSOS zauważa pozytywne aspekty tego zjawiska.

"Mimo obaw dotyczących krajowej gospodarki i wzrostu bezrobocia, a także nieco większych obaw o przyszłą sytuację materialną gospodarstw domowych, spodziewany wzrost cen czyni okres przed wprowadzeniem podwyżki VAT bardziej atrakcyjnym, by kupować dobra trwałego użytku. Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostał praktycznie na dotychczasowym poziomie w okolicach punktu równowagi wynoszącego 100 pkt. Oznacza to, że udział pesymistów i optymistów jeśli chodzi o nastawienie do zakupu dóbr trwałego użytku w bieżącym okresie równoważy się" - uważa Instytut.

Wśród osób zamierzających dokonać w najbliższym czasie zakupu produktów tego typu obserwujemy mniejsze zainteresowanie kredytem bankowym jako formą finansowania tego zakupu (spadek o 9 pkt. proc. do 12%). Natomiast udział osób preferujących raty wzrósł o 15 pkt proc. do 36%, podano także.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W sierpniu spadł wskaźnik optymizmu konsumentów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl