SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Szef „Wiadomości”: od sierpnia zyskaliśmy 810 tys. widzów, Nielsen zmienił skład panelu badawczego

Według szefa „Wiadomości” TVP Jarosława Olechowskiego porównywanie zmian wyników oglądalności w skali roku jest niemiarodajne, ponieważ w styczniu br. firma Nielsen zmieniła skład swojego panelu badawczego. Olechowski podkreśla, że „Wiadomości” od sierpnia do października br. (w tym drugim miesiącu były emitowane także w TVP Info) zyskały 810 tys. widzów.

Jarosław Olechowski, fot. TVP Article

W sobotę portal Wirtualnemedia.pl podał szczegółowe dane Nielsen Audience Measurement dotyczące oglądalności programów informacyjnych w największych stacjach telewizyjnych. Liderem są „Fakty”, które w TVN i TVN24 BiS oglądało średnio 3,07 mln osób (z czego 2,91 mln w tej pierwszej stacji), natomiast główne wydanie „Wiadomości” miało 2,64 mln widzów: 2,15 mln w TVP1 i 493 tys. w TVP Info (w tej drugiej stacji program jest emitowany od 24 sierpnia br.).

W październiku ub.r. „Wiadomości” w TVP1 miały 3,27 mln oglądających, zatem w skali roku straciły w tym kanale 1,13 mln widzów. Gdyby doliczyć widownię z TVP Info, spadek wynosi 633 tys. widzów. Przy czym jednoczesna emisja w dwóch stacjach oznacza duże poszerzenie potencjalnego zasięgu programu: w minionym miesiącu TVP1 miała 8,58 proc. udziału w rynku oglądalności, a TVP Info - 3,99 proc.

Szef „Wiadomości” Jarosław Olechowski, pełniący tę funkcję od połowy sierpnia br., ocenił, że nie należy porównywać zmian wyników oglądalności w skali roku. - W styczniu Nielsen zmienił skład panelu badawczego, dlatego trudno porównywać dane r/r zebrane w innej grupie osób. Nasza widownia rośnie - zapewnił.

Zaznaczmy, że zmiany w wielkości uniwersów w panelu telemetrycznym, dostosowujące panel do aktualnego przekroju społeczeństwa, są wprowadzane przez Nielsen Audience Measurement. Tegoroczne zmiany nie spowodowały żadnych zmian w tendencjach dotyczących oglądalności i nie były krytykowane przez żadnych nadawców.

Władze Telewizji Polskiej krytykują za to Nielsen Audience Measurement od wiosny ub.r. Kierownictwo TVP uważa, że rozproszenie terytorialne uczestników badania telemetrycznego nie odzwierciedla struktury polskiego społeczeństwa (m.in. pod względem preferencji wyborczych). Rok temu nadawca i firma badawcza uzgodniły, że zewnętrzny podmiot przeprowadzi audyt jej panelu badawczego.

Jednak prezes TVP Jacek Kurski nie sądzi, że przyniesie to pozytywne zmiany. - Straciliśmy nadzieję na reformowalność Nielsena i na to, że oni zmienią swój przestarzały panel badawczy - stwierdził w połowie października w rozmowie z „Gazetą Polską”. Zapowiedział też, że na zlecenie Krajowe Rady Radiofonii i Telewizji realizowane będzie nowe badanie oglądalności telewizji i słuchalności radia.

Ponadto TVP od pewnego czasu otrzymuje wyniki pomiaru oglądalności realizowanego przez Netię wśród 180 tys. gospodarstw domowych korzystających z usługi telewizyjnej tej firmy. Jak tłumaczył nam Marcin Klepacki, szef monetyzacji big data w Netii, dane pochodzą z domów rozlokowanych w 1,5 tys. z 2,5 tys. gmin w Polsce, w tym w prawie 860 gminach wiejskich.

- Od 24 sierpnia zyskaliśmy 810 tys. widzów 💪👌👏 Gratuluję zespołowi i zapraszam codziennie o 19:30 - stwierdził w kolejnym wpisie Jarosław Olechowski.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, skąd taki wzrost. Jeśli porównać oglądalność „Wiadomości” w sierpniu br. w TVP1 (1,89 mln widzów) z łącznym wynikiem programu w październiku w TVP1 i TVP Info (2,64 mln widzów), to wzrost wynosi 773 tys. W przypadku porównania oglądalności tylko w TVP1 wynik poprawił się o 280 tys. widzów. Być może szef „Wiadomości” zestawił oglądalność programu z konkretnych dni w sierpniu i październiku.

Przy czym porównywanie wyników bezwzględnych (innych niż procentowe udziały w rynku) z tych dwóch miesięcy jest bardzo niemiarodajne ze względu na sezonowe zmiany w oglądalności: w miesiącach letnich większość stacji i programów notuje dużo niższe wyniki niż jesienią, zimą i wiosną.

Jak te sezonowe zmiany oglądalności wyglądają w przypadku najpopularniejszych kanałów? Polsat w sierpniu br. miał średnią oglądalność minutową wynoszącą 571,2 tys. widzów, a w październiku - 715 tys. Dla TVN ten wskaźnik wzrósł z 491,7 do 682,7 tys., dla TVP2 - z 363,7 do 546,9 tys., a dla TVP1 - z 463,4 do 540,4 tys.

Ta prawidłowość dotyczy również programów informacyjnych. „Fakty” od sierpnia (miały wtedy w TVN i TVN24 BiS 2,41 mln widzów) do października (3,07 mln) zyskały 658 tys. widzów, „Wydarzenia” w Polsacie, Polsat News i Polsat News 2 - 713 tys., „Teleexpress” w TVP1 - 288 tys. (licząc z emisją w TVP Info - 825 tys.), a „Panorama” w TVP2 - 158 tys. (licząc z TVP Info - 559 tys.).

W październiku dodatkowa emisja w TVP Info podwyższyła łączną widownię „Wiadomości” z 2,15 do 2,64 mln osób, czyli o 23 proc. W przypadku „Teleexpressu” ten wzrost wyniósł 26,9 proc. (z 1,99 do 2,53 mln), a „Panoramy” - 35,2 proc. (z 1,14 do 1,54 mln).

„Fakty” dzięki emisji także w TVN24 BiS miały w zeszłym miesiącu o 5,5 proc. wyższą oglądalność, (3,07 mln zamiast 2,91 mln), a „Wydarzenia” dzięki emisji w Polsat News i Polsat News 2 - o 8,3 proc. wyższą (2,27 mln zamiast 2,09 mln).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Szef „Wiadomości”: od sierpnia zyskaliśmy 810 tys. widzów, Nielsen zmienił skład panelu badawczego

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bart
Czyli Olechowski ma racje. Wiadomości zyskują jesienią znacznie szybciej i wiecej widzów niż konkurencyjne programy informacyjne w komercyjnych stacjach
28 70
odpowiedź
User
mala76
Nie jestem zwolennikiem PiSu ale musze przyznac ze Widomosci Olechowskiego sa niezle. Robi je z rozmachem, ktorego konkurencja moze pozazdroscic. Duzo łączeń live z całego świta (często w jednym wydaniu relacje z kilku państw, a nawet kontynentow), ciekawe materialy społeczne i tematy których nie poruszaja Fakty cY Wydarzenia. Nie dziwię się, że coraz wiecej ludzi ogląda Wiadomości
33 87
odpowiedź
User
hd
W Netii jest jeszcze lepiej.
18 6
odpowiedź
User
terazwolska
Niedługo Niemcy, Francuzi i Anglicy zaczną się ubiegać o polskie obywatelstwo tak nam tu rośnie ;)
41 13
odpowiedź
User
Nick
Czyli Olechowski ma racje. Wiadomości zyskują jesienią znacznie szybciej i wiecej widzów niż konkurencyjne programy informacyjne w komercyjnych stacjach


No właśnie nie, bo w sierpniu Wiadomości leciały tylko na TVP1, a w październiku także w TVP Info, więc pojawiały się na wiele większej ilości anten niż latem. Widać to w szczególności przy porównaniu wobec innych stacji w październiku - Faktom transmisja w TVN 24 BiS podniosła oglądalność o 5,5%, Wydarzeniom transmisja w Polsat News i News 2 podniosła o 8,3%, a Wiadomościom transmisja w TVP Info podniosła o aż 23%.
27 9
odpowiedź
User
prawnik
Panie Kolego! Bez żartów proszę!
Latem jest lato i ludzie nie siedzą przed telewizorami.
Więc wzrost w stosunku do lata, to nie powód do chwały. To OBOWIĄZEK.
Tyle że wzrost "Wiadomości" w stosunku do sierpnia powinien mieć cyfrę z przodu i 0,8mln jako dodatek. A nie ma. I tu leży pies pogrzebany.

A na termometr nie ma co narzekać, że zmierzył. Boście sami chcieli zmiany panelu badawczego. Więc teraz nie narzekajcie, że nastąpiła;p
32 4
odpowiedź
User
widz555
To taka sama prawda, jak te paski w pisInfo.
Wiarygodność urzędników (bo już dawno nie ma tam dziennikarzy) z TVP jest w okolicach piątego metra mułu pod dnem propagandy, którą uprawiają.
39 7
odpowiedź
User
Krzysztof Petryna
Jeśli wiadomości straciły, a zyskały fakty i wydarzenie to by oznaczało że na wzrost poparcia dla PiSu nie ma wpływu Kurski oskarżany o propagandę, lecz nienawistny hejt TVNu i POlsatu na PiS i rząd. Proste ?
6 24
odpowiedź
User
prawnik
Czyli Olechowski ma racje. Wiadomości zyskują jesienią znacznie szybciej i wiecej widzów niż konkurencyjne programy informacyjne w komercyjnych stacjach


Matematyki się nie oszuka. Poszerzenie zasięgu o dodatkowy kanał sprawiło, że "Wiadomości" emitowane na "podwójnym" zasięgu TVP1 + TV INFO spadły sumarycznie "tylko" o 19,34% rok do roku.
Spadek -19,34% to wynik kiepski. Z zasięgiem jednoantenowym "Wiadomości" spadły w sierpniu 2017r. "tylko" o - 17.65%, a np. w czerwcu 2016r. (a więc porównując do czerwca 2015r). "tylko" - 14,49%.

Więc o ile "Wiadomości" pomogły TVP INFO ścigać się z płatnym i mającym ograniczony zasięg TVN24 (dały TVP INFO aż 492 tys. widzów w paśmie, co dla małych kanałów jest ważne!), to samym "Wiadomościom" zabieg wiele nie pomógł.
24 3
odpowiedź
User
prawnik
Jeśli wiadomości straciły, a zyskały fakty i wydarzenie to by oznaczało że na wzrost poparcia dla PiSu nie ma wpływu Kurski oskarżany o propagandę, lecz nienawistny hejt TVNu i POlsatu na PiS i rząd. Proste ?


Od lat powtarzam. Widz bywa wyborcą. Wyborca bywa widzem. Ale widz nie równa się wyborcy.
Widz = widz.
Nie samymi poglądami politycznymi widz żyje. Po pierwsze widz musi dostać dobry program. Program zgodny z jego poglądami, ale niezdatny do oglądania nie będzie oglądany. Mimo poglądów.

ps. Ja bym tych sondaży poparcie nie przeceniał. May przeceniała. Zrobiła przedterminowe wybory i... dostała mniej mandatów, niż uprzednio.
18 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing