SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wolniejszy wzrost sprzedaży detalicznej

W marcu br. sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,1 proc. - podał GUS.

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Article

- W marcu br. dynamika sprzedaży detalicznej była najniższa od dziewięciu miesięcy, ale nie jest to niepokojące zjawisko. Spadła bowiem sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, czyli hiper- i supermarketach, mniejsza też była sprzedaż żywności, co pokazuje jak ogromne znaczenie dla wielkości sprzedaży mają święta Wielkanocne. W ubiegłym roku wypadły one 31 marca i 1 kwietnia, a zatem całe świąteczne zakupy były realizowane właśnie w marcu. W związku z tym baza sprzed roku, do której porównujemy wyniki sprzedaży detalicznej w marcu br., była bardzo wysoka. Odwrotną sytuację będziemy mieli w kwietniu br. Sprzedaż żywności i w supermarketach, w związku ze świętami, będzie bardzo wysoka, a baza z kwietnia 2013 r. - niska. W efekcie dynamika sprzedaży detalicznej będzie istotnie wyższa niż w marcu br.

W innych grupach produktów sprzedaż detaliczna ustabilizowała się na znacznie wyższych poziomach niż w 2013 roku. Dotyczy to m.in. sprzedaży sprzętu RTV i AGD, odzieży i obuwia, czy farmaceutyków i kosmetyków. To świadczy o tym, że wśród gospodarstw domowych trwale wzrosła skłonność do konsumpcji, ale jednocześnie nie jest to wzrost bardzo silny, który wiązałby się z ryzykiem odwrócenia tego pozytywnego trendu przekładającego się na spożycie indywidualne, a tym  samym na wzrost PKB.

Ponadto w marcu, kolejny miesiąc z rzędu mieliśmy do czynienia z efektem aut z kratką. Tylko do końca marca można było jeszcze bowiem kupić auto z kratką, korzystając z pełnego odpisu VAT. Wzrost sprzedaży samochodów nie był jednak już tak duży jak w lutym.

W kwietniu sprzedaż detaliczna będzie pozostawać z jednej strony pod wpływem zdecydowanie wyższych, bo związanych ze światami Wielkanocnymi,  wydatków gospodarstw domowych na zakupy żywności,  z drugiej zaś może na nią oddziaływać negatywnie sprzedaż aut, bowiem od kwietnia obowiązują już nowe, mniej korzystne  zasady odliczania VAT. W efekcie wzrost sprzedaży powinien wrócić do poziomu 5-6 proc.  A w kolejnych miesiącach dynamika sprzedaży detalicznej powinna ustabilizować się na poziomie 5-7 proc. - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wolniejszy wzrost sprzedaży detalicznej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl