SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawca „Do Rzeczy” bez 19 proc. przychodów i z 670 tys. zł zysku

W ub.r. przychody spółki Orle Pióro, wydawcy tygodnika „Do Rzeczy” i miesięcznika „Historia Do Rzeczy”, zmalały o 18,7 proc. do 13,41 mln zł, a dzięki spadkowi kosztów operacyjnych o 25 proc. jej wynik netto poszedł w górę z 349,2 tys. zł straty do 668,6 tys. zł zysku.

Article

Przychody gotówkowe Orlego Pióra zmalały rok do roku z 14,7 do 12,3 mln zł, a te barterowe - z 1,79 do 1,11 mln zł.

Firma wydaje tygodnik „Do Rzeczy”, miesięcznik „Historia Do Rzeczy” oraz powiązane z nimi serwisy internetowe DoRzeczy.pl i SuperHistoria.pl. W sprawozdaniu złożonym w KRS nie podała, ile wyniosły jej wpływy ze sprzedaży czasopism, ile z publikacji w nich reklam, a ile z reklam internetowych.

Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Do Rzeczy” wynosiło 28 004 egz., o 25,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Z kolei portal DoRzeczy.pl w czerwcu br. zanotował 1,27 mln użytkowników i 4,38 proc. zasięgu. W sprawozdaniu spółka podała, że w całym ub.r. liczba użytkowników DoRzeczy.pl zwiększyła się rok do roku o 109 proc., a liczba odsłon - o 117 proc.

81 proc. udziałów Orlego Pióra należy do firmy PMPG Polskie Media, kontrolującej też spółkę AWR Wprost wydającą tygodnik „Wprost”. W ub.r. przychody wydawcy „Do Rzeczy” od PMPG Polskie Media wyniosły 2,92 mln zł, a od AWR Wprost - 478,4 tys. zł, natomiast koszty operacyjne wobec tych firm - odpowiednio 2,89 mln zł i 449,4 tys. zł.

Koszty 25 proc. w dół, 660 tys. zł z tarczy finansowej

Wydatki operacyjne Orlego Pióra zmniejszyły się w ub.r. z 17,21 do 12,93 mln zł, czyli o 24,8 proc. Najmocniej wpłynął na to spadek kosztów usług obcych z 11,76 do 8,61 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zmalały z 3,22 do 2,76 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 2,02 do 1,43 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - ze 136,6 do 67,6 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W maju ub.r. Orle Pióro uzyskało 659,5 tys. zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Firma nie skorzystała natomiast z umorzenia przez trzy miesiące składek pracowniczych na ZUS w ramach tarczy antykryzysowej.

Pozostałe wpływy operacyjne wydawcy zmalały z 630,4 do 544,4 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się ze 199 do 334,5 tys. zł.

Rentowność milion zł w górę

Wyniki rentowności wydawcy „Do Rzeczy” zwiększyły się o ok. 1 mln zł, wychodząc na plus. Wynik sprzedażowy poszedł w górę z 720,6 tys. zł straty do 475,3 tys. zł zysku, wynik operacyjny - z 289,2 tys. zł straty do 685,1 tys. zł zysku, a zysk netto - z 349,2 tys. zł straty do 668,6 tys. zł zysku.

Na koniec ub.r. spółka miała na rachunkach bankowych 2,51 mln zł, wobec 1,34 mln zł rok wcześniej.

Mniejszościowymi wspólnikami Orlego Pióra są czołowi dziennikarze „Do Rzeczy”: Paweł Lisicki (ma 6 proc. udziałów), Piotr Gabryel i Rafał Ziemkiewicz (po 2,4 proc.), Andrzej Horubała, Piotr Gociek i Cezary Gmyz (po 1,4 proc.) oraz Piotr Gursztyn, Piotr Zychowicz, Jacek Przybylski i Piotr Semka (po 1 proc.).

Andrzej Horubała wiosną 2018 roku odszedł z „Do Rzeczy” po zablokowaniu jego artykułu krytykującego Rafała Ziemkiewicza, został pełnomocnikiem dyrektora ds. audytu produkcji w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Natomiast Piotr Gursztyn od ponad pięciu lat pracuje w Telewizji Polskiej.

Celami rozwój w internecie i wznowienie eventów

W sprawozdaniu Orle Pióro zapowiedziało, że w br. „będzie koncentrować swoje działania na powiększaniu przychodów pochodzących z działalności reklamowej w wydawanych czasopismach oraz w serwisach internetowych”. Na portalu DoRzeczy.pl wprowadzono subskrypcyjną ofertę dostępu do treści, wśród których w czerwcu br. pojawił się program „Polska Do Rzeczy” Rafała Ziemkiewicza i Pawła Lisickiego.

Firma liczy też na „możliwość uruchomienia zawieszonej działalności związanej z organizacją eventów”, m.in. związanych z konkursami 100% Polski Produkt i Strażnik Pamięci.

W sierpniu br. przeciętna sprzedaż ogółem „Do Rzeczy” wynosiła 28 421 egz., o 0,04 proc. mniej niż rok wcześniej.

Cała grupa kapitałowa PMPG Polskie Media w pierwszej połowie br. zanotowała spadek przychodów o 24 proc. do 13,03 mln zł (m.in. w związku z rezygnacją wiosną ub.r. z wersji papierowej „Wprost”) oraz wzrost zysku netto z 638 tys. zł do 4,52 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Do Rzeczy” bez 19 proc. przychodów i z 670 tys. zł zysku

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tytus
🇮🇷🇵🇱🇮🇷🇵🇱🇮🇷
odpowiedź