„Fakt” liderem w styczniu. Sprzedaż „Przeglądu Sportowego” spadła do 19 tys., a „GPC” do 13 tys.

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w styczniu br. był „Fakt”. Jedynym wzrostem sprzedaży w zestawieniu pochwalić się mógł „Puls Biznesu” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. W tle publikacji najnowszych danych pojawiły się duże rozbieżności co do danych „Rzeczpospolitej”.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
„Fakt” liderem w styczniu. Sprzedaż „Przeglądu Sportowego” spadła do 19 tys., a „GPC” do 13 tys.

W styczniu 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 236 889 egz., czyli o 9,48 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują zaprezentowane we wtorek dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Drugą lokatę ze sprzedażą ogółem wynoszącą 114 979 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 7,53 proc.

Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 4,87 proc. do 91 957 egz.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-tygodnikow-opinii-2018-rok-gosc-niedzielny-sieci,7171115955099777a ##

Na piątej pozycji znalazła się „Rzeczpospolita” (Gremi Media), której średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się najbardziej w zestawieniu - o 30,55 proc. Dziennik ten w styczniu br. sprzedawał się w liczbie 31 446 egz.

Jedynym wzrostem w zestawieniu, wynoszącym 8,38 proc., pochwalić się mógł „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska), który w zestawieniu był ósmy. Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym miesiącu wyniosła 9 507 egz.

Pomyłka Gremi Media w deklaracji dziennika „Rzeczpospolita”

W środę w południe Gremi Media w oświadczeniu przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl stwierdziło, że w danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wskutek pomyłki znalazły się błędne dane o sprzedaży „Rzeczpospolitej”.

- Wyniki, dotyczące danych w kanałach sprzedaży e-wydań, przypisane „Rzeczpospolitej”, dotyczą „Parkietu”. Zgodnie z poprawnymi danymi sprzedaż wydań drukowanych „Rzeczpospolitej” w styczniu wyniosła 29 611 egzemplarzy, sprzedaż e-wydań 11 364, a sprzedaż ogółem 40 975 egzemplarzy, co oznacza spadek sprzedaży ogółem o 9,5 proc. r/r. - podano w komunikacie.

- Gremi Media zwróciła się do ZKDP o jak najszybsze sprostowanie tych informacji - po poprawkach ukażą się one na serwerze ZKDP. Zgodnie z regulaminem ZKDP nastąpi to nie później niż 18 marca - czytamy.

- Deklaracja dziennika „Rzeczpospolita” za styczeń 2019 roku zawiera błąd. Wydawca złożył niepoprawną deklarację w systemie Teleskop online. Po publikacji przez ZKDP danych za styczeń 2019 roku, wydawca złożył Autokorektę do tej deklaracji. Zgodnie z pkt 2.7.7 Regulaminu kontroli ZKDP Autokorekta może zostać „udostępniona przy najbliższej publikacji danych ZKDP". Publikacja tej Autokorekty nastąpi w dniu 18 marca br., razem z danymi dwutygodników za styczeń 2019 roku - informuje portal Wirtualnemedia.pl Związek Kontroli Dystrybucji Prasy.

- Zgodnie z pkt 1.17 Regulaminu: „Dane ZKDP” to archiwalne zagregowane dane o Nakładach i rozpowszechnianiu Kontrolowanych Tytułów Prasowych lub Sprzedaży Dostępów Cyfrowych zebrane przez ZKDP na podstawie deklaracji wydawców-członków ZKDP, według wzorów wymienionych w pkt 2.7 niniejszego regulaminu, opublikowane przez ZKDP w formie elektronicznej lub zeszytowej. W związku z powyższym wszelkie dane, które nie zostały opublikowane przez Związek, nie stanowią Danych ZKDP w rozumieniu Regulaminu kontroli ZKDP. Nie możemy się więc odnieść do danych zawartych w Oświadczeniu Gremi Media SA. Dane własne wydawcy nie powinny być zestawione z Danymi ZKDP - czytamy w oświadczeniu ZKDP.

grafika

W styczniu br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca największym wzrostem średniej sprzedaży ogółem pochwalić się mógł „Dziennik Gazeta Prawna”, który zyskał tutaj 12,68 proc.

Najwięcej w tym ujęciu też straciła „Rzeczpospolita”, której średnia sprzedaż ogółem zmalała o 29,65 proc.

grafika

Problemy wydawców z Ruchem

Co najmniej od lipca ub.r. media donoszą o trudnościach Ruchu. Jak już informowaliśmy jako pierwsi pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Wówczas sieć od kilkunastu miesięcy zmagała się z potężnymi problemami finansowymi, a Grupie ZPR Media kolporter zalegał 10 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.

W kolejnych tygodniach długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem tymczasowo wypowiedzieli lub ograniczyli wydawcy, w tym m.in.: spółki ZPR Media i Time, Agora, czy Wydawnictwo Bauer.

O tych roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Złożył również wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad spółką - chce przejąć jej udziały tymczasowo i odsprzedać docelowym inwestorom.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/orlen-po-14-latach-rozwiazal-umowe-z-kolporterem-prase-na-stacje-ma-dostarczac-ruch,7171160748942977a ##

W połowie grudnia ub.r. kolejny raz zmienił się zarząd Ruchu, który już od kilku miesięcy balansował na krawędzi upadku.

Zarząd Izby Wydawców Prasy spotkał się z nowym kierownictwem dystrybutora prasy Ruchu, oraz zarządem Alior Banku, który złożył wniosek o tymczasowe przejęcie spółki, by przekazać ją potem zainteresowanym inwestorom.

Pod koniec stycznia br. doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, ale wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w 2017 roku zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 rok wyniosła 19,2 mln zł.

Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Według danych Izby Wydawców Prasy w 2018 roku Ruch miał 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem był Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press miał 13,1 proc.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online