SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Fakt” liderem w styczniu. Sprzedaż „Przeglądu Sportowego” spadła do 19 tys., a „GPC” do 13 tys.

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w styczniu br. był „Fakt”. Jedynym wzrostem sprzedaży w zestawieniu pochwalić się mógł „Puls Biznesu” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. W tle publikacji najnowszych danych pojawiły się duże rozbieżności co do danych „Rzeczpospolitej”.

W styczniu 2019 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 236 889 egz., czyli o 9,48 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują zaprezentowane we wtorek dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Drugą lokatę ze sprzedażą ogółem wynoszącą 114 979 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 7,53 proc.

Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 4,87 proc. do 91 957 egz.

Na piątej pozycji znalazła się „Rzeczpospolita” (Gremi Media), której średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się najbardziej w zestawieniu - o 30,55 proc. Dziennik ten w styczniu br. sprzedawał się w liczbie 31 446 egz.

Jedynym wzrostem w zestawieniu, wynoszącym 8,38 proc., pochwalić się mógł „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska), który w zestawieniu był ósmy. Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym miesiącu wyniosła 9 507 egz.

Pomyłka Gremi Media w deklaracji dziennika „Rzeczpospolita”

W środę w południe Gremi Media w oświadczeniu przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl stwierdziło, że w danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wskutek pomyłki znalazły się błędne dane o sprzedaży „Rzeczpospolitej”.

- Wyniki, dotyczące danych w kanałach sprzedaży e-wydań, przypisane „Rzeczpospolitej”, dotyczą „Parkietu”. Zgodnie z poprawnymi danymi sprzedaż wydań drukowanych „Rzeczpospolitej” w styczniu wyniosła 29 611 egzemplarzy, sprzedaż e-wydań 11 364, a sprzedaż ogółem 40 975 egzemplarzy, co oznacza spadek sprzedaży ogółem o 9,5 proc. r/r. - podano w komunikacie.

- Gremi Media zwróciła się do ZKDP o jak najszybsze sprostowanie tych informacji - po poprawkach ukażą się one na serwerze ZKDP. Zgodnie z regulaminem ZKDP nastąpi to nie później niż 18 marca - czytamy.

- Deklaracja dziennika „Rzeczpospolita” za styczeń 2019 roku zawiera błąd. Wydawca złożył niepoprawną deklarację w systemie Teleskop online. Po publikacji przez ZKDP danych za styczeń 2019 roku, wydawca złożył Autokorektę do tej deklaracji. Zgodnie z pkt 2.7.7 Regulaminu kontroli ZKDP Autokorekta może zostać „udostępniona przy najbliższej publikacji danych ZKDP". Publikacja tej Autokorekty nastąpi w dniu 18 marca br., razem z danymi dwutygodników za styczeń 2019 roku - informuje portal Wirtualnemedia.pl Związek Kontroli Dystrybucji Prasy.

- Zgodnie z pkt 1.17 Regulaminu: „Dane ZKDP” to archiwalne zagregowane dane o Nakładach i rozpowszechnianiu Kontrolowanych Tytułów Prasowych lub Sprzedaży Dostępów Cyfrowych zebrane przez ZKDP na podstawie deklaracji wydawców-członków ZKDP, według wzorów wymienionych w pkt 2.7 niniejszego regulaminu, opublikowane przez ZKDP w formie elektronicznej lub zeszytowej. W związku z powyższym wszelkie dane, które nie zostały opublikowane przez Związek, nie stanowią Danych ZKDP w rozumieniu Regulaminu kontroli ZKDP. Nie możemy się więc odnieść do danych zawartych w Oświadczeniu Gremi Media SA. Dane własne wydawcy nie powinny być zestawione z Danymi ZKDP - czytamy w oświadczeniu ZKDP.

W styczniu br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca największym wzrostem średniej sprzedaży ogółem pochwalić się mógł „Dziennik Gazeta Prawna”, który zyskał tutaj 12,68 proc.

Najwięcej w tym ujęciu też straciła „Rzeczpospolita”, której średnia sprzedaż ogółem zmalała o 29,65 proc.

Problemy wydawców z Ruchem

Co najmniej od lipca ub.r. media donoszą o trudnościach Ruchu. Jak już informowaliśmy jako pierwsi pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Wówczas sieć od kilkunastu miesięcy zmagała się z potężnymi problemami finansowymi, a Grupie ZPR Media kolporter zalegał 10 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.

W kolejnych tygodniach długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem tymczasowo wypowiedzieli lub ograniczyli wydawcy, w tym m.in.: spółki ZPR Media i Time, Agora, czy Wydawnictwo Bauer.

O tych roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Złożył również wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad spółką - chce przejąć jej udziały tymczasowo i odsprzedać docelowym inwestorom.

W połowie grudnia ub.r. kolejny raz zmienił się zarząd Ruchu, który już od kilku miesięcy balansował na krawędzi upadku.

Zarząd Izby Wydawców Prasy spotkał się z nowym kierownictwem dystrybutora prasy Ruchu, oraz zarządem Alior Banku, który złożył wniosek o tymczasowe przejęcie spółki, by przekazać ją potem zainteresowanym inwestorom.

Pod koniec stycznia br. doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, ale wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w 2017 roku zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 rok wyniosła 19,2 mln zł.

Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Według danych Izby Wydawców Prasy w 2018 roku Ruch miał 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem był Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press miał 13,1 proc.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Dołącz do dyskusji: „Fakt” liderem w styczniu. Sprzedaż „Przeglądu Sportowego” spadła do 19 tys., a „GPC” do 13 tys.

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Upss
Niesamowite Rzeczpospolita nagle w dół o 1/3? Toż to jak agonia. Chyba ze te poprzednie wyniki były jakieś dziwne, napompowane, a te są jakie są. Tak czy inaczej dramat.
odpowiedź
User
kibic
Zuchy! W "Przeglądzie Sportowym" obiecali sprzedaż poniżej 20 tysięcy i słowa dotrzymali. A tak po prawdzie, to rozpędzić to towarzystwo na cztery wiatry i zaraz będzie można ogłosić, że oszczędzono sporo grosza.
odpowiedź
User
Mr Vegetable
niestety jako czytelnik rzeczpospolitej z 20-letnim stażem muszę powiedzieć, że wyniki nie są dla mnie szokujące (mimo, że faktycznie są). Jest wiele przyczyn spadku,oczywiście rozwój internetu i tak dalej, wcześniejsze brutalne upolitycznienie daje o sobie znać, ale przede wszystkim gazeta jest nudna, mało wyrazista, opinie nie są oparte na jakiś wyszukanych danych czy wiadomościach insiderskich, backgroundu, po prostu siada pan jeden z drugim i sobie piszą co im przyjdzie do głowy. Nie ma ludzi i środków i to jest usprawiedliwienie ale przede wszystkim nie ma pomysłów i tu już usprawiedliwienia nie ma.
odpowiedź