Wzrost PKB spowolni do ok. 3,0 proc. w 2012 r.

Obecne zawirowania w strefie euro nie pozwalają jeszcze ocenić skali ewentualnego osłabienia wzrostu gospodarczego w całej Europie, ale wzrost PKB w Polsce nie powinien na tym znacząco ucierpieć, uważa członek Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Anna Zielińska-Głębocka. Według niej, wzrost PKB w Polsce w 2012 r. powinien wynieść ok. 3,0%.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

"Liczę, że działania w strefie euro uspokoją rynki i podniosą wiarygodność Europy. Jednak na ile ostatnie wydarzenia przełożą się na osłabienie wzrostu gospodarczego w całej Europie - dopiero zobaczymy. […] Mnie się wydaje, że w 2012 roku wzrost wyniesie ok. 3,0%" - powiedziała Zielińska-Głębocka dziennikarzom w Sejmie.

W jej opinii, w Polsce nie dzieje się obecnie nic niepokojącego - produkcja przemysłowa nadal rośnie, także spożycie pozostaje wysokie.

"Niemniej oczekują lekkiego spowolnienia, ale jego głębokość jest w tej chwili nieznana. Wydaje mi się jednak, że to, co zapisano w ustawie budżetowej, jest bardzo konserwatywne. Sądzę, że wzrost może być wyższy" - powiedziała członek RPP.

Podkreśliła, wzrost może kształtować się różnie w poszczególnych kwartałach. Zielińska zakłada, że relatywnie wysoki pozostanie eksport, któremu pomaga słaby złoty, ale także i słabe euro wobec innych walut, zwiększające konkurencyjność gospodarek Europy, szczególnie gospodarki niemieckiej.

Według centralnej ścieżki projekcji inflacyjnej Narodowego Banku Polskiego (NBP), wzrost PKB wyniesie 4,1% w 2011 r., a w kolejnym roku gospodarka zwolni do 3,1%, by w 2013 r. osiągnąć 2,8% wobec 2,6% w 2010 r.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały