Audioteka ze wzrostem wpływów o 63 proc. i 1,1 mln zł zysku. 80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech

W ub.r. Audioteka, zajmująca się sprzedażą audiobooków w internecie, zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 63,1 proc. do 45,53 mln zł oraz 1,12 mln zł zysku netto (wobec 3,58 mln zł w 2016 roku). Firma 80 proc. obrotów wygenerowała w Polsce i Niemczech, pracuje też nad ekspansją na innych rynkach niemieckojęzycznych i w Turcji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Audioteka ze wzrostem wpływów o 63 proc. i 1,1 mln zł zysku. 80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech
Marcin Beme, główny akcjonariusz Audioteki

Wpływy sprzedażowe grupy kapitałowej Audioteka zwiększyły się w skali roku z 27,91 do 45,53 mln zł, czyli o 17,62 mln zł. W sprawozdaniu firma tłumaczy, że jest to związane „głównie ze wzrostem sprzedaży audiobooków w modelu subskrypcji w usługach operatorskich oraz ze wzrostem udziału grupy w rynku sprzedaży audiobooków w ogóle”.

Prawie 99 proc. przychodów spółki pochodziło ze sprzedaży audiobooków. Z kolei wpływy ze sprzedaży usług zwiększyły się z 309,1 do 371,2 tys. zł, a przychody sklasyfikowane jako pozostałe zmalały ze 194,3 do 156,7 tys. zł.

grafika

80 proc. obrotów w Polsce i Niemczech

W sprawozdaniu Audioteki wyliczono, że najważniejszymi rynkami działalności spółki pozostają polski, czeski, niemiecki oraz hiszpańskojęzyczny. Przy czym w Polsce i Niemczech firma osiągnęła 80 proc. swoich łącznych obrotów.

- Rok 2017 to dalszy rozwój platformy związany w szczególności z rozwojem aplikacji mobilnych jak również tworzeniem bogatej oferty audiobooków. Na rynku pojawiła się m.in. zupełnie nowa aplikacja stanowiąca niezwykle ciekawy benefit pracowniczy o nazwie Audiobooki w Pracy. Serwis jest przeznaczony dla pracowników firm, które zdecydują się wykupić dostęp do usługi - opisano.

Spółka nie tylko sprzedaje audiobooki, lecz także zajmuje się ich produkcją - przede wszystkim na zlecenie wydawców, często w formie ko-edycji.

Ekspansja na nowe rynki we współpracy z telekomami

Audioteka działa też we Francji oraz ma 50 proc. udziałów w spółce zarządzającej tą platformą w Czechach i na Słowacji. Natomiast na początku br. uruchomiła z tamtejszym partnerem joint venture na rynku tureckim.

- Obecnie Grupa Audioteka koncentruje się na umacnianiu pozycji lidera na rynkach polskim i czeskim głównie poprzez optymalizację procesów, rozwój oferty oraz dostarczanie unikalnej treści. Ponadto prowadzone są działania zmierzające do ekspansji na rynki niemieckojęzyczne (DACH tj. Niemcy, Austria i Szwajcaria) oraz na rynek turecki - napisano w sprawozdaniu.

- Realizację wspomnianej ekspansji ma umożliwić nawiązanie współpracy z lokalnymi operatorami sieci komórkowych, wzorując się na sprawdzonym modelu wejścia na rynek niemiecki oraz z lokalnymi partnerami biznesowymi - dodano.

Koszty operacyjne Audioteki zwiększyły się w skali roku z 30,96 do 44,8 mln zł, czyli o 44,7 proc. Ich największą część stanowią nakłady na usługi obce, które wzrosły z 22,66 do 35,77 mln zł.

Z kolei koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych wyniosły w ub.r. 6,13 mln zł, wobec 5,21 mln zł rok wcześniej. Na koniec ub.r. w firmie pracowały 54 osoby.

Prezesem Audioteki jest Marcin Beme, wiceprezesem - Tomasz Seroczyński (od października ub.r.), a pozostałymi członkami zarządu -  Tomasz Czerko, Rafał Bugalski (od lipca ub.r.) i Arkadiusz Seidler.

grafika

Zysk zamiast straty

Z działalności operacyjnej Audioteka osiągnęła w ub.r. 1,15 mln zł zysku, podczas gdy rok wcześniej miała 2,71 mln zł straty. Dodatnie w ub.r. były też wyniki brutto i netto firmy (odpowiednio 1,04 i 1,12 mln zł zysku), po wzrostach z odpowiednio 3,43 i 3,58 mln zł straty w 2016 roku.

Zeszłoroczny zysk przeznaczono w całości na pokrycie wcześniejszych strat.

Głównymi akcjonariuszami spółki są Marcin Beme (30,7 proc.), WEV Partners Limited (27,3 proc.), GPV I Inwestycje (25,4 proc.) oraz Ondrej Tomek (9,4 proc.).

W sprawozdaniu - datowanym na 21 maja br. - zaznaczono, że firma realizuje właśnie kolejną rundę finansowania. - Pozyskany kapitał pozwoli na jej dalszy dynamiczny rozwój, w tym rozwijanie oferty produktowej, rozwój technologii, jak również ekspansję na innych rynkach zagranicznych - wyliczono.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach