Facebook News to dodatkowa sekcja udostępniana przez Facebook w aplikacji mobilnej. W założeniach pozwala ona użytkownikom przeglądać w jednym miejscu wyselekcjonowane treści pochodzące od wydawców, z którymi Facebook ma odpowiednie umowy.
Początkowo sekcja Facebook News funkcjonowała jedynie w Stanach Zjednoczonych, według Facebooka jej partnerami jest ponad 200 amerykańskich wydawców.
W styczniu 2021 r. Facebook News została wprowadzona w Wielkiej Brytanii, zgodnie z planem w nadchodzących miesiącach ma się ona pojawić także na innych wybranych rynkach.
Facebook News bez Axel Springer
Teraz Facebook zapowiedział, że sekcja Facebook News w maju 2021 r. pojawi się także w niemieckiej wersji serwisu. Dzięki wprowadzeniu platformy media funkcjonujące na rynku w Niemczech mają znaleźć nowy obszar dotarcia do odbiorców i osiągania dodatkowych wpływów m.in. dzięki ewentualnym subskrypcjom zdobytym na Facebook News.

Dyrektor Facebooka ds. partnerstwa z mediami i były szef Spiegel online Jesper Doub oświadczył, że platforma "Facebook News" będzie publikowała wiadomości od wydawnictw, z którymi podpiszą kontrakty - wśród nich będą m.in. „Der Spiegel”, Die Zeit”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung” i „Handelsblatt”.
Jak przekazała DPA, Facebook będzie się dzielił częścią swoich przychodów z reklam z domami mediowymi, które będą łączyły swoje treści z "Facebook News". Treści nie będą musiały być tworzone specjalnie dla Facebooka. Platforma będzie udostępniała linki do ofert wydawców.
Okazuje się jednak, że w Facebook News nie będą obecne treści pochodzące od niemieckiego koncernu medialnego Axel Springer. Wydawca, którego większościowym udziałowcem jest obecnie amerykański fundusz KKR powiadomił, że rezygnuje ze swojego udziału na facebookowej platformie. To znaczy, że nie pojawią się tam materiały pochodzące z takich tytułów jak „Die Welt” czy „Bild”.

Powodem decyzji Axel Springer są kwestie finansowe. W ocenie wydawcy stawki za treści zaproponowane przez Facebook są zbyt niskie, a Axel nie zamierza być częścią systemu w którym jakościowe dziennikarstwo jest finansowo niedoceniane.
Nie ma danych dotyczących tego, jakie pieniądze Facebook zaproponował niemieckim mediom za udział w Facebook News. Wcześniej pojawiały się jedynie nieoficjalne informacje o tym, że w USA serwis oferuje wydawcom do 3 mln dol. rocznie za publikowanie treści na newsowej platformie.
Mathias Döpfner, szef Axel Springer w 2019 r. rozmawiał z Markiem Zuckerbergiem na temat stworzenia Facebook News, wówczas założycie Facebooka zapewniał, że zależy mu na uczciwym opłacaniu wydawców i dziennikarzy. Obecna decyzja Axel Springer wskazuje jednak, że Döpfner i Zuckerberg różnie wyobrażają sobie wysokość godnych stawek dziennikarskich w sieci.

W ciągu ostatnich lat szef Axel Springer w coraz ostrzejszym świetle stawia problem rosnącej dominacji na świecie platform cyfrowych, zwracając dobitnie uwagę na zagrożenia jakie niesie to zjawisko.










