Do Sejmu w poniedziałek trafił projekt, autorstwa posłów Lewicy, nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Będzie zaostrzenie przepisów ws. reklamy alkoholu?
Jak czytamy w uzasadnieniu tego projektu, celem nowych przepisów jest ograniczenie nadmiernej dostępności alkoholu i przeciwdziałanie jego promocji. Projekt przewiduje m.in. całkowity zakaz reklamy i promocji wszystkich napojów alkoholowych, w tym piwa; zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, w zakładach leczniczych oraz w godzinach nocnych na terenie całego kraju (22-6).

Ponadto klub Lewicy chce wprowadzenia obowiązku weryfikacji wieku przy zakupie wyrobów alkoholowych, zakazu sprzedaży alkoholu poniżej sumy podatku akcyzowego i VAT; uregulowania sprzedaży internetowej wyłącznie z odbiorem osobistym po okazaniu dokumentu tożsamości.
Z kolei posłowie Polski 2050 w czwartek złożą do Sejmu projekt nowelizacji ustawy doprecyzowujący działania na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi. Politycy z partii Szymona Hołowni, podobnie jak koalicjanci, chcą zaostrzyć zakaz promocji alkoholu i zwiększyć kary za łamanie przepisów.
Jak przekazała PAP posłanka Wioleta Tomczak, projekt ten ma trafić do Sejmu w najbliższy czwartek. Mają znaleźć się w nim m.in. przepisy rozszerzające i zaostrzające zakaz reklamy i promocji wyrobów alkoholowych, także promocji cenowych i programów lojalnościowych.

Ma on również zakładać zaostrzenie kar za łamanie tych zakazów i precyzować kwestie opakowań, tak, by nie przypominały tych dedykowanych dzieciom. Tomczak przekazała też, że będzie on wprowadzać przejściowe rozwiązanie w sprawie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych i waloryzację obecnej stawki koncesji.
Jak dziś można reklamować alkohol?
W polskim prawie obowiązują ograniczenia reklamy alkoholu.
Zasadniczo zakazuje się reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych takich jak wódka czy whisky. Piwo podlega częściowym ograniczeniom: reklamy nie mogą być skierowane do nieletnich, nie wolno w nich pokazywać osób niepełnoletnich ani kojarzyć alkoholu z atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym lub właściwościami leczniczymi. Reklamy piwa w telewizji, radiu i kinie mogą być emitowane tylko w godzinach 20-6, a reklamy outdoorowe muszą zawierać komunikaty o szkodliwości spożycia alkoholu lub zakazie sprzedaży nieletnim.

Jan Śpiewak, aktywista społeczny i prezes Fundacji Bezpieczna Polska dla Wszystkich, wielokrotnie składał zawiadomienia do prokuratury dotyczące promocji alkoholu w sieciach sklepów Biedronka i Żabka.
W Biedronce krytykował m.in. akcje promocyjne polegające na wydawaniu voucherów na piwo przy zakupach powyżej określonej kwoty. Według niego takie działania zachęcają do nadmiernego spożycia alkoholu i naruszają przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości. W przypadku Żabki Śpiewak zwracał uwagę na promocyjny abonament, który zdaniem fundacji sprzyja alkoholizmowi poprzez zwiększanie spożycia piwa.
Pomimo różnych zawiadomień, prokuratura czasem umarzała postępowania, jak to było w przypadku promocji "12 piw plus 12 gratis" w Biedronce, jednak Śpiewak nadal konsekwentnie podejmuje takie interwencje.

Źródło: PAP











