Będzie zakaz reklamy alkoholu i promocji "12+12"? Dwa projekty koalicji rządzącej

Politycy Lewicy i Polski 2050 chcą zaostrzenia zasad promocji alkoholu, a także regulacji promocji cenowych i programów lojalnościowych na wyroby alkoholowe. W poniedziałek do Sejmu trafił projekt Lewicy, zakładający m.in. całkowity zakaz reklamy alkoholu, w tym piwa.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Będzie zakaz reklamy alkoholu i promocji "12+12"? Dwa projekty koalicji rządzącej
Konferencja Lewicy, fot. Łukasz Michnik/X

Do Sejmu w poniedziałek trafił projekt, autorstwa posłów Lewicy, nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Będzie zaostrzenie przepisów ws. reklamy alkoholu?

Jak czytamy w uzasadnieniu tego projektu, celem nowych przepisów jest ograniczenie nadmiernej dostępności alkoholu i przeciwdziałanie jego promocji. Projekt przewiduje m.in. całkowity zakaz reklamy i promocji wszystkich napojów alkoholowych, w tym piwa; zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, w zakładach leczniczych oraz w godzinach nocnych na terenie całego kraju (22-6).

Ponadto klub Lewicy chce wprowadzenia obowiązku weryfikacji wieku przy zakupie wyrobów alkoholowych, zakazu sprzedaży alkoholu poniżej sumy podatku akcyzowego i VAT; uregulowania sprzedaży internetowej wyłącznie z odbiorem osobistym po okazaniu dokumentu tożsamości.

Z kolei posłowie Polski 2050 w czwartek złożą do Sejmu projekt nowelizacji ustawy doprecyzowujący działania na rzecz przeciwdziałania alkoholizmowi. Politycy z partii Szymona Hołowni, podobnie jak koalicjanci, chcą zaostrzyć zakaz promocji alkoholu i zwiększyć kary za łamanie przepisów.

Jak przekazała PAP posłanka Wioleta Tomczak, projekt ten ma trafić do Sejmu w najbliższy czwartek. Mają znaleźć się w nim m.in. przepisy rozszerzające i zaostrzające zakaz reklamy i promocji wyrobów alkoholowych, także promocji cenowych i programów lojalnościowych.

Ma on również zakładać zaostrzenie kar za łamanie tych zakazów i precyzować kwestie opakowań, tak, by nie przypominały tych dedykowanych dzieciom. Tomczak przekazała też, że będzie on wprowadzać przejściowe rozwiązanie w sprawie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych i waloryzację obecnej stawki koncesji.

Jak dziś można reklamować alkohol?

W polskim prawie obowiązują ograniczenia reklamy alkoholu.

Zasadniczo zakazuje się reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych takich jak wódka czy whisky. Piwo podlega częściowym ograniczeniom: reklamy nie mogą być skierowane do nieletnich, nie wolno w nich pokazywać osób niepełnoletnich ani kojarzyć alkoholu z atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym lub właściwościami leczniczymi. Reklamy piwa w telewizji, radiu i kinie mogą być emitowane tylko w godzinach 20-6, a reklamy outdoorowe muszą zawierać komunikaty o szkodliwości spożycia alkoholu lub zakazie sprzedaży nieletnim.

Jan Śpiewak, aktywista społeczny i prezes Fundacji Bezpieczna Polska dla Wszystkich, wielokrotnie składał zawiadomienia do prokuratury dotyczące promocji alkoholu w sieciach sklepów Biedronka i Żabka.

W Biedronce krytykował m.in. akcje promocyjne polegające na wydawaniu voucherów na piwo przy zakupach powyżej określonej kwoty. Według niego takie działania zachęcają do nadmiernego spożycia alkoholu i naruszają przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości. W przypadku Żabki Śpiewak zwracał uwagę na promocyjny abonament, który zdaniem fundacji sprzyja alkoholizmowi poprzez zwiększanie spożycia piwa.

Pomimo różnych zawiadomień, prokuratura czasem umarzała postępowania, jak to było w przypadku promocji "12 piw plus 12 gratis" w Biedronce, jednak Śpiewak nadal konsekwentnie podejmuje takie interwencje.

Źródło: PAP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online