„Bez limitu” w reklamach internetu LTE w Plusie wprowadza w błąd

Hasło „Internet LTE bez limitu” na stronie internetowej sieci Plus (Polkomtel) wprowadza w błąd, bo sugeruje, że można z niego korzystać bez ograniczeń - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
„Bez limitu” w reklamach internetu LTE w Plusie wprowadza w błąd

Przedmiotem skargi złożonej do KER była zamieszczona na stronie internetowej Plusa informacja: „Internet LTE bez limitu”. Zaznaczmy, że sieć często używa tego sloganu także w swoich kampaniach reklamowych, np. obecnie prowadzonej akcji promującej taryfę Ja+ LTE.

Skarżący zarzucił, że reklama i informacja na stronie jednoznacznie wskazują na brak limitów pobierania danych po wyczerpaniu pakietu: 'Po wykorzystaniu pakietu podstawowego: bez limitu pobieranych danych'.- Niestety, jak pokazuje praktyka, Plus ogranicza transfer powołując się na „Fair Usage Policy” i nakłada tzw. lejki. Są już tysiące klientów wprowadzonych w błąd, a Plus nadal używa słowa „nielimitowany” przy opisywaniu dostępnego transferu. Klienci mają ograniczany transfer po przekroczeniu około 50GB, ale to jest bardzo losowo. Nie ma na stronie np. * lub innego znaku, który informowałby o takiej opcji, a moim zdaniem używanie zdania: „Po wykorzystaniu podstawowego pakietu danych korzystasz z internetu bez limitu danych w zasięgu LTE” jednoznacznie pokazuje, że żadnych limitów nie ma - stwierdził autor skargi.

Przedstawiciele Polkomtela  uznali skargę za bezpodstawną. Ich zdaniem fragment strony internetowej  nie może stanowić podstawy do oceny zarzutów, ponieważ nie zawiera wszystkich informacji, które w rzeczywistości były prezentowane konsumentowi a informacje i reklamy powinny być oceniane jako całość. - Oceny reklam należy dokonywać z punktu widzenia tzw. modelowego przeciętnego odbiorcy, tj. przez pryzmat modelu konsumenta wyedukowanego, rozważnego, krytycznego, świadomego swych praw. Model ten został ukształtowany przez orzecznictwo sądów europejskich, w szczególności Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i przejęty do porządku prawnego państw Unii Europejskiej, w tym polskiej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. W ustawie tej „przeciętny konsument” jest definiowany bowiem jako konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny. Taki model odbiorcy jest stosowany również na gruncie innych przepisów, w tym ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - napisali przedstawiciele Polkomtela do Komisji Etyki Reklamy.

Komisja stwierdziła jednak, że stwierdzenie „Internet LTE bez limitu” może sugerować odbiorcom, że usługa dostępu do internetu w rzeczywistości cechuje się brakiem jakichkolwiek ograniczeń. Dlatego reklama z takim hasłem może wprowadzać konsumentów w błąd.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"