Założyciel WhatsAppa kasuje Facebooka w ramach społecznościowej akcji #deletefacebook

Brian Acton, współzałożyciel należącej dziś do Facebooka aplikacji WhatsApp, skasował swoje konto na Facebooku, o czym poinformował publicznie na Twitterze. Zaangażował się tym samym w zyskującą na popularności w internecie społecznościową akcję #deletefacebook.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Od kilku dni atmosfera wokół Facebooka gęstnieje - a to za sprawą firmy Cambridge Analytica, która miała nielegalnie wykorzystać dane z 50 milionów kont w serwisie Marka Zuckerberga. Wyciek w największym stopniu dotyczy obywateli USA - to do nich miały być później kierowane targetowane przekazy, które CA stworzyła w oparciu o pozyskane informacje. Brytyjski ośrodek pracował na rzecz kampanii wyborczej Donalda Trumpa w 2016. Prezes CA, Alexander Nix, chwalił się później skalą odniesionego sukcesu, m.in. w czasie swojej wizyty w Polsce w ubiegłym roku.

Na Twitterze rozprzestrzenia się hasztag #deletefacebook, wzywający społeczność do usunięcia kont w największym medium społecznościowym świata. Symbolicznie do akacji przystąpił Brian Acton, współzałożyciel aplikacji WhatsApp, należącej dziś do Facebooka. - Skasuj i zapomnij. Czas zadbać o prywatność - napisał Acton na Twitterze.

 

Zdaniem Mikołaja Nowaka, konsultant ds. mediów społecznościowych i dyrektor marketingu kanałów Fokus TV i Nowa TV, serwis Marka Zuckerberga musi liczyć się ze zmasowanym bojkotem użytkowników, którzy mogli poczuć się oszukani. Ekspert zaznacza również, że decydujący wpływ na zasięg akcji może mieć udział influencerów.

- Facebook nie powinien bagatelizować zmasowanych działań przeciw niemu - tym bardziej po potężnym kryzysie, przez który właśnie przechodzi po wycieku danych. Już na pewno nie w epoce, w której bojkoty w sieci są popularne jak nigdy przedtem. Sprawa nie jest błaha - akcję wsparł m.in. współzałożyciel (należącego dziś do Facebooka) WhatsAppa - Brian Acton. I właśnie kolejni influencerzy są w stanie zwiększyć impakt bojkotu oraz podnieść rangę kryzysu FB do realnego - zagrażającego przychodom firmy działania. Z tym problemem borykał się ostatnio Snapchat, który zanotował w/w spadek (akcji) po nieprzychylnym tweecie celebrytki Kylie Jenner. Kilka tygodni później aplikację zbojkotowała również Rihanna. Taka seria ciosów jest w stanie zagrozić marce - nawet największej, z ugruntowaną renomą i milionami klientów / użytkowników. Mówi się o tym, że "dni Snapchata są policzone" - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Nowak.

Nasz rozmówca przywołuje w tym kontekście inną, wielką akcję społecznościową, która miała ogromny wpływ na zmianę postrzegania ważnego problemu społecznego - #MeToo.

- Facebook powinien zdawać sobie sprawę z tego, że jego potęga nie jest wieczna. W sieci małe akcje viralowe są w stanie przynieść wielki efekt. Popatrzmy na #MeToo, z której - jak głoszą pogłoski - podśmiewano się w Hollywood twierdząc, że nie dotrze do mainstreamu. Tymczasem zaangażowała setki milionów ludzi na całym świecie i wpłynęła realnie na społeczeństwo - pokazując skalę problemu i kontry do niego. W świecie showbizu zadrżało, a problem mobbingu i molestowania seksualnego jest znów na językach całego świata - codziennie wskazując nowych oprawców. Dziś wiemy, że bojkoty w sieci są w stanie obalić całe przedsiębiorstwa, najpotężniejszych ludzi, a nawet rządy. Wszystkie w/w działania - paradoksalnie - mają swój początek właśnie na Twitterze i... Facebooku - wskazuje Mikołaj Nowak.

Facebook po ujawnieniu afery CA równolegle przez brytyjskie i amerykańskie media, stracił na giełdzie 7 proc. wartości - najwięcej od sześciu lat. Teraz może stracić jeszcze więcej - własnych użytkowników, których dziś na całym świecie jest ponad 2 miliardy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"