Brytyjski Santander stworzył fałszywe reklamy dzięki AI. Celem akcji jest ochrona klientów

Brytyjski oddział banku Santander zaprezentował serię fikcyjnych, generowanych przez AI reklam w mediach społecznościowych, by pokazać skalę zagrożenia oszustwami zakupowymi przed świętami

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Brytyjski Santander stworzył fałszywe reklamy dzięki AI. Celem akcji jest ochrona klientów
Santander z serią reklam nieistniejących produktów

Bank poinformował, że przygotował 10 przykładowych reklam, które wyglądają jak prawdziwe oferty świąteczne, ale promują one produkty, które realnie nie istnieją. Celem jest uświadomienie użytkownikom, jak realistyczne mogą być treści tworzone przez generatywne AI i na co zwracać uwagę przed kliknięciem w ofertę.

Z nowych danych Santander UK wynika, że 56 proc. Brytyjczyków obawia się, że oni lub ich bliscy padną ofiarą takiego oszustwa. Co druga osoba przyznaje, że kupując online, nie zawsze potrafi odróżnić oferty wiarygodnej od fałszywej. W 2024 r. w oszustwach zakupowych skradziono 16,7 mln funtów.

Bank podkreśla, że aż 67 proc. takich oszustw (licząc wolumen) zaczyna się w mediach społecznościowych. To tam pojawiają się kuszące promocje i fałszywe sklepy. Rosnąca dostępność narzędzi AI sprawia, że reklamy są coraz trudniejsze do rozpoznania na pierwszy rzut oka.

Mimo wyższych kompetencji cyfrowych u młodych ludzi, szczególnie narażone jest pokolenie Gen Z. Ponad połowa użytkowników (51 proc.) deklaruje, że widziała już fałszywą reklamę wygenerowaną przez AI, ale prawie co szósta osoba (14 proc.) przyznała utratę pieniędzy z powodu takiego ogłoszenia.

Okres przedświąteczny wzmaga czujność. Ponad połowa badanych (52 proc.) deklaruje, że w tym roku zachowuje większą ostrożność przez zalew reklam AI. Dwie trzecie (63 proc.) nie kupiłoby nic wprost z platform społecznościowych z obawy o rzetelność sprzedawców.

Bank informuje, że wiele osób nie rozpoznało fikcyjnych ogłoszeń użytych w kampanii.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Tylu Polaków korzysta z gazetek promocyjnych przed zakupami w sklepie

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Nowy świąteczny spot Jakdojade

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia

Przedpremierowe pokazy filmu "SONG SUNG BLUE" już 25 grudnia