Cannes Lions 2016: dominacja Google i Facebooka to fakt, ale równie groźna fragmentacja rynku reklamowego

Podczas Cannes Lions 2016 pojawiają się głosy o duopolu Google i Facebooka w internecie i branży reklamowej. - Dominacja dwóch gigantów to rzeczywistość, do której trzeba się przystosować. Ale większym zagrożeniem może być „fragmentacja” rynku, a przykład Snapchata pokazuje, że nikt nie jest nietykalny - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl obecni na Cannes Lions 2016 Julia Izmałkowa i Arek Szulczyński.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Cannes Lions 2016: dominacja Google i Facebooka to fakt, ale równie groźna fragmentacja rynku reklamowego

Tegoroczny festiwal Cannes Lions - jedno z najważniejszych wydarzeń branży reklamowej - rozpoczął się 18 czerwca i potrwa tydzień. Według niektórych relacji z Cannes Lions jednym z wiodących wątków tegorocznej imprezy są dyskusje wokół Google i Facebooka, które zdaniem wielu ludzi w branży zdominowały rynek globalnej reklamy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-kontroluje-12-proc-globalnych-wydatkow-reklamowych-facebook-z-najszybszym-wzrostem ##

Jednym z głównych wyrazicieli obaw dotyczących duopolu Google i Facebooka był podczas Cannes Lions Tim Armstrong, prezes AOL, który wcześniej przepracował 10 lat na stanowisku szefa sprzedaży Google.

Zdaniem Armstronga na rynku reklamy mamy obecnie do czynienia z dominacją dwóch największych internetowych graczy, a środowisko reklamy ma coraz większe obawy o to, do czego ta sytuacja może doprowadzić.

W rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl obecni na Cannes Lions 2016 eksperci marketingu i reklamy są nieco podzieleni w opiniach o tym, czy sugerowany duopol Google/Facebook jest faktem i czy to właśnie on stanowi obecnie największe niebezpieczeństwo dla segmentu reklamowego.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pangenerator-o-zlocie-w-cannes-lions-miara-pokoju-to-projekt-eksperymentalny-ale-komercyjny-wywiad ##

Google i Facebook dominują, trzeba się dostosować

Julia Izmałkowa, CEO agencji badawczej Izmałkowa Consulting specjalizującej się w pozadeklaracyjnych badaniach dla biznesu, potwierdza, że mamy do czynienia z duopolem Google i Facebooka, choć obaj internetowi giganci są w Cannes postrzegani nieco inaczej.

- To zagrożenie z pewnością jest realne i prawdziwe – przyznaje Julia Izmałkowa. - Wszystkie co najważniejsze w segmencie digital kręci się obecnie wokół Google i Facebooka. Głównie jednak chodzi o Facebooka, Google jest postrzegany przede wszystkim z perspektywy planowanych przez niego w przyszłości nowych rozwiązań technologicznych. Facebook natomiast już teraz oferuje wciąż nowe rozwiązania i coraz bardziej dosadny staje się truizm, że jak cię nie ma na Facebooku to nie ma cię w ogóle.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ludzie-a-nie-technologia-glowna-inspiracja-kreatywnosci-relacja-z-cannes-lions ##

Izmałkowa podkreśla, że w trakcie festiwalu Facebook stawia przede wszystkim na sprzedaż swoich produktów reklamowych. - Wszystkie prezentacje Facebooka podczas Cannes Lions są bardzo prosprzedażowe i mają przekonać nas m.in. o tym, że telewizja jako kanał reklamowy jest już martwa i wszystkie budżety oraz wysiłki powinniśmy przenieść na Facebooka. Problem polega na tym, że to prawda, co potwierdzają badania - zaznacza Izmałkowa. Jej zdaniem z obecną dominacją Google i Facebooka na rynku reklamowym będzie trudno skutecznie walczyć, a mądrym wyjściem jest dostosowanie się do rzeczywistości.

- Jedynym sposobem walki z duopolem Google i Facebooka wydaje się... wymyślenie nowego Google i nowego Facebooka - ocenia Izmałkowa i od razu zastrzega: -  To oczywiście będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. W tej sytuacji na razie pozostaje nam stosowanie tych narzędzi, zresztą coraz doskonalszych, które oferują Google i Facebook i dostosowanie się do sytuacji, w której ci obaj giganci trzymają w garści praktycznie cały rynek.

Duopol to przesada, zagrożeniem fragmentacja rynku

Nieco innymi wrażeniami z pobytu na Cannes Lions dzieli się z nami Arek Szulczyński, executive creative director i co-managing director w K2. Jego zdaniem dominacja Google i Facebooka w cyfrowym świecie jest tylko jednym z wielu wątków w branżowych prezentacjach i dyskusjach.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-reklamy-na-facebooku-warte-305-mln-zl-najwiecej-wydaly-orange-i-branza-handlowa-analiza ##

- Wydaje mi się, że nie ma czegoś takiego jak jakiś jeden wątek, który dominuje uwagę ludzi tutaj. Za dużo się dzieje – ocenia Arek Szulczyński. - Myślę, że obawy dotyczące dominacji Google i Facebooka pochodzą jednak tylko od wybranych osób. Oczywiście, kiedy się słyszy ze sceny, co marzy się FB i Google chociażby w temacie VR czy AI to biegną ciarki po plecach, ale nikt tak naprawdę nie wie, jaka będzie przyszłość.

Równie ważne zagrożenia jak duopol Google i Facebooka Szulczyński widzi w innych zjawiskach występujących na rynku reklamy. - Bardzo często słyszy sie tutaj, że żyjemy w bardzo "sfragmentowanym" świecie – zaznacza ekspert z K2. -  To dotyczy właśnie przede wszystkim digitalu, mobile i social. FB nie przewidział 3 lata temu, że Snapchat wpakuje się im "prosto przed nos" i porwie młodych ludzi. A tak się przecież dzieje. Myślę, że z tym musimy się przede wszystkim mierzyć. Powiem przewrotnie, że „łatwiej” nam byłoby, gdyby na rynku reklamy istniał taki rzeczywisty duopol. Sądzę jednak, że jest dokładnie odwrotnie – ocenia Szulczyński.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"