Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2021-04-02

A A A POLEĆ DRUKUJ

2 kwietnia Katowicka znów zaświeci na niebiesko

Galeria Katowicka, pierwsze polskie centrum handlowe z kompleksowym programem dla osób ze spektrum autyzmu w tym roku wprowadza kolejne udogodnienia. Przedstawiciele Katowickiej zapowiadają również rozszerzenie programu „Katowicka dla Autyzmu” o kolejne grupy.

Skuteczną próbę udowodnienia, że przestrzeń publiczną można uczynić bardziej przyjazną i komfortową dla osób ze spektrum autyzmu, podjęła Galeria Katowicka wprowadzając z końcem 2018 program „Katowicka dla Autyzmu”. Przygotowano go we współpracy ze specjalistami pracującymi z osobami z ASD, nauczycielami i rodzicami.

„Katowicka dla Autyzmu” to program, który od ponad dwóch lat jest praktycznym i rzeczywistym wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu. Ciche godziny, najemcy gotowi wyłączyć muzykę i przygasić światła dla życzenie czy Pokój Wyciszenia, to realne ułatwienia dla osób z ASD. W 2021 podejmiemy nowe działania, których celem będzie objęcie spektrum zrozumienia kolejnych grup mogących zmagać się z trudnościami w funkcjonowaniu w przestrzeni publicznej - mówi Anna Szczerkowska, Marketing Manager Galerii Katowickiej.

2 kwietnia 2021 roku, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Galeria Katowicka dołączy do wielu obiektów na całym świecie, które - podświetlone na niebiesko - podkreślą solidarność z osobami z ASD. Również od tego dnia w Punkcie Informacyjnym Galerii Katowickiej każda z osób ze spektrum będzie mogła odebrać słuchawki wyciszające, ułatwiające przebywanie w Galerii i w każdym innym miejscu, w którym jest tak wiele bodźców.

Co do tej pory funkcjonuje w Galerii Katowickiej? W ramach wieloaspektowego systemu skupiono się na trzech podstawowych płaszczyznach działania: wprowadzeniu konkretnych udogodnień w obiekcie, edukacji i szkoleniu pracowników, najemców i szerokiego personelu Centrum oraz akcji informacyjnej pozwalającej otoczeniu zrozumieć, czym jest autyzm.

Wśród rozwiązań zastosowanych w obiekcie, mających zapewnić komfortową i bezpieczną w użytkowaniu przestrzeń, znajdziemy pionierskie w Polsce pomysły, m.in. Pokój Wyciszenia - pierwszy tego typu punkt uruchomiony w polskim centrum handlowym, dźwiękoszczelny, łagodnie oświetlony, o stonowanych barwach, stanowiący bezpieczny azyl dla osoby ze spektrum przytłoczonej nadmiarem bodźców. Pokój ten dostępny jest w każdej chwili, łatwo go też odnaleźć dzięki modułowi nawigacji dodanemu do aplikacji mobilnej Katowickiej oraz specjalnym oznaczeniom. Średnio, w okresie „normalnego” funkcjonowania galerii, korzystało z niego kilkanaście osób miesięcznie.

Drugim ważnym rozwiązaniem są ciche godziny, symbolicznie wprowadzone 2 kwietnia 2019 roku. Obowiązują w każda sobotę, między godziną 9:00 a 11:00 - na pasażach obiektu ściszona jest muzyka i wyłączone reklamy. Również ponad 100 najemców na życzenie klienta przygasza światło oraz redukuje dźwięki w swoich lokalach – witryny tych lokali zostały oznaczone specjalnymi naklejkami „Miejsce przyjazne dla osób ze spektrum autyzmu”.

Niezmiernie ważny jest także aspekt edukacyjny - odbyły się kompleksowe szkolenia dla personelu najemców, ochrony oraz administracji, uczące rozpoznania osób z ASD oraz pomocy w trudnych sytuacjach. Na stałe wprowadzono w Katowickiej informatory na temat ASD, przygotowano również zakładkę informacyjną na stronie www Galerii. Przeprowadzono też szereg akcji, ułatwiających otoczeniu zrozumienie i akceptację zwykle nieoczywistych dla reakcji osób autystycznych, wynikających z przeciążenia bodźcami.


Według Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce jest już około 400 tysięcy osób ze spektrum autyzmu. Dodatkowo z badań, przeprowadzonych na początku 2019 roku przez Fundację JiM wynika, że aż 53% osób autystycznych wskazało centra handlowe jako sprawiające najwięcej trudności i najmniej przyjazne.





Słowa kluczowe:Galeria Katowicka

Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS

Społeczność Serwis społecznościowy branży mediów, reklamy, PR, badań i internetu ZAREJESTRUJ SIĘ