AI myli liczby i stwierdzenia. To badanie pokazuje, że chatboty są dalekie od ideału

Popularne chatboty bazujące na sztucznej inteligencji manipulują treściami dziennikarskimi, których używają do udzielania odpowiedzi na zapytania użytkowników – wynika z badania BBC. Aż połowa ze wszystkich zbadanych odpowiedzi chatbotów na pytania dotyczące wiadomości zawierała istotne błędy. AI myli liczby, daty czy konkretne stwierdzenia.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
AI myli liczby i stwierdzenia. To badanie pokazuje, że chatboty są dalekie od ideału
fot. shutterstock/AI

BBC zbadało możliwości kilku najpopularniejszych asystentów AI - ChataGPT firmy OpenAI; Copilota od Microsoft; Google Gemini oraz Perplexity. Badacze chcieli dowiedzieć się, że czy chatboty podają odbiorcom dokładne odpowiedzi na pytania dotyczące newsów z BBC. Sprawdzono, jak boty radziły sobie z dokładnością cytowania źródła pierwotnego tekstu, Odpowiedzi AI zostały zweryfikowane przez dziennikarzy BBC, z których każdy był ekspertem w danej dziedzinie.

Aż 91 proc. przeanalizowanych treści zawierała „jakieś” błędy lub nieścisłości. Ponad połowa (51 proc.) zawierała pomyłki „w jakiejś formie”. Najbardziej zawodnym chatbotem okazało się narzędzie Google Gemini, zaś najmniej błędów zwracało Perplexity.

Najmniej błędów przy cytowaniu treści z BBC odnotowano w ChatGPT (15 proc.),  Perplexity (17 proc.), Copilotcie (27 proc.) i Gemini (34 proc.).

grafika

Jedna piąta odpowiedzi AI, które cytowały treści BBC, zawierało błędy rzeczowe, takie jak  niepoprawne stwierdzenia, liczby czy daty. 13 proc. cytatów z artykułów autorstwa BBC zostało zmienionych w stosunku do pierwotnego źródła lub wcale nie było zacytowanych.

Lista błędów nie obejmuje jedynie faktografii – testowane przez BBC chatboty AI miały trudności z rozróżnieniem opinii od faktów, czy uwzględnianiem istotnych kontekstów podawanych informacji, co jest szczególnie ważne w takich tematach jak polityka, światowe konflikty czy medycyna i zdrowie.

Chatboty problemem, ale i częścią rozwiązania

„Ważne jest, aby odbiorcy mogli ufać w dokładność wiadomości, niezależnie od tego, czy są konsumowane w telewizji, radiu, na platformach cyfrowych lub za pośrednictwem asystenta AI. Ma to znaczenie, ponieważ społeczeństwo opiera się na na rozumieniu przekazywanych faktów, a nieścisłości i zniekształcenia mogą prowadzić do rzeczywistych szkód – wskazują autorzy badania.

„Nasze badania mogą jedynie przybliżyć rozmiar problemu. Nieznana jest skala  i zakres wypaczeń i zniekształcenia zaufanych treści (przez chatboty AI – przyp.). Wynika to z faktu, że asystenci AI mogą udzielać odpowiedzi na pytania z szerokiego zakresu tematycznego, a użytkownicy mogą otrzymywać różne odpowiedzi na to samo lub podobne pytanie. Odbiorcy, firmy medialne i organy regulacyjne nie znają skali problemu. Może się okazać, że firmy zajmujące się sztuczną inteligencją również tego nie wiedzą” – ocenia w raporcie BBC Pete Archer, programme director generative AI w BBC.

Ekspert dodaje, że użytkownicy „nie mogą polegać na asystentach AI w zakresie dostarczania dokładnych wiadomości i ryzykują wprowadzeniem w błąd”. „Aplikacje AI nie mają mechanizmu korygowania błędów, w przeciwieństwie do profesjonalnych serwisów informacyjnych, które własne pomyłki korygują”.

W ocenie autorów opracowania media „powinni mieć kontrolę nad tym, czy i w jaki sposób ich treści są wykorzystywane, a firmy zajmujące się sztuczną inteligencją powinny pokazywać, w jaki sposób chatboty AI przetwarzają treści informacyjne wraz ze skalą i zakresem błędów i nieścisłości”. Jako możliwe rozwiązania problemu wskazano podjęcie partnerskiej współpracy firm AI z wydawcami mediów oraz adekwatne regulacje wykorzystywania sztucznej inteligencji.

“Sztuczna inteligencja przyniesie prawdziwą wartość, jeśli będzie używana w sposób odpowiedzialny. Ale sztuczna inteligencja niesie ze sobą również poważne wyzwania dla odbiorców i brytyjskiego ekosystemu informacyjnego” – podsumowauje Pete Archer z BBC.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"