Chwalą i boją się - internetowy sklep muzyczny

W 16 dni po rozpoczęciu działalności, internetowy sklep muzyczny Apple ...

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W 16 dni po rozpoczęciu działalności, internetowy sklep muzyczny Apple – iTunes – sprzedał już ponad 2 mln utworów. To pierwsze przedsięwzięcie tego typu, które odniosło niekwestionowany sukces komercyjny. Jednak wraz ze wzrostem popularności usługi, coraz więcej sprzedawanych przez Apple plików „przecieka” do nielegalnych sieci peer-to-peer – zauważają z niepokojem przedstawiciele branży muzycznej.

W katalogu iTunes znajduje się ponad 200 tys. piosenek, z których każda kosztuje 99 centów. Atrakcyjna cena i warunki udostępniania (muzykę można wypalać na płytach CD, skopiować na maksymalnie 3 komputery oraz przetransferować do przenośnego odtwarzacza) przyniosły Apple sukces, który wzbudził podziw całej branży muzycznej. Co więcej, nie stało się to, czego bali się wydawcy – że klienci Apple będą wybierać z katalogu największe hity, ignorując resztę. Jak się okazało, ponad połowa z 2 mln pobranych utworów była sprzedawana wraz z całymi albumami.

Jednak pojawiły się pierwsze rysy na wizerunku nowej usługi – coraz więcej klientów sklepu omija zabezpieczenia Apple i rozpowszechnia kupione w iTunes pliki w ramach znienawidzonych przez koncerny muzyczne sieci peer-to-peer. W Internecie powstają kolejne strony udostępniające oprogramowanie do łamania zabezpieczeń chroniących pliki z iTunes przed tworzeniem nieautoryzowanych kopii. Jednak jak do tej pory pozytywy przeważają, a cytowany przez agencję Reuters przedstawiciel branży muzycznej przyznaje, że „żadne rozwiązanie nie jest kuloodporne”.

W chwili obecnej usługa jest dostępna tylko w USA i tylko dla posiadaczy komputerów Apple – co według różnych szacunków stanowi zdecydowanie poniżej 5% światowej populacji użytkowników komputerów osobistych. Jednak Apple planuje ekspansję na nowe rynki, a iTunes dla systemu Windows ma ruszyć jeszcze w tym roku. Być może wtedy problem z „nieszczelnością” zabezpieczeń stanie się znacznie poważniejszy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele