Czy pokolenie Z zna się na AI? Aż 70 proc. badanych uważa, że tak

Jak wskazuje badanie przeprowadzone przez EY, zdecydowana większość respondentów reprezentujących Zetki, ocenia wysoko swoją znajomość sztucznej inteligencji. Natomiast prawie połowa badanych obawia się, że AI obniża kreatywność oraz jest zagrożeniem dla nich na rynku pracy.

Kinga Walczyk/PAP
Kinga Walczyk/PAP
Udostępnij artykuł:
Czy pokolenie Z zna się na AI? Aż 70 proc. badanych uważa, że tak

Pokolenie Z informacje o sztucznej inteligencji czerpie z mediów społecznościowych (55 proc.) – zauważyli autorzy badania. Dodali, że na placówki edukacyjne wskazało 14 proc. respondentów, na narzędzia AI – 28 proc., a na rodzinę i znajomych – 22 proc.

Pozytywny stosunek do GenAI (generatywnej sztucznej inteligencji, takiej jak np. ChatGPT) ma 64 proc. osób z pokolenia Z. Wśród zalet takiej technologii wymieniali oszczędność czasu przy powtarzalnych zadaniach (58 proc.), analizę dużych zbiorów danych (53 proc.) i minimalizację błędów ludzkich w ważnych procesach (41 proc.). Z kolei wśród zagrożeń wskazywali na potencjalną redukcja zatrudnienia i obniżenie ludzkiej kreatywności (obie odpowiedzi po 43 proc.).

70 proc. pytanych zadeklarowało wysoki poziom wiedzy o AI – 18 proc. określiło ją jako bardzo wysoką, a 52 proc. jako wysoką. Na "niezbyt wysoki" poziom wiedzy wskazywało 27 proc., a 3 proc. zaznaczyło, że nic nie wie o sztucznej inteligencji. 

Zdecydowana większość (95 proc.) osób z pokolenia Z uważa, że AI może być przydatne podczas tłumaczenia w czasie rzeczywistym. Podobny odsetek (91 proc.) wskazywał na wykrywanie wzorców w dużych zbiorach danych, a 87 proc. – na edycję zdjęć, aby miały wybrany styl.

"Jednak pokolenie Z ma dużo mniejszą wiedzę w kwestii zagrożeń" – zauważyli autorzy badania. Świadomość, że ograniczenia dot. generowanych treści można obejść ma 29 proc. badanych. Z kolei o "halucynacjach" AI, czyli generowaniu niedokładnych bądź nieprawdziwych treści, wie 36 proc. ankietowanych. O tym, że twórcy AI mogą dostać pozwolenie na wykorzystanie naszych danych do trenowania swojego produktu wiedziało 53 proc.

Cytowany w badaniu Piotr Ciepiela z EY wskazał, że pokolenie Z cechuje duża rozbieżność pomiędzy wiedzą faktyczną, a deklarowaną. W jego ocenie spowodowane jest to tym, że jest ona czerpana z mediów społecznościowych. 

"To pokazuje, że edukację w kontekście AI trzeba rozpocząć od bardzo młodego wieku. Rosnące znaczenie sztucznej inteligencji to także coraz więcej zagrożeń powiązanych z tą technologią, np. wynikających z coraz bardziej zaawansowanych deepfake-ów" – zauważył Ciepiela.

Zaufanie do firm i osób tworzących GenAI deklaruje 60 proc., a 52 proc. uważa, że trzeba włączyć AI w program nauczania w szkołach. Z kolei 71 proc. twierdzi, że sztuczną inteligencję powinno się rozwijać z minimalną kontrolą regulacyjną. Zwiększenie zastosowania AI w użytku prywatnym przewiduje 51 proc., a podobny odsetek (58 proc.) – w pracy.

Ponad połowa (56 proc.) zgadza się, że narzędzia AI pomagają uczyć się szybciej, podobny odsetek pytanych (55 proc.) przyznało, że podniosły one ich wydajność w szkole, a 54 proc. – w pracy. 

Według 45 proc. osoby, które są lepsze w posługiwaniu się tą technologią mają wyższą szansę na sukces. Optymistycznie nastawiona do wpływu AI na ich karierę jest grupa 44 proc., a nieco mniej (43 proc.) chciałoby pracować w firmie zachęcającej do korzystania z GenAI.

Badanie EY "How can we upskill Gen Z as fast as we train AI?" zostało przeprowadzone w 2024 roku na grupie 5218 respondentów w wieku 17-27 lat, pochodzących z 15 krajów na 5 kontynentach.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. 

Kinga Walczyk/PAP
Autor artykułu:
Kinga Walczyk/PAP
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"