Globalne przychody platform AVoD wzrosną do 2028 roku dwukrotnie

Prowadzenie darmowych serwisów streamingowych z reklamami (AVoD) lub oferowanie tańszych pakietów z takimi spotami będzie coraz bardziej opłacalne. Z prognozy Digital TV Research wynika, że przychody z tego tytułu wzrosną z 41 mld dol. na koniec 2022 roku do 91 mld dol. w 2028 roku.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

W analizowanym okresie przychody usług AVoD i hybrydowych (AVoD z SVoD) w Stanach Zjednoczonych wzrosną o 20 mld dol. Łącznie 9 serwisów streamingowych wygeneruje przychody przekraczające 3 mld dol. Pięć z nich to platformy globalnych graczy, trzy z USA i jedna z Chin.

Serwisem z największymi przychodami w tym sektorze będzie Disney+ (11,4 ml dol.). Kolejne miejsca zajmą: Hulu (7,4 mld), Paramount+ (5,4 mld), YouTube (5,0 mld), Netflix i Peacock (po 4,6 mld) i HBO Max, który 23 maja zmieni w Stanach Zjednoczonych nazwę na Max (4,3 mld).

Coraz większe zapotrzebowanie na darmowe i tanie serwisy

W zestawieniu ujawniono tylko największych graczy. Na świecie działa ponad 5 tysięcy serwisów streamingowych, a wiele z nich ma charakter lokalny. W Polsce w modelu AVoD działają na przykład Polsat Go czy TVP VOD. Niedawno TVN kupił i reaktywował VOD.pl, na którym oferuje m.in. starsze programy. Stało się tak 2 lata po wprowadzeniu obowiązkowych opłat za Playera, także z reklamami. Łącznie przychody mniejszych serwisów AVoD z całego świata mają wynieść do 2028 roku 40 mld dol.

grafika

Niedawno pisaliśmy, że plan z reklamami Disneya cieszy się większym zainteresowaniem niż podobne oferty konkurentów. Z badania firmy Antenna wynika, że wybrało go 20 proc. rejestrujących się w serwisie. W przypadku Netfliksa ten odsetek to 9 proc., a HBO Max 14 proc. - Disney+ będzie zwycięzcą AVoD, z 11,4 mld dol. do 2028 roku. Prawdopodobnie Disney+ pójdzie za przykładem USA, konwertując swoich obecnych abonentów na hybrydowy poziom AVoD-SVoD, przy czym abonenci tylko SVoD będą musieli zapłacić więcej - stwierdził Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

W Polsce na razie króluje SVoD

Pakiet Disney+ z reklamami pojawił się w grudniu w Stanach Zjednoczonych. W tym roku ma zadebiutować także na innych rynkach. Plan kosztuje 7,99 dol. miesięcznie, czyli tyle, ile wcześniej kosztowała standardowa subskrypcja. W USA zdrożała ona do 10,99 dol. Jeśli ktoś korzysta z Disney+ przez godzinę, to reklamy nie przekraczają 4 minut. W blokach nie pojawiają się m.in. spoty polityczne. Na wykupienie reklam zdecydowały się m.in. AT&T i T-Mobile, Gigant FMCG Procter & Gamble, Macy's, Airbnb, Mattel, Google, State Farm, UPS, Red Bull, Honda, Target, Marriott, Taco Bell, Kohl's, American Express, Royal Caribbean, DoorDash, Tiffany & Co. czy Volkswagen.

Pakiet Netfliksa z reklamami zadebiutował na początku listopada w 12 krajach. Poza USA to m.in. Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Australia, Japonia, Korea Południowa i Brazylia. W Stanach Zjednoczonych subskrypcja kosztuje 6,99 dol., pakiet standardowy 15,49 dol., a z treściami 4K 19,99 dol. Netflix nie emituje więcej reklam niż 4-5 minut na godzinę. Spoty trwają od 15 do 30 sekund. Plan nie obejmuje niektórych produkcji. Media ze Stanów Zjednoczonych informowały, że brakuje w nim takich pozycji jak, „Cobra Kai”, „The Crown”, „House of Cards”, „Breaking Bad”, „Peaky Blinders” czy „Sposób na morderstwo”. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w Polsce pakiet może pojawić się najwcześniej pod koniec roku.

W USA HBO Max jest oferowany z reklamami już od 2021 roku. Kosztuje 9,99 dol. miesięcznie, a subskrypcja bez reklam 15,99 dol. Jej popularność wzrosła dwa lata temu, kiedy użytkownicy taniego planu zyskali dostęp do hollywodzkich premier. Nie wiadomo kiedy i czy HBO Max oraz Disney+ wprowadzą do Polski pakiety z reklamami. Z prognozy OMDIA wynika, że do 2027 roku tańsze oferty Netfliksa i Disney+ z reklamami, może łącznie wykupywać blisko 2,8 mln Polaków. Gdyby konkretnie Netflix zdecydował się na wprowadzenie planu z reklamami w Polsce, to skorzystałoby z niego 52 proc. użytkowników, 32 proc. zostałoby przy droższej ofercie, a 15 proc. nie wiedziałoby co zrobić. Takie dane przynosi listopadowe badanie Wavemaker.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"