Wpływy Discovery Polska zmalały o 6 proc. Nadawca Metro z 10,3 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty

W ub.r. Discovery Polska zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 96,36 mln zł oraz zysku netto z 25,65 do 5,3 mln zł. Firma tłumaczy do spadkiem oglądalności jej stacji. Należąca do niej spółka Green Content, nadawca dostępnego naziemnie kanału Metro, przy wzroście przychodów o 36 proc. do 10,31 mln zł miała 14,64 mln zł straty netto.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Wpływy Discovery Polska zmalały o 6 proc. Nadawca Metro z 10,3 mln zł wpływów i 14,6 mln zł straty
Katarzyna Kieli

W udostępnionym właśnie sprawozdaniu finansowym złożonym w KRS zarząd Discovery Polska stwierdził, że przychody firmy ze sprzedaży czasu reklamowego zmalały o 6,39 mln zł „przede wszystkim w wyniku spadku oglądalności programów telewizyjnych”.

Koncern nadaje w Polsce stacje pod markami Eurosport, Discovery (Discovery Channel Investigation Discovery, Discovery Science, Discovery Historia i Discovery Life), TLC, DTX, Animal Planet HD, a poprzez spółkę zależną Green Content także Metro.

Do Discovery Polska należą też w całości spółki Discovery Hungary Media i Discovery Romania.

Koszty mocno w górę, zysk w dół

Wydatki operacyjne firmy w ub.r. wyniosły 86,58 mln zł, co wobec 77,31 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 12 proc. Najbardziej przyczyniły się do tego koszty wynagrodzeń, które poszły w górę z 33,73 do 38,2 mln zł, oraz ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych, które zwiększyły się z 5,61 do 8,36 mln zł.

W ub.r. w firmie pracowało 145 osób, o osiem więcej niż rok wcześniej. Zarząd zarobił w ub.r. 10,2 mln zł, wobec 7,24 mln zł w 2017 roku.

Na usługi obce Discovery Polska przeznaczyło w ub.r. 33,26 mln zł (w 2017 roku było to 32 mln zł), a koszty amortyzacji zmalały z 2,56 do 2,11 mln zł.

Przy spadku przychodów i wzroście wydatków (doszły jeszcze pozostałe koszty operacyjne, które zwiększyły się z 567 tys. zł do 7,86 mln zł) mocno pogorszyła się rentowność firmy. Zysk sprzedażowy zmalał z 25,45 do 9,78 mln zł, operacyjny - z 24,96 do 1,95 mln zł, a zysk netto - z 25,65 do 5,3 mln zł.

Discovery połączone z Grupą TVN

Wiosną ub.r. w ramach globalnego przejęcia Scripps Networks Interactive przez Discovery Communications nastąpiła operacyjne fuzja Discovery Polska i Grupy TVN. Powołano wspólne kierownictwo obu firm, prezesem i dyrektorem zarządzającym został Piotr Korycki. Jednocześnie pożegnano się z ok. 20 pracownikami.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvn-wyniki-finansowe-w-2018-roku-ile-zarabia-z-reklam-kanalow-i-w-internecie-ilu-ma-pracownikow-zarobki,7170874272327297a ##

TVN Media już wcześniej odpowiadało za sprzedaż oferty reklamowej stacji Discovery Polska. Teraz w sprawozdaniach nadawcy te przepływy finansowe pojawiły się wśród transakcji z podmiotami powiązanymi.

Na koniec ub.r. należności TVN Media wobec Discovery Polska wynosiły 21,97 mln zł, natomiast te od Green Content zwiększyły się z 730 tys. zł do 3,29 mln zł.

grafika

W bilansie Discovery Polska z jednostkami powiązanymi pojawiło się też 65,61 mln zł przychodów sprzedażowych.

Dywidenda od węgierskiej spółki zależne wzrosła z 3,36 do 3,76 mln zł, natomiast w ub.r. nie było żadnej dywidendy od rumuńskiej spółki (w 2017 roku wyniosła 2,94 mln zł).

grafika

Bezpośrednim właścicielem Discovery Polska jest firma DNI Europe Holdings. W minionym tygodniu zdecydowała, że jego zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.

W sprawozdaniu zarząd Discovery Polska zapowiedział, że w najbliższych latach firma skupi się na „pośrednictwie w sprzedaży czasu reklamowego kanałów własnych i dalszego rozwoju nowych kanałów reklamowych (akcje niestandardowe, sponsoring, internet) oraz rozszerzenie działalności poprzez włączenie i synchronizację operacyjną kanału telewizji naziemnej i dalsze umocnienie wyników całego portfela produktów poprzez efektywne inwestowanie w kontent programowy i prawa sportowe”.

W tabelce wszystkie kwoty są w tys. zł

Wzrosły przychody i strata netto Metro

Właścicielem spółki Green Content, nadającej Metro, Discovery Polska jest od jesieni 2017 roku. Przejęło wtedy 51 proc. jej udziałów za 19 mln zł, a niecały rok wcześniej za 49 proc. udziałów zapłaciło 14 mln zł. Sprzedającym była Agora.

W ub.r. Green Content osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,4 proc. - z 7,56 do 10,31 mln zł. Jednocześnie koszty operacyjne firmy zwiększyły o 10,6 proc. do 24,72 mln zł.

Do tego drugiego wzrostu przyczyniły się głównie wydatki na usługi obce, które prawie podwoiły się, rosnąc z 7,18 do 13,7 mln zł. Za to koszty amortyzacji zmalały z 9,41 do 6,57 mln zł, a wynagrodzeń - z 1,09 mln zł do zera.

W efekcie minimalnie zmalała strata sprzedażowa (z 14,78 do 14,4 mln zł) i operacyjna (z 14,94 do 14,61 mln zł). Natomiast strata netto zwiększyła się z 12,45 do 14,64 mln zł, głównie dlatego że w 2017 roku spółka miała ujemne koszty podatkowe w wysokości 2,49 mln ł.

Metro wystartowało jesienią 2016 roku, jest dostępne m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. stacja miała 0,334 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,249 proc. rok wcześniej. Natomiast w minionym półroczu jej udział wyniósł już 0,37 proc.

W tabelce wszystkie kwoty są w tys. zł

Na minusie także inne kanały z MUX-8

Duże straty w ostatnich latach notowały także pozostałe trzy stacje nadawane od jesieni 2016 roku na ósmym multipleksie. W przypadku Telewizji WP i Zoom TV należących do spółek giełdowych Wirtualna Polska i Kino Polska TV są już dostępne wyniki z pierwszej połowy br.

Natomiast spółka TV Spektrum, do której oprócz Nowa TV nadawanej na MUX-8 należy Fokus TV, w ub.r. przy spadku przychodów sprzedażowych o 8 proc. do 34,62 mln zł zanotowała 19,03 mln zł straty netto (wobec 12,15 mln zł straty rok wcześniej).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?