Do 31 maja pracodawcy przekazują na konto ZFŚS 75% odpisu

Pracodawcy, którzy obligatoryjnie tworzą ZFŚŚ, muszą do końca maja przelać na rachunek bankowy funduszu pierwszą ratę odpisu na fundusz, czyli przynajmniej trzy czwarte jego wartości.

pr
pr
Udostępnij artykuł:
Do 31 maja pracodawcy przekazują na konto ZFŚS 75% odpisu
fot. Shutterstock.com

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to określona pula pieniędzy, którą przedsiębiorca musi (lub może) przeznaczać na pracowników w ramach działalności socjalnej. W praktyce oznacza to przesunięcie środków w obrębie dwóch kont bankowych przedsiębiorcy. Z ZFŚS można finansować pieniężne i rzeczowe zapomogi, dopłacać do wyjazdów wakacyjnych dzieci pracowników i urlopów samych pracowników czy też do opieki nad dziećmi (w żłobkach czy przedszkolach), oferować zwrotną lub bezzwrotną pomoc na cele mieszkaniowe itp. – każdemu pracownikowi w innej wysokości, indywidualnie, zgodnie z jego osobistą sytuacją materialną.

Gromadzenie środków na taki fundusz jest dla części przedsiębiorców obowiązkowe. I tak, fundusz na 2016 r. muszą tworzyć tzw. budżetówki oraz co do zasady przedsiębiorcy, którzy zatrudniają według stanu na dzień 1 stycznia 2016 r. co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Dla wyżej opisanych podatników istnieją ustawowe ramy czasowe, w których muszą przelać odpisy na konto ZFŚS. Warto odpowiednio wcześniej „zamrozić” odpowiednią sumę – wartość pierwszej raty odpisu dla 20-stu pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach pracy to kwota rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

Wysokość przelewu

Wysokość przelewu zależy od liczby pracowników i warunków pracy. Środki na fundusz gromadzi się bowiem za każdego pracownika. Aktualnie, wartość podstawowego odpisu na jednego podwładnego wynosi: 1093,93 zł – jeśli jest zatrudniony w normlanych warunkach pracy, 1458,57 zł – kiedy wykonuje pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, 145,86 zł, 175,03 zł lub 204,20 zł – w przypadku młodocianego odpowiednio w I, II lub II roku nauki.

Przedsiębiorca może zaliczyć wartość odpisu na poczet kosztów firmowych w miesiącu, w którym fizycznie pieniądze wpłynęły na rachunek bankowy funduszu.

Duża transza w maju

Równowartość dokonanych odpisów na dany rok kalendarzowy pracodawca musi przekazać na rachunek bankowy Funduszu generalnie do 30 września tego roku, natomiast przynajmniej 75% kwoty tych odpisów należy przelać już do 31 maja tego roku (art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Całość przekazuje się zatem w dwóch ratach lub w jednej.

O powyższe terminy nie muszą się martwić ci pracodawcy, którzy utworzyli ZFŚS dobrowolnie. Mowa tu o pracodawcach zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Mimo, że nie muszą, to mogą tworzyć fundusz do wysokości i na zasadach ogólnych zasadach lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe. Zgodnie z art. 6 ust. 2a ww. ustawy w ich sytuacji zasady wpłaty odpisu do 31 maja i 30 września nie mają zastosowania, czyli termin przekazania środków wyznaczają sobie we własnym zakresie.

Niedotrzymanie terminu przesuwa odliczenie kosztów

Ustawodawca nie przewiduje karnych odsetek za przekroczenie terminów wpłat rat. Zgodnie z orzecznictwem, nie można tu wskazać poszkodowanego, gdyż tak naprawdę to pracodawca zalega sam sobie wpłatę. Konsekwencją późniejszego przelewu może być za to opóźnienie w zaliczeniu jego wartości do kosztów firmowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii