Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”

W 2013 roku wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki sprzedaży. Najwięcej straciły „Rzeczpospolita” i „GW”. Czytelników prasie odbiera internet, ale cały czas to wydania drukowane są najbardziej dochodowe.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”
Shutterstock.com

Liderem sprzedaży ogółem wśród dzienników w Polsce pozostaje tabloid „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), który w 2013 roku sprzedawał się średnio w liczbie 338 833 egz., czyli o 9,3 proc. niższej niż rok wcześniej.

Najpopularniejszym dziennikiem opiniotwórczym jest natomiast będąca na miejscu drugim w całym zestawieniu „Gazeta Wyborcza” (Agora), której średnia sprzedaż ogółem w ub.r. wyniosła 197 882 egz. po spadku o 16,1 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Kolejny tabloid znalazł się na miejscu trzecim - był to „Super Express” (Murator) z wynikiem 154 210 egz. i najmniejszym spadkiem sprzedaży w rankingu wynoszącym tylko 4,2 proc. Największy spadek sprzedaży zanotowała z kolei będąca na czwartym miejscu „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communications), której wynik zmalał aż o 20 proc. To m.in. pokłosie zwolnienia dziennikarzy i redaktora naczelnego „Rz” po publikacji tekstu Cezarego Gmyza „Trotyl we wraku tupolewa”. Miało to miejsce w listopadzie ub.r. i spowodowało to odpływ części prawicowych czytelników.

Dane ZKDP pokazują, że sprzedaż dzienników opiniotwórczych w 2013 roku zmalała zdecydowanie bardziej niż tabloidów. - Internet odbiera prasie młodych czytelników, którzy poszukiwali dotąd w niej treści informacyjnych - uważa Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema & new media w Initiative Media Warszawa. Jej zdaniem, w związku z tym trendem wydawcy coraz częściej będą szli w stronę płatnego kontentu w sieci. Zarówno „Rzeczpospolita” jak i „ Gazeta Wyborcza” od dawna w internecie oferują  wybrane treści odpłatnie i coraz bardziej poszerzają zakres tej oferty. Jak już informowaliśmy, od wtorku Agora wprowadziła nowy system dostępu do treści w serwisach internetowych „Wyborczej” oparty o tzw. metered paywall (więcej na ten temat).

Piąte miejsce wśród dzienników o największej średniej sprzedaży ogółem w 2013 roku zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) z wynikiem 51 204 egz., po spadku o 9,3 proc. Kolejna lokata należała do „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska). Mimo że dziennik ten został latem 2013 roku odświeżony i wsparty kampanią reklamową, to w całym roku jego sprzedaż ogółem spadła o 11,4 proc. i wyniosła 38 272 egz.

Na siódmej pozycji uplasowała się „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), tracąca 8,8 proc. W 2013 roku sprzedawała się średnio w liczbie 25 600 egz. Dziennik ten zwłaszcza pod koniec roku notował bardzo duże spadki sprzedaży, sięgające 25 proc. W mediach pojawiły się nawet pogłoski, że tytuł niedługo może zniknąć z rynku, ale zaprzeczył temu Tomasza Sakiewicz, szef „GPC” (dowiedz się więcej). Monika Rychlica uważa, że spadek sprzedaży tego dziennika to skutek poszerzenia oferty tytułów prasowych o charakterze prawicowym. Pod koniec 2012 roku i na początku 2013 roku pojawiły się bowiem dwa nowe tygodniki konserwatywne: „Do Rzeczy” i „W Sieci”.

Ostatnie lokaty w zestawieniu zajęły dwa specjalistyczne tytuły ekonomiczne, których dynamika spadku była w porównaniu z dziennikami opiniotwórczymi nieduża. „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) stracił 6,6 proc. i sprzedawał się w liczbie 11 657 egz., zaś „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communications) miała średni wynik na poziomie 4 004 egz. po spadku o 6 proc.

grafika

Na początku ubiegłego roku niemal wszystkie dzienniki ogólnopolskie podniosły swoje ceny (więcej na ten temat), a „Gazeta Wyborcza” zdrożała też w lipcu. Zdaniem Moniki Rychlicy, to nie była jednak główna przyczyna spadku sprzedaży dzienników, bo wzrosty ceny nie były duże. Np. w przypadku „GW” było to najpierw 30 groszy, a potem 10-20 groszy.Rychlica uważa, że w najbliższym czasie żaden z dzienników nie zniknie z rynku. - Stan współistnienia papieru i internetu może potrwać jeszcze kilka lat, bo to wydawcom się opłaca. Papier pozostaje cały czas najbardziej dochodową częścią tego biznesu - mówi Wirtualnemedia.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online