Dzienna ilość czasu poświęconego VOD wzrosła o 12 proc.

Po dwóch latach spadków, treści wideo coraz bardziej angażują odbiorców. Z badania NPAW wynika, że w 2023 roku na całym świecie o 12 proc. wzrosła ilość czasu poświęcanego każdego dnia przez przeciętnego użytkownika na oglądaniu treści wideo na żądanie. Linearne kanały telewizyjne także zanotowały wzrost, ale mniejszy, bo o 4 proc.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Dzienna ilość czasu poświęconego VOD wzrosła o 12 proc.

Głównym motorem VOD są seriale, które stanowiły 67 proc. oglądanych w ten sposób treści. W zeszłym roku nieznaczny wzrost do 26 proc. odnotowały filmy fabularne. Badanie wykazało, że użytkownicy streamingu są coraz bardziej zadowoleni z jakości technicznej tego typu usług. Mniejszy czas buforowania zauważyło 38 proc. ankietowanych. 18 proc. Azjatów doceniło z kolei wzrost średniej przepływności produkcji.

Królują duże ekrany telewizyjne

Z badania NPAW wynika, że coraz więcej osób treści wideo na żądanie ogląda na telewizorach. W 2023 roku było to 55 proc. użytkowników (w 2022 roku 48 proc.). Z 13 do 6 proc. spadł odsetek osób, które oglądają VOD na komputerach. 9 proc. to użytkownicy korzystający z dekoderów (bez zmian). Z 5 do 4 proc. spadła popularność tabletów. Nie zmienił się udział odbiorców za pośrednictwem konsol do gier (2 proc.). Udział innych urządzeń spadł z 7 do 8 proc.

W przypadku kanałów linearnych popularność telewizorów wzrosła z 39 do 44 proc., natomiast komputerów spadła z 10 do 6 proc. Z 34 do 37 proc. wzrósł udział dekoderów. Tablety cieszą się niezmienną popularnością (2 proc.). Z 5 do 4 proc. spadł udział innych urządzeń. To na przykład przystawki, które zapewniają „nowe życie” starym telewizorom, nieprzystosowanym do streamingu. Po jakimś czasie część osób kupuje nowy telewizor i z nich rezygnuje.

grafika

- To był rok wzrostów dla sektora streamingowego. Średni czas odtwarzania na użytkownika zwiększył się o 12 proc. Poza tym doszło do wymiernej poprawy jakości doświadczenia.  Branża konsoliduje się i ewoluuje, aby spełniać, a nawet przekraczać oczekiwania widzów - powiedział Ferran G. Vilaró, dyrektor generalny i współzałożyciel NPAW.  W naszej części Europy wpływ na zwiększenie popularności streamingu miała z pewnością coraz szersza oferta. Rok temu do Netfliksa, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max dołączył SkyShowtime.

- Platformy będą dążyć do optymalizacji kosztów. Wykorzystanie danych o zachowaniach i doświadczeniach użytkowników końcowych będzie miało kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia uwagi i lojalności klientów. Zrozumienie spostrzeżeń płynących z raportu NPAW's 2023 Video Streaming Industry Report odegra kluczową rolę w kształtowaniu skutecznych strategii serwisów streamingowych w przyszłości – dodał Vilaró.

Coraz częściej dochodzi do współpracy serwisów streamingowych i oferowania wspólnych pakietów. Także poszczególne koncerny łączą swoje usługi. W Stanach Zjednoczonych HBO Max zastąpił Max z treściami Discovery+. Niebawem Warner Bros. Discovery wprowadzi podobne zmiany w Europie. TVN zlikwidował darmowy VOD.pl na rzecz bezpłatnej sekcji Playera. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"