Elastyczniejsze limity czasu reklam w telewizji: 72 minuty przez 6 godzin zamiast 12 minut w godzinie

Resort kultury przygotował nowelę ustawy o Radiofonii i telewizji zmieniającą m.in limity reklamy w telewizji. Obecne przepisy stanowią, że reklamy mogą trwać maksymalnie 12 minut w ciągu godziny zegarowej, nowe zasady mają dotyczyć trzech przedziałów czasowych w ciągu doby - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Według autorów nowelizacji zmiana ma zahamować spadek wydatków reklamowych w telewizji.

pr / tw / masz
pr / tw / masz
Udostępnij artykuł:

Projektowana nowelizacja wprowadza podział doby na trzy części:- w godz. 06.00-18.00 reklamy mogą zajmować 20 proc. czasu, czyli maksymalnie 144 minut,- w godz. 18.00-24.00 reklamy mogą zajmować 20 proc. czasu, czyli maksymalnie  72 minut,- w godz. 24.00-6.00 reklamy mogą trwać dowolnie długo.

- Pora nocna 24.00-6.00 jest czasem niskiej oglądalności; utrzymywanie limitów reklamowych w tym czasie nie ma uzasadnienia - zaznaczono w projekcie.

Teraz limit 12 minut w godzinie zegarowej

Nowelizacja ma wprowadzić dużo elastyczniejsze limity niż obecne przepisy stanowiące, że reklamy mogą trwać maksymalnie 12 minut w każdej godzinie zegarowej.

Jednocześnie obowiązują przepisy zakazujące Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu przerywać reklamami programów, seriali i filmów (wyjątkiem jest emisja spotów w wynikających z przepisów tych gier przerwach w zawodach sportowych). To powoduje, że przy pokazywaniu np. filmów, zwłaszcza dłuższych niż półtorej godziny, TVP nie wykorzystuje 12-minutowych limitów reklamowych w każdej godzinie zegarowej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/w-czerwcu-wplywy-reklamowe-polsatu-tvp1-i-tvn7-ponad-10-proc-w-dol-w-lipcu-100-proc-wypelnienia-blokow-analiza,7170501139682945a ##

Nowelizacja nie zmienia przepisów, zgodnie z którymi wszystkim nadawcom nie wolno przerywać reklamami kilku rodzajów programów: serwisów informacyjnych, audycji religijnych; audycji publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut oraz programów dla dzieci.

Nadal będą też obowiązywać zasady, że w trakcie seriali i programów przerwy reklamowe mogą być nie częściej niż co 20 minut w telewizji, a co 10 minut w radiu, natomiast w przypadku emisji filmów - nie częściej niż co 45 minut.

Do limitu czasu reklamowego nie są wliczane plansze sponsorskie i ogłoszenia autopromocyjne nadawców.

Ministerstwo chce zahamować spadek wpływów z reklam tv

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w projekcie nowelizacji ocenia, że proponowane zmiany nie przyczynią się do znaczącego zwiększenia przychodów nadawców telewizyjnych. - Mogą jednak pozwolić na zahamowanie spadku udziału reklamy telewizyjnej w całkowitym rynku reklamy i utrzymanie dotychczasowego niewielkiego rocznego wzrostu przychodów nadawców telewizyjnych - napisano.

Resort zakłada, że projektowane regulacje pozwolą na utrzymanie wzrostu nadawców telewizyjnych na poziomie 5 proc. rocznie.

Autorzy noweli oceniają, że w 2021 rynek reklamy tv wyniesie 5,1 mld zł wobec 4,4 mld zł w 2018 roku. W 2022 roku rynek ma wynieść 5,365 mld zł, w 2023 roku 5,633 mld zł, w 2024 roku 5,9 mld zł, a w 2025 r. 6,2 mld zł.

- Należy jednak zauważyć, że przedstawione wyżej prognozy mają charakter optymistyczny. Nie jest wiadome jak rynek reklamy zareaguje na skutki kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Wysoce prawdopodobne jest ograniczenie wzrostu wartości rynku lub nawet delikatny jej spadek w roku 2021. W kolejnych latach rynek ten powinien jednak wrócić na ścieżkę stabilnego wzrostu - napisano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##

W II kwartale polski rynek reklamowy zmalał o 28 proc.

Według szacunków Publicis Groupe całym zeszłym półroczu wartość polskiego rynku reklamowego zmalała rok do roku o 725,1 mln zł (15,3 proc.) do 4,02 mld zł. O ile w pierwszym kwartale zwiększyła się o 0,5 proc., o tyle w drugim kwartale nastąpił spadek o 27,9 proc.

- Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj - spadki o ponad 30 proc. to efekt tzw. lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. W każdym z tych miesięcy reklamodawcy ograniczyli wydatki o około 300 mln zł. Czerwiec przyniósł poprawę sytuacji, jednak wydatki niższe o 15,4 proc. to wciąż bardzo słaby wynik - opisuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska. - Dane makro dla Polski za kwiecień i maj pokazały skalę kryzysu gospodarczego wywołanego koronawirusem. W kwietniu sprzedaż detaliczna spadła o 22,9%, zaś produkcja przemysłowa o 24,6 proc. Niespełna dwa miesiące ograniczeń w przemieszczaniu się oraz korzystaniu ze sklepów i usług miały bardzo negatywny wpływ na gospodarkę oraz rynek reklamy. W drugim kwartale 2020 r. wartość produktu krajowego brutto w Polsce spadła o 8,2 proc. - wylicza.

Reklama tv 21 proc. w dół

Wydatki na reklamę telewizyjną zmalały rok do roku o 21 proc. - z 2,17 do 1,71 mld zł. W konsekwencji jej udział w całym rynku reklamowym zmniejszył się z 45,7 do 42,6 proc. W związku z izolacją społeczną wywołaną przez epidemię w kwietniu i maju mocno wydłużył się średni czas oglądania telewizji, zwłaszcza kanałów informacyjnych i dla dzieci.

Nie poszły jednak za tym budżety reklamowe, bo wiele firm zdecydowało się na ich obniżenie lub całkowite wycofanie. Tylko w drugim kwartale nakłady reklamowe w telewizji skurczyły się o 35,4 proc. W całym zeszłym półroczu budżety telewizyjne najmocniej ograniczyli reklamodawcy z sektora żywności (o 87 mln zł, czyli 24,2 proc.), finansów (o 83 mln zł, 48,1 proc.) oraz motoryzacji (o 50,2 mln zł, 38,6 proc).

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online