W II kwartale polski rynek reklamowy zmalał o 28 proc. Najbardziej w dół outdoor i kina, internet dogonił telewizję

Wydatki reklamowe w Polsce w zeszłym półroczu zmniejszyły się o 15,3 proc. do 4,02 mld zł, a tylko w drugim kwartale spadek wyniósł 27,9 proc. Najmocniej skurczyła się reklama zewnętrzna i kinowa, o prawie 30 proc. budżety obcięli reklamodawcy z sektora turystycznego i finansowego. Publicis Group prognozuje, że w całym br. rynek zmaleje o 8,7 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
W II kwartale polski rynek reklamowy zmalał o 28 proc. Najbardziej w dół outdoor i kina, internet dogonił telewizję
fot. Shutterstock.com

Według szacunków Publicis Groupe całym zeszłym półroczu wartość polskiego rynku reklamowego zmalała rok do roku o 725,1 mln zł (15,3 proc.) do 4,02 mld zł. O ile w pierwszym kwartale zwiększyła się o 0,5 proc., o tyle w drugim kwartale nastąpił spadek o 27,9 proc.

- Najsłabszymi miesiącami pod kątem dynamiki były kwiecień i maj - spadki o ponad 30 proc. to efekt tzw. lockdownu oraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19. W każdym z tych miesięcy reklamodawcy ograniczyli wydatki o około 300 mln zł. Czerwiec przyniósł poprawę sytuacji, jednak wydatki niższe o 15,4 proc. to wciąż bardzo słaby wynik - opisuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe Polska.

- Dane makro dla Polski za kwiecień i maj pokazały skalę kryzysu gospodarczego wywołanego koronawirusem. W kwietniu sprzedaż detaliczna spadła o 22,9%, zaś produkcja przemysłowa o 24,6 proc. Niespełna dwa miesiące ograniczeń w przemieszczaniu się oraz korzystaniu ze sklepów i usług miały bardzo negatywny wpływ na gospodarkę oraz rynek reklamy. W drugim kwartale 2020 r. wartość produktu krajowego brutto w Polsce spadła o 8,2 proc. - wylicza.

Reklama tv 21 proc. w dół, dogoniła ją reklama internetowa

Wydatki na reklamę telewizyjną zmalały rok do roku o 21 proc. - z 2,17 do 1,71 mld zł. W konsekwencji jej udział w całym rynku reklamowym zmniejszył się z 45,7 do 42,6 proc.

W związku z izolacją społeczną wywołaną przez epidemię w kwietniu i maju mocno wydłużył się średni czas oglądania telewizji, zwłaszcza kanałów informacyjnych i dla dzieci. Nie poszły jednak za tym budżety reklamowe, bo wiele firm zdecydowało się na ich obniżenie lub całkowite wycofanie. Tylko w drugim kwartale nakłady reklamowe w telewizji skurczyły się o 35,4 proc.

W całym zeszłym półroczu budżety telewizyjne najmocniej ograniczyli reklamodawcy z sektora żywności (o 87 mln zł, czyli 24,2 proc.), finansów (o 83 mln zł, 48,1 proc.) oraz motoryzacji (o 50,2 mln zł, 38,6 proc).

Z kolei reklama internetowa (Publicis Groupe nie uwzględnia w niej ogłoszeń) osiągnęła w minionym półroczu niewielki wzrost wartości - o 0,2 proc. (3,2 mln zł) do 1,7 mld zł, a jej udział w całym rynku poszedł w górę z 35,8 do 42,3 proc. Pod oboma względami reklama internetowa mocno zbliżyła się do telewizyjnej.

grafika

Także internet nie uniknął jednak spadku w związku z epidemią - w samym drugim kwartale nakłady reklamowe w nim zmalały o 5,5 proc. - Kryzys wywołany przez COVID-19 przerwał kilkuletni trend wzrostowy wielu wydawców internetowych. Redukcje budzetów zaobserwowaliśmy także w przypadku dotychczasowego lidera wzrostu, czyli Facebooka - podano w raporcie Publicis Groupe.

Wydatki na reklamę mobilną zwiększyły się rok do roku o 4,4 proc., a ich udział w rynku reklamy internetowej - z 38,3 do 39,9 proc. Jeśli chodzi o typy reklam, to z zeszłym półroczu 48,4 proc. budżetów przeznaczono na display, 29,4 proc. na SEM, a 20 proc. na wideo.

grafika

Radio z mniejszym spadkiem niż prasa

W pierwszej połowie br. wydatki na reklamy radiowe wyniosły 292 mln zł, o 13,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko w kwietniu spadek rok do roku wyniósł 43 proc., a w maju - 36 proc.

W całym półroczu budżety reklamowe w radiu zwiększyły cztery branże: finansowa (o 1,7 mln zł, czyli 14,3 proc.), farmaceutyczna, komputery i audio wideo oraz produkty do użytku domowego. Natomiast najmocniej ograniczyły je branża motoryzacyjna (o 11,1 mln zł, czyli 25,2 proc.) oraz sektor czasu wolnego (o 7,8 mln zł, 50,9 proc.).

W magazynach nastąpił spadek o 35,3 proc. do 92 mln zł. Sektor higieny i pielęgnacji zmniejszył wydatki o 11,7 mln zł (46,4 proc.), branża odzieżowa - o 8 mln zł (44,7 proc.), a farmaceutyczna - o 6,5 mln zł (29,5 proc.). - W głównej mierze za spadki odpowiedzialne są redukcje budżetów takich firm jak Ziaja, Aflofarm, Dax Cosmetics w sektorze higiena i pielęgnacja; oraz Vistula Group i Apart w sektorze odzieży i dodatków, a także Hasco-Lek w sektorze produkty farmaceutyczne, leki - wyliczono w raporcie Publicis Groupe.

Nakłady reklamowe w dziennikach zmniejszyły się o 29,9 proc. do 58 mln zł. Sektor farmaceutyczny ograniczył wydatki o 5,2 mln zł (61 proc.), a branża czasu wolnego o 5,9 mln zł (67,4 proc.), natomiast sektor higieny i pielęgnacji zwiększył je o prawie 100 tys. zł (10,1 proc.). W drugim kwartale br. największym reklamodawcą w prasie codziennej była kancelaria premiera, która od marca do maja wykupywała bardzo dużo ogłoszeń informujących o ograniczeniach związanych z epidemią.

Mocno w dół outdoor, kina bez przychodów reklamowych w II kwartale

Procentowo najbardziej zmniejszyła się wartość reklamy zewnętrznej i kinowej, które najmocniej odczuły ograniczenia spowodowane epidemią. Ta pierwsza w minionym półroczu skurczyła się o 44,8 proc. do 139 mln zł, a tylko w drugim kwartale spadek wyniósł ponad 67 proc.

Po wprowadzeniu ograniczeń dotyczących przemieszczania się w połowie marca nośniki reklamy zewnętrznej straciły dużą część widowni i reklamodawcy zaczęli odwoływać kampanie. Najmocniej (o 22,1 mln zł, czyli 65,5 proc.) zmniejszył je sektor mediów obejmujący przede wszystkim dystrybutorów filmów, którzy wstrzymali działania marketingowe w związku z zamknięciem kin. Branża żywnościowa zmniejszyła budżety o 16,2 mln zł (to 62 proc. w dół), handlowa - o 12,2 mln zł (32,2 proc.), sektor napojów i alkoholi - o 9,4 mln zł (62,8 proc.), a branża czasu wolnego - o 7,9 mln (51,2 proc.).

Z kolei nakłady na reklamę kinową skurczyły się o 60,3 proc. do 25 mln zł. Kina decyzją władz zostały zamknięte 12 marca, a z powrotem można je było otworzyć na początku czerwca. Przy czym największe sieci zdecydowały się na to później: Multikino 19 czerwca, a Helios i Cinema City w lipcu.

- Kina nie zostały otwarte w czerwcu, więc w drugim kwartale branża kinowa nie wygenerowała praktycznie żadnych przychodów z reklamy - podsumowała Publicis Groupe.

grafika

Tylko dwie branże ze wzrostem budżetów reklamowych

Dwa sektory gospodarcze, które inwestują w reklamę najwięcej, w zeszłym półroczu zmniejszyły wydatki o kilka proc. Branża handlowa ograniczyła je o 4,5 proc. do 744,9 mln zł, a farmaceutyczna - o 8,2 proc. do 495,5 mln zł.

Ogółem z 16 sektorów tylko dwa z najmniejszymi nakładami reklamowymi zwiększyły je. W przypadku branży komputerów, audio i wideo nastąpił wzrost o 9,8 proc. do 70,9 mln zł, a w sektorze produktów do użytku domowego - o 1,3 proc. do 60,7 mln zł.

Natomiast kwotowo najmocniej wydatki reklamowe ograniczyły trzy sektory: finanse (o 28,7 proc. do 269,3 mln zł), żywność (o 21,4 proc. do 398,6 mln zł) oraz motoryzacja (o 22,9 proc. do 294 mln zł). W tej pierwszej odpowiadają za to głównie firmy pożyczkowe Vivus, Provident i Creamfinance oraz niektóre banki (zwłaszcza Credit Agricole, Nest Bank i BNP Paribas), w drugiej - producenci słodyczy, lodów i przekąsek (m.in. Ferrero, Unilever, Wawel, Wedel), a trzeciej - producenci auto osobowych (m.in. Skoda, Seat, Toyota, Opel, Fiat). Z drugiej strony sieci paliwowe Orlen i Grupa Lotos zanotowały duże wydatki.

Nakłady reklamowe sektora turystycznego skurczyły się o 27,5 proc. do 97,8 mln zł, a branży czasu wolnego - o 24,1 proc. do 142 mln zł.

grafika

Od września powrót do zeszłorocznych budżetów

Iwona Jaśkiewicz-Kundera zwraca uwagę, że od czerwca, w związku z odmrażaniem kolejnych branż, wskaźniki gospodarcze stopniowo wracają do poziomów z ub.r., ale całoroczny spadek PKB będzie największy w historii.

- Po kilku miesiącach walki z pandemią sytuacja wydaje się wstępnie opanowana. Świat uczy się życia w nowej rzeczywistości. Polska i inne kraje europejskie wypracowały sposoby zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa. Oczywiście liczba zakażeń w Polsce rośnie i ciężko przewidzieć jak pandemia rozwinie się jesienią, jednak wydaje się, że wprowadzenie drugiego lockdownu w całym kraju jest mało prawdopodobne - prognozuje menedżerka. - Ograniczenia, tzw. żółte i czerwone strefy, są raczej lokalne, nakładane na powiaty z największą liczbą zakażeń. Sytuacja wydaje się na tyle opanowana, iż możemy pozwolić sobie na przyjęcie jednego scenariusza dla rozwoju rynku reklamy w Polsce  w bieżącym roku - dodaje.

Według analityków Publicis Groupe w całym br. wydatki reklamowe zmaleją o ponad 850 mln zł, czyli 8,7 proc. Ponad połowa spadku (450 mln zł) przypadnie na telewizję.

- Zakładamy, że jesienią nie pojawią się nowe ogólnokrajowe ograniczenia i zarówno gospodarka jak i rynek reklamy będą stopniowo się odbudowywać. Przewidujemy, iż od września budżety reklamowe zaczną wracać do poziomów z poprzedniego roku - dodaje Iwona Jaśkiewicz-Kundera.

Na początku czerwca, podając dane z pierwszego kwartału, Publicis Groupe podała dwie prognozy spadku: o 7,3 proc. przy poprawie sytuacji epidemicznej i o 14 proc., jeśli znów wprowadzone zostaną duże obostrzenia w funkcjonowaniu gospodarki.

Podobnie oceniła to pod koniec lipca agencja Zenith: jej zdaniem polski rynek reklamowy może zmaleć w br. od 7,3 proc. do 14 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów