Koniec marca jest czasem ogłaszania przez Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (czyli firmy przesyłające prąd do gospodarstw domowych i przedsiębiorstw) wskaźników niezawodności dostaw. Obowiązek publikacji danych obrazujących średni czas trwania awarii oraz średnią liczbę przerw w dostawach przypadających na każdego odbiorcę nałożył na przedsiębiorstwa energetyczne Urząd Regulacji Energetyki. W niektórych krajach Europy regulatorzy „karzą” spółki za przekraczanie wyznaczonych parametrów zasilania. W Polsce za przekraczanie określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki czasu trwania awarii klient może otrzymać bonifikatę.
Zsumowany średni czas wyłączeń planowych oraz nieplanowych z katastrofalnymi podzielony na liczbę odbiorców na całym terenie działania Energi-Operator za 2012 r. wyniósł 309 minut. To najlepszy wynik wśród wszystkich dużych Operatorów Systemu Dystrybucyjnego w Polsce. Jednocześnie warto zauważyć, że rok 2012 był wyjątkowo łaskawy pod względem aury.

- Mamy większe ambicje – mówi Wojciech Orzech, wiceprezes spółki. – Wszystkie działania: modernizację sieci, prace eksploatacyjne, organizację pracy spółki podporządkowaliśmy poprawie jakości obsługi odbiorców w tym najważniejszym dla nich parametrze, jakim jest ciągłość dostaw energii elektrycznej. W 2020 roku pragniemy osiągnąć średnią, osiąganą już dziś w Europie – 190 minut na odbiorcę.
Na długość przerw w dostawach energii elektrycznej wpływają takie czynniki jak: stan infrastruktury, przeprowadzane zabiegi eksploatacyjne, aura, a zwłaszcza gwałtowne zjawiska pogodowe, ale także organizacja pracy zapewniająca minimalizację czasów wyłączeń podczas realizacji prac planowych i szybką naprawę sieci w przypadku jej awarii .
Z roku na rok rosną nakłady inwestycyjne, przeznaczone przez spółkę na modernizację sieci i zwiększenie jej odporności na zjawiska pogodowe. W roku 2010 wynosiły one 287 mln (blisko 30 procent wszystkich nakładów inwestycyjnych), a plan na 2013 r. przewiduje przeznaczenie na ten cel 605 mln zł (ponad 41 proc. całkowitych na inwestycje).

Energa-Operator realizuje program modernizacji sieci pod nazwą SAIDI 2020, którego elementami są m.in. wymiana przewodów średniego napięcia z „gołych” na niepełnoizolowane na terenach leśnych (bardziej odporne na zjawiska pogodowe), automatyzacja sieci SN polegająca m.in. na montażu rozłączników z telesterowaniem (pozwalających na zdalne załączanie sieci). Ponadto, dzięki uregulowaniu służebności przesyłu z Lasami Państwowymi, spółka mogła dokonać pożądanych zabiegów eksploatacyjnych na najbardziej awaryjnych terenach. Nie bez wpływu na szybkość przywracania zasilania, jeśli już doszło do awarii, były zmiany organizacyjne – zwłaszcza wydzielenie spółek eksploatacyjnych, co pozwala na jednoznaczne określenie odpowiedzialności za realizację konkretnych celów związanych ze skracaniem czasu awarii, a także – scentralizowanie i całkowite zinformatyzowanie Regionalnych Dyspozycji Mocy – jednostek, w których dyspozytorzy zarządzają pracą sieci.

- Skróceniu czasu trwania awarii podporządkowaliśmy nawet premie załogi i menedżerów firmy – dodaje Wojciech Orzech. – Dziś troska o niezawodność jest osobistą sprawą każdego pracownika Energi-Operator.
Spółka osiągnęła także bardzo dobre wyniki wskaźnika SAIFI, opisującego średnią liczbę przerw, których doświadczają odbiorcy w ciągu roku – wynosi on 3,82 dla wszystkich rodzajów przerw.
****
Wskaźniki niezawodności:
- SAIDI (ang.: System Average Interruption Duration Index) to wskaźnik mówiący o tym, ile minut w ciągu roku każdy odbiorca energii elektrycznej był pozbawiony zasilania w wyniku awarii lub realizacji planowych prac.
- SAIFI (ang. System Average Interruption Frequency Index)towskaźnik prezentujący, ile razy średnio w ciągu roku odbiorca doświadczał przerwy w zasilaniu.
- MAIFI - wskaźnik przeciętnej częstości przerw krótkich, stanowiący liczbę odbiorców narażonych na skutki wszystkich przerw krótkich w ciągu roku podzieloną przez łączną liczbę obsługiwanych odbiorców.

Wskaźniki SAIDI i SAIFI dotyczą przerw trwających dłużej niż 3 minuty. Wskaźnik MAIFI opisuje przerwy trwające od 1 sekundy do 3 minut. Przerwa katastrofalna dotyczy braku zasilania o czasie trwania ponad 24 godzin. Więcej o definicjach wskaźników można przeczytać na http://www.energa-operator.pl/centrum_informacji/wskazniki_za_2012.xml
Należąca do Grupy Kapitałowej Energa spółka ENERGA OPERATOR SA jest jednym z największych w Polsce dystrybutorów energii elektrycznej – działa na obszarze ¼ powierzchni Polski, w północnej i środkowej części kraju. Eksploatuje ponad 191 tys. km linii elektrycznych, którymi przesyła ponad 20 TWh energii rocznie. Dostarcza energię elektryczną do ponad 2,9 mln klientów.











